Selvregulerende temperatur?

Hei!

Lurer på om noen vet om det finnes noen varmekoble eller lignende som selv kan regulere temperaturen i akvariet?

Tingen er det at jeg ikke føler det er nødvendig å ha på varme i leiligheten når ingen er hjemme, men da blir det jo for kaldt i akvariet, men vi har jo på varmen når vi er hjemme, og hvis varmekolben er lik da, så vil det jo bli for varmt i akvariet. Vil gjerne ha stabil temperatur i akvariet uten å måtte være miljøsvin og kaste bort for mye strøm og varme. Hvordan løser jeg dette? Det er til et 20 liters akvarium.
Plussmedlem
"Alle" varmekolber er termostatstyrt og har vært det i maaange år. Dvs at de slår seg på ved en minimumstemp og slår seg av ved en maksimumstemp....
Selv om du ikke har justering på den, så er det en termostat der.

I min Edge23L så har jeg en kolbe som er laget for dette karet og den har en innebygd fast termostat på 25 Grader.

Men fakta er nok at i allefall på denne tiden av året så ligger den vel mere stabilt på 23 - 24 grader.

Så lenge tempen i stua er lavere enn det du ønsker å konstant i karet så henger jeg ikke helt med på hva som skjer hos deg.
Dette med grunnlag i at tempen synker mye når du ikke er hjemme.


Ok. Så innenfor dette med "max og min"-temp, så vil det være ok for akvariet (skal ha reker i det)?

Jeg syns bare det er så veldig kjølig når jeg skrur av varmen hjemme, men godt og varmt når den er på, ville tro det påvirket vannet i akvariet også?

Jeg har ikke noe i akvariet mitt ennå da, bortsett fra litt planter. Vil bare at omstendighetene skal være så bra som mulig før jeg lar noen reker flytte inn der Er det noe spesielt man bør tenke på/se etter når det gjelder en sånn kolbe? Har nemlig fått et brukt akvarium, men akkurat kolbe mangler. Er ellers ganske nybegynner.
Sikkert ikke så dum investering å kjøpe seg en digital temp måler
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap