- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- 180l juwel aquarium vision hjelp!
180l juwel aquarium vision hjelp!
Hei alle sammen!
Jeg har et 180L Juwel Aquarium Vision akvarium stående, og det er lite som er blitt gjort siden jeg kjøpte det for 5 år siden.
- Det siste halve året har jeg slitt med at mange av plantene har død (altså blitt helt bune blader over et par dager) og en konstant fiskedød (hviteprikker på fiskene som vi aldri får kurert)
- For tiden er det en god del vanlige fisker som ancistrus, molly, sverddrager, guppy, platy, kampfisk, sølvhai, og sommerfugl ciklide. Karet inneholder en god del planter, men vi har vært forsiktige med å kjøpe for mange siden de har død veldig fort. Eller er det utvendig pumpe og vanlig fin sand i bunnen. Det er en rot og 3 huler for enkelte av fiskene.
- Bakgrunnen er limt fast på bakgrunnen og jeg sliter veldig med alger (små durter) som aldri kommer bort, nesten uansett algemiddel.
Planen min nå er å :
- ha grus i stede for sand
- få gjødselt ordentlig i bunnen
- få fort sykdom og alger
- en ny bakvegg
- nye planter og kanskje noen nye fisker
Det jeg trenger hjelp til er:
- hvordan kan jeg få ut bakgrunnen som er limt fast?
- monterte pumpehus til innvendig pumpe... Kan denne fjernes?
- finnes det et middel man kan ha i akvariumet for å "vaske" det helt rent etter å ha tømt det for alt (planter og fisk)?
Flere bilder kommer og ALLE tips mottas med stor takk
Jeg har et 180L Juwel Aquarium Vision akvarium stående, og det er lite som er blitt gjort siden jeg kjøpte det for 5 år siden.
- Det siste halve året har jeg slitt med at mange av plantene har død (altså blitt helt bune blader over et par dager) og en konstant fiskedød (hviteprikker på fiskene som vi aldri får kurert)
- For tiden er det en god del vanlige fisker som ancistrus, molly, sverddrager, guppy, platy, kampfisk, sølvhai, og sommerfugl ciklide. Karet inneholder en god del planter, men vi har vært forsiktige med å kjøpe for mange siden de har død veldig fort. Eller er det utvendig pumpe og vanlig fin sand i bunnen. Det er en rot og 3 huler for enkelte av fiskene.
- Bakgrunnen er limt fast på bakgrunnen og jeg sliter veldig med alger (små durter) som aldri kommer bort, nesten uansett algemiddel.
Planen min nå er å :
- ha grus i stede for sand
- få gjødselt ordentlig i bunnen
- få fort sykdom og alger
- en ny bakvegg
- nye planter og kanskje noen nye fisker
Det jeg trenger hjelp til er:
- hvordan kan jeg få ut bakgrunnen som er limt fast?
- monterte pumpehus til innvendig pumpe... Kan denne fjernes?
- finnes det et middel man kan ha i akvariumet for å "vaske" det helt rent etter å ha tømt det for alt (planter og fisk)?
Flere bilder kommer og ALLE tips mottas med stor takk
Postet 29.10.12 kl 20:13
Postet 29.10.12 kl 21:22
Postet 29.10.12 kl 21:23
Postet 29.10.12 kl 21:28
Postet 30.10.12 kl 08:59
Postet 30.10.12 kl 11:49
Postet 31.10.12 kl 10:23
Pensel alger er ikke så lett å få bukt med. Anticrus er overhode ikke noe nytte for å holde unna algeveksten. Ser du skal tømme karret, skifte ut grus. Jeg har selv gjort forsøk med å få bort algene, blandet vann med klorin, på ei spray flaske, dusjet over, latt det stå en liten stund, så med en skrubb og vann fått tatt drepen på algeveksten.
Gjenstander har blitt bleket av klorin, men har kommet tilbake fargen igjen.
Nå er det utrolig viktig man får skyllet skikkelig bort klorin ved rengjøring.
Gjenstander har blitt bleket av klorin, men har kommet tilbake fargen igjen.
Nå er det utrolig viktig man får skyllet skikkelig bort klorin ved rengjøring.
Postet 31.10.12 kl 12:00
Hans JohansenPensel alger er ikke så lett å få bukt med. Anticrus er overhode ikke noe nytte for å holde unna algeveksten. Ser du skal tømme karret, skifte ut grus. Jeg har selv gjort forsøk med å få bort algene, blandet vann med klorin, på ei spray flaske, dusjet over, latt det stå en liten stund, så med en skrubb og vann fått tatt drepen på algeveksten. Gjenstander har blitt bleket av klorin, men har kommet tilbake fargen igjen. Nå er det utrolig viktig man får skyllet skikkelig bort klorin ved rengjøring.
Dette høres ut som det jeg kan tenke meg å gjøre med akvariumet?
Men da har jeg noen spørsmål: Hvor lenge tar det før fisk kan flytte tilbake etter ordentlig skylling?
Har ikke andre akvarium, så må finne en nødløsning mens jeg tømmer og ordner akvairumet, og dette kan helst ikke pågå over for mange dager.
Noen anbefalinger på hvordan dette bør gjøres?
Postet 31.10.12 kl 12:37
Du må ta fisk, planter, over i bøtte eller stamp sammen med noe akvarievann.
Så kommer vi til det innvendige filter, ta innhold, legg det i en kumme som holder seg temperert akvarie vann, for all del du må ikke skylle av det eller på noen måter gjøre det reint.
All grus, sand ut av akvarie, gjør ikke noe om det er litt vann i bunnen av akvariet.
Spray på over alt med klorin som er tynnet med vann.
La det virke 10 -15 minutt. Så tar du å fyller par bøtter med lunken vann i akvariet, skrubber forsiktig over alt av bakgrunn, filter huset. Du kommer ikke til bak Juwel pumpa, men har du dusjet godt mellom den, så får du gjort reint.
Du får overhode ikke bort alt det svarte med å skrubbe, men når du har fylt opp karret, tatt det i bruk, så ser du det sorte er blitt brunt først, så lysner det blir nesten hvitt, så er det også borte. For å si det så har du da tatt drepen på brune pensel alger som du har, selv om de er sorte av farge.
Så er det skylle meget godt, må overhode ikke være rester av klorin igjen.
Etter rengjøring, alt på plass, fyll opp karret med vann, benytt det du har av filter guffe i pumpa, ha i fiskene du har.
Er noe usikker på hvordan det er benytte det vannet du har fiskene stående i, pensel alger er en pest og plage, så kan hende du da tilfører de tilbake igjen.
Viktigst er få med filter guffe, mulig vannskift litt ofte i starten.
Lykke til
Så kommer vi til det innvendige filter, ta innhold, legg det i en kumme som holder seg temperert akvarie vann, for all del du må ikke skylle av det eller på noen måter gjøre det reint.
All grus, sand ut av akvarie, gjør ikke noe om det er litt vann i bunnen av akvariet.
Spray på over alt med klorin som er tynnet med vann.
La det virke 10 -15 minutt. Så tar du å fyller par bøtter med lunken vann i akvariet, skrubber forsiktig over alt av bakgrunn, filter huset. Du kommer ikke til bak Juwel pumpa, men har du dusjet godt mellom den, så får du gjort reint.
Du får overhode ikke bort alt det svarte med å skrubbe, men når du har fylt opp karret, tatt det i bruk, så ser du det sorte er blitt brunt først, så lysner det blir nesten hvitt, så er det også borte. For å si det så har du da tatt drepen på brune pensel alger som du har, selv om de er sorte av farge.
Så er det skylle meget godt, må overhode ikke være rester av klorin igjen.
Etter rengjøring, alt på plass, fyll opp karret med vann, benytt det du har av filter guffe i pumpa, ha i fiskene du har.
Er noe usikker på hvordan det er benytte det vannet du har fiskene stående i, pensel alger er en pest og plage, så kan hende du da tilfører de tilbake igjen.
Viktigst er få med filter guffe, mulig vannskift litt ofte i starten.
Lykke til
Postet 31.10.12 kl 13:47
Så på tråden di angående du har tanke om å gjødsle ordentlig i bunnen.
Selv opplevde jeg aldri algeveksten før jeg begynte med tilsetning av gjødning, da kom det over kort tid med alger. Etter jeg fikk bukt med problemet, har jeg overhode ikke benyttet noen form for tilsetning for plantene. Min vurdering her kjøpte jeg noe som fremmer plante og algevekst, som ga meg elendighet tilbake. Kjøpte flere varianter av tilsetning produkter som skulle ta bort alger. Elendighet alt som var, det eneste resultat var jeg mistet alle mine 12 flotte gule kuleskjell.
Selv opplevde jeg aldri algeveksten før jeg begynte med tilsetning av gjødning, da kom det over kort tid med alger. Etter jeg fikk bukt med problemet, har jeg overhode ikke benyttet noen form for tilsetning for plantene. Min vurdering her kjøpte jeg noe som fremmer plante og algevekst, som ga meg elendighet tilbake. Kjøpte flere varianter av tilsetning produkter som skulle ta bort alger. Elendighet alt som var, det eneste resultat var jeg mistet alle mine 12 flotte gule kuleskjell.
Postet 31.10.12 kl 14:10
Tusen takk for supre svar setter stor pris på dette
Er det noen som har tips til planter for å bruke i akvariumet? Ønsker noen høye og fine i bakgrunn, samt noe som kan ligne på gress, og hvordan er det best å plante det?
Og det er sikkert mange her som er flinke med aquaskaping, og om dere har noen tips til hvordan jeg bør gå frem så setter jeg stor pris på dette
Er det noen som har tips til planter for å bruke i akvariumet? Ønsker noen høye og fine i bakgrunn, samt noe som kan ligne på gress, og hvordan er det best å plante det?
Og det er sikkert mange her som er flinke med aquaskaping, og om dere har noen tips til hvordan jeg bør gå frem så setter jeg stor pris på dette
Postet 31.10.12 kl 21:13