Sirkulasjons pumpe i l-malle kar?

Er det noe vits og bruke sirkulasjons pumpe i L-malle kar?
Det kommer litt an på hvilke L-Malle man har det. Hvis det er en Malle som trives bedt med god sirkulasjon så bør man ha det synes jeg.
Ok. Men hvordan kan man finne ut om hvem av mallene som trives i det? Jeg har L144, L129, L201, L271 og vanlig ansistrus Sp.
Plussmedlem
Man kan lese i basen på Akvaforum, man kan lese i mallebøker eller andre steder som skriver om de artene....
Ok, får ta meg en liten lesetime om disse takk takk, men foresten er det noen av dere som bruker dette?
Diskuselsk
Ok. Men hvordan kan man finne ut om hvem av mallene som trives i det? Jeg har L144, L129, L201, L271 og vanlig ansistrus Sp.

L-129,201,271 liker sirkulasjon. Har du alle disse i samme karr?
Plussmedlem
Diskuselsk
Ok, får ta meg en liten lesetime om disse:) takk takk, men foresten er det noen av dere som bruker dette?

Har hatt opptil 50x sirkulasjon for å trigge lek i karene her. Dvs 5000 l/t i en 100liter...
Vanligvis ligger jeg på 10-12x i sirkulasjon, med en max i øyeblikket på 20x.....
Ok, men hvor i karret setter du pumpa, nede ved bunden, midt i karret eller hel oppe i vannlinja?
milo
Har hatt opptil 50x sirkulasjon for å trigge lek i karene her. Dvs 5000 l/t i en 100liter... Vanligvis ligger jeg på 10-12x i sirkulasjon, med en max i øyeblikket på 20x.....

Problemet jeg opplever med så mye sirkulasjon er at alt av sand/grus i karet blir flyttet på....ikke noe blir liggende iro.
I tillegg er det vanskelig å bruke malletabletter, da disse bare "fyker" avsted, og legger seg aldri i ro, men bare smuldrer opp flaksende rundt omkring i karet.

Hvordan løser du slike ting med så høy sirkulasjon?
Har du helt nakne kar med bare mallehuler, og slår av sirkulasjonen ved foring?
Plussmedlem
iTetra
Hvordan løser du slike ting med så høy sirkulasjon? Har du helt nakne kar med bare mallehuler, og slår av sirkulasjonen ved foring?

Plassering av utblås virker litt inn. Skrå det litt oppover eller vinkle det mot bakvegg så får du litt mindre trykk enn om det bare står på langs i karet.
I motsatt ende av der utblåsa er, lager jeg røyser av flodstein. Dermed er ikke bunnen bar selv om sanden blåses bort. I tillegg er disse røysene ypperlige skjulesteder for yngel fram til de er store nok til å bevege seg fritt i karet, de vil alltid finne mat nok inne blant steinene.....

Foring?
Tenk deg en elv i naturen, hvor kraftig strøm det egentlig er der..
Der kommer innredningen inn. Det vil alltid være steder i karet med mindre strøm, bakevjer... Plasser bak røtter, kraftige planter eller huler hvor strømmen brytes av. Dette blir da naturlige plasser hvor maten samler seg og som fiskene søker til...
Hei milo. Har du evt. Et eksempel bilde på det med steinrøys?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap