- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Diy co2
Diy co2
Jeg har laget en slik: [img]http://bildr.no/thumb/1304213.jpeg[/img]
Skal bruke det i et 200l akvarium. Er klar over at dette kanskje er litt lite, men er vel bedre enn ingenting?
For å lage Co2 har jeg tenkt å bruke:
4dl varmt vann, 4dl sukker, 4dl kaldt vann, bakepulver og 2 ts gjær for å "lage co2en".
Funker vanlig brusestein til å fordele gassen i vannet? Hvor burde denne plasseres?
Skal bruke det i et 200l akvarium. Er klar over at dette kanskje er litt lite, men er vel bedre enn ingenting?
For å lage Co2 har jeg tenkt å bruke:
4dl varmt vann, 4dl sukker, 4dl kaldt vann, bakepulver og 2 ts gjær for å "lage co2en".
Funker vanlig brusestein til å fordele gassen i vannet? Hvor burde denne plasseres?
Postet 28.10.12 kl 21:38
Inaktiv bruker
Vanlig brusestein fungerer helt greit.Denne plasserer du så langt ner mot bunnen av akvariet du kan,da blir det lengre kontakt med vann og co2.
Postet 29.10.12 kl 02:42
Jeg vil si at en vanlig brusestein ikke fungerer helt fint. Disse er laget for å ta imot en mye større gassmengde per sekund. Gassen finner alltid minste motstands vei ut av steinen, og når trykket fra CO2-tanken din er så lite vil det kun sive ut store bobler på én plass (det største hullet i steinen). Boblene vil stige til overflaten og slippe ut nesten alt av CO2 til lufta over vannet, det rekker bare diffundere en liten brøkdel av gassen før boblen når overflaten.
Jeg anbefaler dette prinsippet. Denne lager du av en tomflaske og en tynn svamp, og det vil diffundere alt av CO2 som tilsettes. Boblene vil være i vannet helt til de er diffundert. Jeg festet en slik på den innvendige filterpumpen min, man trenger ikke en egen vannpumpe.
Bare pass på å følge med på pH, den kan begynne å svinge veldig.
Jeg anbefaler dette prinsippet. Denne lager du av en tomflaske og en tynn svamp, og det vil diffundere alt av CO2 som tilsettes. Boblene vil være i vannet helt til de er diffundert. Jeg festet en slik på den innvendige filterpumpen min, man trenger ikke en egen vannpumpe.
Bare pass på å følge med på pH, den kan begynne å svinge veldig.
Postet 29.10.12 kl 08:07
Inaktiv bruker
Før jeg gikk over til ett komplett co2 annlegg,så hadde jeg ikke noe problem med og bruke vanlig bruse stein.
Postet 29.10.12 kl 18:16
Postet 29.10.12 kl 18:27
salmonFør jeg gikk over til ett komplett co2 annlegg,så hadde jeg ikke noe problem med og bruke vanlig bruse stein.
Hva mener du med brusestein da? En vanlig sak for bruk med luftepumper, eller en høytrykksdiffuser for CO2-bruk, ala denne?
Postet 29.10.12 kl 18:39
"Høytrykksdiffuseren" det er linket til er kanskje dekorativ, men ikke særlig effektiv når det gjelder å diffundere co2-gassen. Den gir små bobler, som er en fordel, men også disse stiger raskt mot overflaten og forsvinner uten å bli tatt opp av vannet. Den hvite kjeramikkskiven som splitter opp tilført co2 i små bobler blir dessuten nokså fort igjengrodd av alger.
For effektiv diffundering av co2 trengs en reaktor av god kvalitet. Kjennetegnet på en slik er at det ikke kommer ut co2-bobler ved utløpet. Etter gjennomstrømningen kommer vannet ut boblefritt, hvilket betyr at tilført co2 er oppløst i vannet - og altså ikke kommer ut som bobler som stiger til overflaten og forsvinner.
Stephan
For effektiv diffundering av co2 trengs en reaktor av god kvalitet. Kjennetegnet på en slik er at det ikke kommer ut co2-bobler ved utløpet. Etter gjennomstrømningen kommer vannet ut boblefritt, hvilket betyr at tilført co2 er oppløst i vannet - og altså ikke kommer ut som bobler som stiger til overflaten og forsvinner.
Stephan
Postet 29.10.12 kl 20:17
Postet 29.10.12 kl 23:54
Kapp av nederste del på en slamsuger og koble slangen til utblåsen på en moderat pumpe.
bor ett hull midt på den modifiserte slamsugern og koble inn Co2 slangen der (på skrå bort fra vannstrømmen).
Putt den litt på skrå ned i vannet og koble til.
Boblene vil kastes rundt i vannstrømmen til det ikke er mere igjen av de.
Utblås tja. plugg igjen enden og bor ett litt større hull nederst på en side.
bor ett hull midt på den modifiserte slamsugern og koble inn Co2 slangen der (på skrå bort fra vannstrømmen).
Putt den litt på skrå ned i vannet og koble til.
Boblene vil kastes rundt i vannstrømmen til det ikke er mere igjen av de.
Utblås tja. plugg igjen enden og bor ett litt større hull nederst på en side.
Postet 30.10.12 kl 00:03
Inaktiv bruker
HåkonJ[QUOTE=salmon]Før jeg gikk over til ett komplett co2 annlegg,så hadde jeg ikke noe problem med og bruke vanlig bruse stein.
Hva mener du med brusestein da? En vanlig sak for bruk med luftepumper, eller en høytrykksdiffuser for CO2-bruk, ala denne?
Det er vel en vesentlig forskjell på en vanlig brusestein og en diffuser som er beregnet på co2 under høyt trykk,her er det vel snakk om en helt vanlig brusestein til luft vil jeg tro.
Som det blir sagt tidligere her,så er jo en reaktor det beste man kan bruke.Bruker selv en jbl taifun og en dupla co2 reaktor s.
Men nå var det vel snakk om det går ann og bruke en vanlig brusestein som trådstarter ville ha svar på.
Postet 30.10.12 kl 00:52
salmon[QUOTE=HåkonJ][QUOTE=salmon]Før jeg gikk over til ett komplett co2 annlegg,så hadde jeg ikke noe problem med og bruke vanlig bruse stein.
Det er vel en vesentlig forskjell på en vanlig brusestein og en diffuser som er beregnet på co2 under høyt trykk,her er det vel snakk om en helt vanlig brusestein til luft vil jeg tro.
Som det blir sagt tidligere her,så er jo en reaktor det beste man kan bruke.Bruker selv en jbl taifun og en dupla co2 reaktor s.
Men nå var det vel snakk om det går ann og bruke en vanlig brusestein som trådstarter ville ha svar på.
Da har du en bra brusestein Skal ikke si det ikke fungerte hos deg, men jeg tør vedde katta til naboen på at mengden diffundert CO2 i vannet var veldig lav i forhold til mengden CO2 som ble tilført.
Trådstarter spurte om det gikk an å bruke et gitt DIY-anlegg med brusestein som diffuser til et 200L kar. Når det gjelder effektiv diffusjon handler det om å ha: 1) størst mulig overflate mellom gass/vann (få gassen fordelt på mange små bobler), og 2) eksponere gassen for vannet så lenge som mulig (holde boblene fanget under vann). En brusestein gjør ingen av delene. Så i praksis er svaret åpenbart nei.
Postet 30.10.12 kl 22:43