Juwel filter: hvor ofte må man bytte filtermedium?

Jeg har et Juwel Vision 260 liters akvarium. Har sett på Juwels websider deres anbefalinger angående hvor ofte man bør bytte de ulike filtermediene. Er det noen som har erfaring med dette? Jeg har bare 1 års efaring som akvarist, så jeg vil gjerne høre med dere som har mer erfaring enn meg.

Lurer spesielt på:

1. Citrax: Må dette byttes etter 1 år slik det anbefales?
2. Blåfiltrene: Er det nødvendig å bytte ut disse (grovt: hver 3.måned; fint: hver 12.måned) - eller er det tilstrekkelig å bare skylle dem litt ved behov?
3. Kullfilter Må dette byttes månedlig? Har også lest andre steder at kullfilter kun skal brukes ved medisinering - hva er riktig?
4. Nitrax: Må dette byttes hver 2.måned?

Er ikke i utgangspunktet ute etter på spare penger, men hvis det er noe av dette som ikke er nødvendig å gjøre så ofte som Juwel sier så kan jeg heller bruke penger på andre ting til fiskene. Takker på forhånd for alle gode tips
Slike spørsmål er veldig vanskelig å svare bastant på da det er en million forskjellige faktorer som påvirker dette og som kan gi store variasjoner på intervallet.

Når det er sagt.

1. Alle slike porøse filtermedier må byttes med jevne mellomrom da de etterhvert tettes av bakteriefilm og døde bakterier, som man ikke får skylt bort ved jevnlig vedlikehold. Jeg vil tro det går helt fint å vente halvannet til to år mellom hver gang du bytter dette.

2. Blåsvamper er litt av samme greia, etterhvert blir de også så innsausa at det ikke hjelper å skylle de. Men de kan fint gjenbrukes "endel" ganger, men når du kjenner at elastisiteten er borte og at de fremdeles virker tette etter bruk så må du bytte de. Det er helt klart å anbefale å ikke bytte alle på én gang, og om filteret ditt har kun én svamp, del den i to og bytt halve.

3. Kullfilter brukes kun når du skal fjerne ting fra vannet, som fargestoffer (fra en rot) eller medisin. Kull mettes ila noen uker (2-4) og mister dermed effekten. Kull brukes mao. kun ved behov.

4. Nitrax kjenner jeg ikke så godt til så her får andre svare dypere, men dette er jo for å fjerne nitrat. Nitrat fjerner man jo veldig lett ved et vannbytte, så med mindre du har enorme mengder nitrat og ikke klarer å få det ned så kan det kanskje være til nytte - hvis ikke hadde jeg heller satt inn en ekstra blåsvamp, eller en ekstra cirax-kassett. Planter forbruker nitrat, så en god mengde planter vil også hjelpe på dette, om du har problemer med høye nitrat-verdier.
Joakim har gitt deg gode svar.


Skift når du merker at det går trått med sirkulasjonen.

Jeg har forøvrig byttet ut filten med en blåfiltersvamp (går akkurat inn under innsuget på Juwel Bioflow 3)

Orginal pumpen byttet jeg ut til en på 1000L/t etter innspill fra forumet her og kan ikke klage
Byttet eller skylte før dette den hvite tynne filtduken øverst i filteret ca 1 gang i uken
( men så har jeg en del planter i karet også)
Etter bytte av pumpe og innsett av blåfiltersvamp istedenfor vatten så har jeg ikke gjort noenting og jeg vil tro at rensk av filterets øverste del er redusert til hver 4 uke og kanskje lengre basert på sirkulasjon fra filteret.

Når det ikke hjelper å renske øverste del lenger så går du bare dypere i filteret og tar en lett skvis i akvarievannet.

når dette ikke lenger heller hjelper så kan du selvsagt bytte ut halve svamper i slengen ved at du klipper den i to.
( dette for å ikke starte på nesten null med bakteriekullturen i filteret)


PS! en 1000lt pumpe koster stort sett det samme som ett sett med filterinnmat om ikke billigere
Har hatt mitt Juwel 110liters kar i to år tror jeg, og har ikke byttet ut annet enn den øverste delen (bytter ut med vanlig filter-vatt av og til) så tror kanskje det er på tide jeg bytter mine snart.

Har ikke tenkt på hvilke jeg skal bytte til, men regner med jeg bytter i små mengder så jeg ikke får problemer med nitritt. Så jeg tror jeg må følge med på denne tråden og se etter gode råd, hehe.

Angående pumpe til Juwel-kar, passer alle pumpene fra Juwel i Juwel-kar? Eller er det bare noen få som passer?

edit: dere som bruker sånn blåfiltervatt, hvilke størrelse/størrelser bruker dere - og hvor kjøpes det?
Samme løsning som Rolf, har Bioflow 8 filter , byttet ut til 1500 liter pumpe, ut med filtervatt, kullfilter og nitrat filteret. Har nå gått her ca 6 mnd uten å gjøre noe, etter jeg satt inn 5 cm blåfiler
Grapejuice
Angående pumpe til Juwel-kar, passer alle pumpene fra Juwel i Juwel-kar? Eller er det bare noen få som passer? :) edit: dere som bruker sånn blåfiltervatt, hvilke størrelse/størrelser bruker dere - og hvor kjøpes det?


Du må ha Bioflow pumpe om jeg ikke er helt på Bærtur

Sitat fra Aquamania UK
New and improved Bioflow Powerhead Pumps are available for all new Juwel Bioflow Filter Systems.

The Bioflow pump 280 has a capacity of ca. 280 litres per hour. The pump will fit into the JUWEL Filter System Bioflow Super installed in the Juwel Aquarium Rekord 600 and Rekord 800.

The Bioflow pump 400 has a capacity of ca. 400 litres per hour. The pump will fit into all JUWEL Bioflow Filter Systems.

The Bioflow pump 600 has a capacity of ca. 600 litres per hour. The pump will fit into all JUWEL Bioflow Filter Systems.

The Bioflow pump 1000 has a capacity of ca. 1000 litres per hour. The pump will fit into all JUWEL Filter Systems.

The Bioflow pump 1500 has a capacity of ca. 1500 litres per hour. The pump will fit into the J..
Ah, såklart - det er vel Bioflow "kassen" som står i Juwel-akvariet mitt (og sikkert i veldig mange modeller) - men ser for meg at tusen liter per time i et 110liters kar vil være som stom i vannglass? (så har jeg sånne hersens penselalger som elsker når jeg har god fart i pumpa)
Ta en tlf til TAM og hør om de har 600 da.
Det burdte jo gi litt mere å gå på når det gjelder tilstopping uten at du blåser alt i ett hjørne. 50% økning hjelper jo godt.
fra 600 til 1000 hos meg hjalp mye uten at det er nevneverdig mere uro i karet av den grunn.
en tilstoppet 600 blåser ikke mere enn enn utilstoppet 400 men den holder trykket over lenger tid uten rens av filter.
Blåsvampen kommer i tre størrelser, 10, 20 og 30 ppm, går for 20 her. Fin går tett i rent vann føler jeg, og grov er en smal sak å rote seg inn i for rekeyngel..
Juwel bioflow.
Vil bare si at bioflow løsningen til juwel er en mye bedre løsning enn det de tidligere hadde. Bytter bare Ciraxen eller Matrix i boksen, man for også fylt den med mer matriale. Eller andre typer om man vil. Kjempe fornøyd med at også endelig Juwel gjør noe fornuftig med filtrene sine. Det eneste jeg liker dårlig er at det godt kunne vært litt mere fart i de orginale pumpene.
Tilfeldig bekjentskap
© Anders K
Reklame for plussmedlemskap