"forenklet tollbehandling" på akvarieutstyr?
Hei dere!
Jeg hadde bestilt en utvendig pumpe fra den tyske nettbutikken Aquaristikshop. Slik jeg forstod det så var det tollfritt ellernoe i den graden, diverse akvarieutstyr ihvertfall? (men norsk MVA må betales?)
Uansett, idag da jeg ikke var hjemme - så kom posten, og hun som leverte posten sto litt utenfor huset her og så ut til å skulle prøve å levere noe.
Moren min bor i etasjen under meg, så hun ringte meg og sa ifra, og fortalte at denne postdamen forsåvidt ikke gikk opp til huset med pakken alikevel, men satte seg i bilen igjen (for å hente vanlig post å levere)
- så typen til moren min gikk ut for å høre om hun skulle levere pakken, så jeg skulle slippe å måtte hente den senere, noe jeg ikke hadde tid til idag.
Da fortalte postdama at om hun skulle levere ut denne pakken, så måtte det betales 254 kroner, og det kunne ikke betales med kort, og det måtte være eksakt beløp for de vekslet ikke.
De fikk istedet et ark hvor det sto "forsøkt levert" og at "sendingen tollklareres idet du betaler" - og "forenklet tollbehandling"/ COD oppkrav.
Med stor skrift over arket står det "innbetalingskortet skal ikke benyttes ved betaling" - så jeg lurer veldig på hva dette er, og hva mener de med innbetalingskort? Bankkortet mitt? - Hva er det jeg betaler for når jeg skal hente pakken imorgen?
Jeg har et anstrengt forhold til postkontoret her, for de er så innmari glefsete til tider, så jeg foretrekker å han min info på det rene, og de vet jo selv knapt svarene på det jeg spør om der.
Er det MVA de har regnet ut på 254 kr? Skjønner ingenting, og hun postdama var visst ikke villig til å si noe fornuftig heller slik jeg forstod det.
(toll.no fungerer ikke så jeg får ikke sjekket opp noe info der angående mva og akvaristikk)
Jeg hadde bestilt en utvendig pumpe fra den tyske nettbutikken Aquaristikshop. Slik jeg forstod det så var det tollfritt ellernoe i den graden, diverse akvarieutstyr ihvertfall? (men norsk MVA må betales?)
Uansett, idag da jeg ikke var hjemme - så kom posten, og hun som leverte posten sto litt utenfor huset her og så ut til å skulle prøve å levere noe.
Moren min bor i etasjen under meg, så hun ringte meg og sa ifra, og fortalte at denne postdamen forsåvidt ikke gikk opp til huset med pakken alikevel, men satte seg i bilen igjen (for å hente vanlig post å levere)
- så typen til moren min gikk ut for å høre om hun skulle levere pakken, så jeg skulle slippe å måtte hente den senere, noe jeg ikke hadde tid til idag.
Da fortalte postdama at om hun skulle levere ut denne pakken, så måtte det betales 254 kroner, og det kunne ikke betales med kort, og det måtte være eksakt beløp for de vekslet ikke.
De fikk istedet et ark hvor det sto "forsøkt levert" og at "sendingen tollklareres idet du betaler" - og "forenklet tollbehandling"/ COD oppkrav.
Med stor skrift over arket står det "innbetalingskortet skal ikke benyttes ved betaling" - så jeg lurer veldig på hva dette er, og hva mener de med innbetalingskort? Bankkortet mitt? - Hva er det jeg betaler for når jeg skal hente pakken imorgen?
Jeg har et anstrengt forhold til postkontoret her, for de er så innmari glefsete til tider, så jeg foretrekker å han min info på det rene, og de vet jo selv knapt svarene på det jeg spør om der.
Er det MVA de har regnet ut på 254 kr? Skjønner ingenting, og hun postdama var visst ikke villig til å si noe fornuftig heller slik jeg forstod det.
(toll.no fungerer ikke så jeg får ikke sjekket opp noe info der angående mva og akvaristikk)
Postet 01.11.12 kl 02:56
Postet 01.11.12 kl 03:00
Postet 01.11.12 kl 04:05
Postet 01.11.12 kl 07:58
Puh! Okei, trodde det var postvesenet som atter en gang skulle være vanskelig med meg, haha. At det er norsk mva på pakken er jo helt greit (og forventet), men når det ikke står på regningen, og de ikke kan si hva jeg betaler for så må jeg bare steile, - liker ikke å skal betale i hytt og pine uten å vite hva det er pengen går til.
Men jeg syns jo det er litt bak mål at de ikke har anledning å ta betaling med kort når man får utlevert pakker. Da hadde jo jeg også stått som en fjoms igår uansett, og vinket hadet til pakken.
Loomis: Tror jeg betalte litt over tusen for hele greia 137 euro ellernoe?
Men jeg syns jo det er litt bak mål at de ikke har anledning å ta betaling med kort når man får utlevert pakker. Da hadde jo jeg også stått som en fjoms igår uansett, og vinket hadet til pakken.
Loomis: Tror jeg betalte litt over tusen for hele greia 137 euro ellernoe?
Postet 01.11.12 kl 11:17
GrapejuiceDa fortalte postdama at om hun skulle levere ut denne pakken, så måtte det betales 254 kroner, og det kunne [b]ikke[/b] betales med kort, og det måtte være eksakt beløp for de vekslet ikke.
Det er ganske forståelig, spør du meg. De har jo ikke bankterminal med seg. Veksel kunne de strengt tatt kanskje hatt, enn så lenge det eksisterer...
Jeg mener det står beskrevet på hentelappen at det er norsk MVA. Det gjør det også på følgebrev som jeg får når jeg handler hos Aquaristikshop. At det blir gebyr er jo en selvfølge
Postet 01.11.12 kl 11:38
GrapejuiceMen jeg syns jo det er litt bak mål at de ikke har anledning å ta betaling med kort når man får utlevert pakker. Da hadde jo jeg også stått som en fjoms igår uansett, og vinket hadet til pakken. Loomis: Tror jeg betalte litt over tusen for hele greia :) 137 euro ellernoe?
Posten er helt håpløse når det kommer til å være transportør av pakker fra utlandet. Jeg har handlet mye i det store utland, ebay, fra HOng Kong etc. Og kan jeg velge noe annet enn vanlig post, selv om det koster litt mere så velger jeg det.
EMS med posten som skal gå forholdsvis fort, er greit inn til landet...men så stopper det opp. Posten er utrolig trege å behandle og sende pakka ut. Går fort ei uke!!.
Ta feks UPS, de får levert pakka i Hong kong på en mandags formiddag, kl 1700 er den sendt med fly, tirsdags kveld så har jeg pakka på døra. Regning på gebyr og mva kommer ettersendt i posten. Enkelt, greit å raskt :P
Begge disse koster omtrent det samme i frakt, men som dere ser så tar det vesentlig lenger tid!
Postet 01.11.12 kl 11:50
Janne[QUOTE=Grapejuice]Da fortalte postdama at om hun skulle levere ut denne pakken, så måtte det betales 254 kroner, og det kunne [b]ikke[/b] betales med kort, og det måtte være eksakt beløp for de vekslet ikke.
Det er ganske forståelig, spør du meg. De har jo ikke bankterminal med seg. Veksel kunne de strengt tatt kanskje hatt, enn så lenge det eksisterer...
Jeg mener det står beskrevet på hentelappen at det er norsk MVA. Det gjør det også på følgebrev som jeg får når jeg handler hos Aquaristikshop. At det blir gebyr er jo en selvfølge
Her kunne posten sendt ut regning i ettertid, som alle andre seriøse transportører gjør. Slik som UPS, Fedex m.m. Pakka kommer på døra, og de banker faktisk på. Posten derimot gjør sjelden dette, de bare legger igjen en lapp som sier dem har vært der og ingen var hjemme. Eller så står det på trackinga på posten at dem har forsøkt å levere den ut, lapp lagt i postkasse....sjekker postkassa..ingen lapp! Altså har dem ikke vært der i det hele tatt. Postens slagord, "lever for å levere"?
At man skal behøve å ha cash med eksagt veksel er jo rett og slett ikke kundevennlig, og siden vi levere i 2012 så er dette helt bak mål etter min mening.
Postet 01.11.12 kl 11:55
Kanskje det står på hentelapper, det er godt mulig, - mener jeg har sett noe sånt før!
Dette er ikke en sånn liten hentelappe dog, det er et A4 ark hvor det står "utleveringsbilag" helt øverst, og masse masse forskjellig informasjon, men mva er ikke nevnt, bare at det er en forenklet tollbehandling. Nederst er det trykket med store bokstaver på skrå over arket "innbetalingskortet skal ikke benyttes ved betaling"
Hehe, ja det er kanskje jeg som er bare litt storforlangende, vet jo at bankterminaler er sviiiinkostbare, men når de først skal utlevere noe som krever betaling så ønsker jeg jo i det minste ha litt service/valgmuligheter.
(Men som sagt så er jeg av natur litt negativ til posten, i mine øyne er de en lovlig mafiavirksomhet, og jeg bruker de bare fordi jeg må, haha) :P
tom k: haha ja, mange ganger jeg har stått i vinduet og sett de stå med min pakke, de ser seg rundt, de står ti meter unna veggen med synlig husnummer, men så legger de bare pakken inn i bilen igjen og med lappe "forsøkt levert" haehehe huff.
Dette er ikke en sånn liten hentelappe dog, det er et A4 ark hvor det står "utleveringsbilag" helt øverst, og masse masse forskjellig informasjon, men mva er ikke nevnt, bare at det er en forenklet tollbehandling. Nederst er det trykket med store bokstaver på skrå over arket "innbetalingskortet skal ikke benyttes ved betaling"
Hehe, ja det er kanskje jeg som er bare litt storforlangende, vet jo at bankterminaler er sviiiinkostbare, men når de først skal utlevere noe som krever betaling så ønsker jeg jo i det minste ha litt service/valgmuligheter.
(Men som sagt så er jeg av natur litt negativ til posten, i mine øyne er de en lovlig mafiavirksomhet, og jeg bruker de bare fordi jeg må, haha) :P
tom k: haha ja, mange ganger jeg har stått i vinduet og sett de stå med min pakke, de ser seg rundt, de står ti meter unna veggen med synlig husnummer, men så legger de bare pakken inn i bilen igjen og med lappe "forsøkt levert" haehehe huff.
Postet 01.11.12 kl 12:02
Endret: 01.11.12 kl 12:06
Postet 01.11.12 kl 12:48
Ser det er stor forskjell på hvordan Posten opererer med leveringer fra Aquaristik Shop/EMS sending… Når jeg får derfra dukker dem opp på Postterminalen på sporingen og og hvis den ankomer om natten/morningen så forsøker de å levere den på døren min samme formiddag. Da ringer sjåføren meg for å høre hvor jeg er, hvis jeg er oppe i akvariekjelleren 2,5km unna min adresse så svipper han opp og leverer pakken der. MVA og Postens gebyr betaler jeg med kort… Hvis jeg ikke er tilgjengelig for utlevering kan jeg hente den op Post-i-butikk etter kl 15.00 samme dag og hentelapp dukker opp i postkassen dagen etter…
Alt hadde jo vært enklere om Posten hadde operert likt over hele landet, en trådløs bankterminal er ikke veldig fordyrende for posten i det lange løpet…
Alt hadde jo vært enklere om Posten hadde operert likt over hele landet, en trådløs bankterminal er ikke veldig fordyrende for posten i det lange løpet…
Postet 01.11.12 kl 15:11
Postet 01.11.12 kl 17:29
Postet 01.11.12 kl 18:48
GrapejuiceLoomis: Tror jeg betalte litt over tusen for hele greia :) 137 euro ellernoe?
Hvis pakken ble sendt med EMS så er hele beløpet, kr 254,-, merverdiavgift.
Det kan også stemme med mva av ca. NOK 1010,-.
Når pakker blir sendt med EMS så er tollbehandlingen inkludert i fraktprisen.
Jeg velger f.eks. bestandig USPS Express fremfor USPS Priority fra USA. Det er ikke store prisforskjellen i porto, og det blir i alle tilfelle tjent inn ved at man slipper gebyret til Posten når de tollbehandler pakken på Gardermoen.
Postet 02.11.12 kl 02:31
Jeg bestilte fra samme butikk som deg, rask levering, tror det var to dager, så sto det en fyr på trappa med pakken. Måtte ikke betale ham noe, fikk tilsendt regning 14 dager etterpå på moms og frakt, og da sto det spesifisert hva jeg betalte for.
Ble litt dyrere enn jeg hadde regnet med, i porto og moms, så heretter gidder jeg ikke handle der.
Ble litt dyrere enn jeg hadde regnet med, i porto og moms, så heretter gidder jeg ikke handle der.
Postet 02.11.12 kl 09:19