Kampfisk


Har en flott kampfisk hann som går sammen med to flotte damer og noen corydoras.
De lever i fred og fordragelighet, ingen jages og slett ingen kurtise .

Dette er en 60 liter, temp 27 alle målinger er bra, og ikke vært ett eneste dødsfall siden oppstart for over ett år siden. Noen tips til hva som mangler for at hannen skal lage skumrede, jeg har ingen flyteplanter kan det være svaret?
Flyteplanter vil nok gjøre susen ja
Det ligger vel 1 million eller mer på oppsett av et kampfisk kar for lek, men vi kan jo ta opp noen punkter her:

Først av alt så må det være minimal vannbevegelse ned mot stille vann, det kan du seff få med å tette til med flyteplanter. Ellers så må du stille inn filteret ditt så bevegelsen blir mindre.

Du kan også teipe fast et eikeblad ol i et hjørne som da holder seg på toppen.
Pga. tanninstoffene i eikebladet så vil du få et sterkt skumrede ettersom det "tørker ut skumrede.

En viril hann kampfisk vil egentlig hele tiden jage hunnene som også er problemet ettersom han sliter seg selv ut (og hunnene)

Har man mulighet til det er det smart å skille hannen fra hunnene en ukes tid og så sette de sammen, gjør som regel underverker

Er hanne for gaammel eller har jaget seg "tom" er han ferdik som avelshann
Good luck

Svein
Mye planter, lite sirkulasjon i vannet, høyere trempraturer og mye mat kan trigge lek.
Hvis vannstrømmen er ganske svak, er det nok ikke så mye annet enn flyteplanter som mangler. Anbefaler pistia, den sprer seg fort, men har store utløpere og er lett å kontrollere. Hvis ikke røttene blir spist, kan gjemme seg mellom dem også. Lange planter legger seg også langs overflaten.
Levende for er også viktig. Svarte mygglarver har masse næringsstoffer til egg, men artemia er også bra. Frossentfor er nok bra, det også.
Lykke til!
Takk for gode svar, har svak strøm, og forer enkelte dager med frossen artemia, ikke hver dag, varierer mellom tre forskjellige for typer, da tenker jeg at jeg nok skal skaffe noen flyteplanter så vil det nok gå seg til
takk skal du ha, prøvde å legge ut bilde, men så teknisk er jeg tydeligvis ikke, hehe
Klikk kort og godt på Bla gjennom knappen under der du skriver meldinger og dobbeltklikk på bildet ( du er da til bake til der du skriver ) og post innlegget som vanlig
Herlige bilder.


Ser ut som kampfisken danser sving *S*
han er vakker og viril, bare ikke interessert i damene driver og poserer for harde livet
Jeg synes hunnen ser litt slank ut. Du bør kanskje bruke noen uker der du forer henne ekstra godt. Mye svarte og røde mygglarver, og gjerne litt artemia og cylops. Lykke til!
takk for tips da blir det artemia til middag en stund fremover
Tilfeldig bekjentskap
© C.A.Karlsen
Reklame for plussmedlemskap