Bursdagspresang fra mormor - guppy og slørhale?

Min sønn har nylig fått seg et akvarium og to fisker til bursdagen sin. Vi har ingen erfaring med akvarium fra før og lurer på en del ting.

Karet er på 18 liter med filter og varmekolbe. Har lest meg litt opp og vet allerede at mange av dere mener karet er for lite til å ha fisk i. Men det er nå en gang dette han har fått, og jeg ønsker å gjøre ting og tang best mulig med de begrensningene vi har (Det er lite aktuelt med et større kar på gutterommet uansett)

Først lurer jeg på hvilken type fisk han har fått. Legger ved et bilde. Tror den ene er en Guppy, (hun har faktisk fødet en liten tass som svømmer rundt....) Den andre er jeg mer usikker på. men tror det er en slørhale. Stemmer det?

Har en følelse at dette ikke er en optimal kombinasjon. Håper noen kan gi oss noen råd. Lurer litt på å kjøpe et par guppier til, er det ok?

Ellers lurer jeg litt på om de rutinene vi har lagt oss til så langt er ok. Har vært innom et par dyrebutikker, men får motstridende råd og vink, så da velger jeg å spørre ekspertisen direkte.

Varmekolben står på 24 grader

En tredjedel av vannet byttes en gang i uken Nytt vann forhåndstempereres til 24 grader ved at jeg heller litt kokende vann i. Har kjøpt egen bøtte til dette. Vannet tilsettes Easy-Life flytende filtermedium før det helles i karet.

Fiskene blir matet morgen og kveld. Ikke mer enn at de spiser opp alt ganske kjapt. Vi forer med TetraMin. I tillegg tilsetter vi en dråpe Sera flor daydrops hver dag.

Virker dette ok, eller bør noe korrigeres?

Venter spent på svar.
Fiskene ser ut til å være platyer. Litt usikker på den orange; den er muligens en hybrid (platy*sverddrager).

Disse fiskene vil ikke ha det bra i et så lite akvarium, så dere bør prøve å få byttet dem i noe annet. Det finner flere typer vakre småfisk som passer bedre.

Hvor lenge har dere hatt akvariet?
Takk for svaret.

Platyer har jeg aldri hørt om. Er du sikker på at det verken er Guppy eller Slørhale? Hmmm, har mye å lære om dette, tydeligvis. Dumt at dyrebutikken selger kar og fisk som ikke passer sammen

Vi har hatt akvariet i en måned. Det sto i ca en uke før vi fikk fisk i det.
Det er verken guppe eller slørhale.
Er nok Platy du har ja. Litt mer usikker på den oransje. Det kan være en slørehale.
Gratulerer med akvarie! Desverre er den første tabben alt for mange gjør, å kjøpe for lite akvarie med for store fisk. Det er mye enklere å være nybegynner med ett 80liters akvarie, men nå får dere bare gjøre det beste ut av det

Det er definitivt platy ja.. Den med slør er jeg litt usikker på, muligens en hybrid av platy og sverddrage, men jeg har også sett molly'er med sånne slør, men ikke i oransje farge..

Syns også du bør prøve å omplassere de, evt oppsøke dyrebutikken hvor de er kjøpt og prøve å levere de tilbake.

Det vanskelige med å ha ett så lite akvarie er at det skal lite til før vannverdiene svinger, og det oppstår fort nitritt. Så du bør uansett skaffe seg dråpetester for ph og nitritt, gjerne for ammoniakk, kh og gh også, men nitritt og ph er de viktigste.

Syns matrutinene dine hørtes veldig bra ut. Jeg har lite tro på vannforbedrene midler som Easy-Life, med mindre du har problemer med vannet fra springen. Norskt vann er som regel av bra nok kvalitet til å ha rett i akvariet.

Også finnes det mye annet gøy å ha i ett såpass lite akvarie, hva med reker (feks kirsebærreker, amanoreker?) eller snegler (eplesnegler og zebrasnegler feks). Av fisk begrenser det seg noe, men det går jo ann å ha en liten stim med 6 stk Boraras Merah eller Dvergrasbora.

Anbefaler deg å gå inn på Artikler (øverst på siden), Akvarieskolen og lese artiklen Oppstart av akvarium.

Og hvis dere syns det er dyrt å kjøpe tester og nye fisk, så er det flere nettsider som selger utstyr, feks akvariereker.no webzoo.no og aquamanias.no. Også er det mange som selger fisk og utstyr under Rubrikk her på forumet, så kan sjekke der også

Lykke til, og husk at ingen spørsmål er dumme her på forumet!
Som andre har vært inne på, er det hverken guppy eller slørhale. Den minste er en platy og den andre en sverddrager, muligens en hybrid. Begge er hunner (og levendefødere). Men akvariet er svært lite da, og dermed stilles det store krav når det gjelder vannverdier. Etter min mening ville det passe bedre som rekeakvarium.

Stephan
Takk for alle tilbakemeldinger.

Da legger jeg til grunn at ihvertfall den lille er en platy og kanskje den oransje også, eller muligens en sånn sverddrager, eller en krysning. Er sverddrager en type platy? Noen som kan artsbestemme de to venninnene med korrekt latinsk navn? (Ser at det kan ha noe for seg for å lære mer om dem)

Lettet over at den oransje ikke er en slørhale da den, så vidt jeg har forstått, både kan bli veldig stor og trives i annen vanntemperatur enn vi har i karet vårt.

Stor stas med avkommet som svømmer rundt og ligner veldig på den lille platyen. Den har akkurat de samme fargene men er bare ca 1,5 cm lang. Håper den overlever. Hvordan er odsene for det? Regner med det var en stor søskenflokk i utganspunktet...

Forstår at fiskene bør ha større kar for virkelig å kunne trives. Skulle gjerne levert dem tilbake til butikken som sa de passet fint i en attenliter, men nå har gutta rukket å bli glad i dem, så det er ikke aktuelt.

Har lest noe om at man bør ha en lliter vann per cm fisk. Er dere enige i det? I så fall er vi noen lunde innenfor.

Var innom en dyrebutikk for å kjøpe vanntester, men syntes de var veldig dyre. 179 kr for å måle ph virket litt voldsomt. Så vidt meg bekjent selger apoteket strips for testing av ph langt billigere. Men det blir kanskje ikke det samme? Grunnen til at jeg ikke kjøpte testene var likevel at jeg ikke fikk noe ordentlig svar på hva jeg skulle gjøre om resultatet på testene ikke var tilfredstillende.

Den største fisken på bildet ER en sverddrager, ikke kanskje en platy.

Sverddrager (Xiphophorus helleri) og platy (Xiphophorus maculatus) er to selvstendige og adskilte arter. Det finnes latinske synonymnavn på begge, og begge opptrer i en rekke fargevarianter.

Stephan




Hvis du søker på "platy" og "sverddrage" til venstre kommer profilene til fiskene opp. Og ja, de er samme familie.

Xiphophorus Macaulatus = Platy
Xiphophorus Hellerii = Sverddrager

Ph dråpetestene du får kjøpt til akvariebruk er mye mer nøyaktige enn ph-strips fra apoteket. De viser kun halve verdier (6,0 6,5 7,0 7,5), mens tester for akvariebruk (hvertfall de fra JBL) viser mer spesifikk verdi. Du kan også ta med en vannprøve til dyrebutikken din, de tester som regel gratis eller for en 10'er. Bare vær obs på at hvis du bruker strips er de mer unøyaktige enn dråpetester..

Platyene kan nok spise yngelen sin, men har ikke opplevd det selv. Ofte kan det komme yngel over flere dager, så kan jo bare være at den første har kommet, og at det kommer flere senere..

En liter vann pr cm fisk er en utbredt "regel" men jeg syns ikke det fungerer. Ville du virkelig ha hatt en 20cm lang fisk i ett 20liters kar? Og man kan ikke bare ta hensyn til størrelse, men også hvor aggressive de er, hvor mye de griser, hvilke andre fisk man har sammen med de, osv...

Også har du allerede oppdaget at du får ulike svar fra dyrebutikkene.. Det kreves ingen kompetanse for å selge fisk, med andre ord = gjør selv resarch før du kjøper noe. Når alt kommer til alt er det en butikk, som er ute etter å tjene penger..... Fins selvfølgelig unntak som har greie på akvarie, men de butikkene er i mindretall! Akvaforum er veldig bra når du skal kjøpe fisk, spesielt nå når veldig mange har smarttelefoner. Det er bare å sjekke fiskens profil, under kartet står hvilken ph, kh og gh de vil ha, temp og størrelse på kar...
. Takk for krystallklar tilbakemelding, Stephan.
Tusen takk for godt og utfyllende svar. Nå vet jeg mye mer allerede. Skal få tatt noen vanntester.
Kristoffer7
Har lest noe om at man bør ha en lliter vann per cm fisk. Er dere enige i det? I så fall er vi noen lunde innenfor. Var innom en dyrebutikk for å kjøpe vanntester, men syntes de var veldig dyre. 179 kr for å måle ph virket litt voldsomt. Så vidt meg bekjent selger apoteket strips for testing av ph langt billigere. Men det blir kanskje ikke det samme? Grunnen til at jeg ikke kjøpte testene var likevel at jeg ikke fikk noe ordentlig svar på hva jeg skulle gjøre om resultatet på testene ikke var tilfredstillende.


Til spørsmålet om 1 cm fisk pr liter. Dette er en, dessverre, meget seiglivet myte. En fisk er jo ikke bare lengde (bortsett fra åletyper da), men også høyde og bredde (tykkelse). Om du tar en neontetra på 2 cm og sammenligner med en sverddrager som kan bli 10 cm, er ikke sverddrageren bare 5 ganger så stor som tetraen. Tenk deg at den ikke bare er 5 ganger så lang, men også dobbelt så høy og dobbelt så tykk, da er den plutselig 20 ganger større enn en neontetra. Antagelig er den nærmere 30 ganger større, eller sogar mer. Dette har ikke bere med svømmeplass å gjøre, men også mengde avfallsstoffer som fiskene skiller ut. Stor fisk - mer avfall.

Når det gjelder vanntester er strips altfor unøyaktige til akvariebruk, selv om de også selges i dyrebutikker. Dråpetester fra JBL er å foretrekke. Du bør ha tester for ammoniakk (NH3/4) nitritt (NO2) og pH. Nitrat bør ikke bli noe problem hos deg fordi du bør bytte vann ganske ofte med så lite kar.
Test for vannets hardhet (mengden oppløste salter) kan du se bort fra. Spør heller vannverket om hvilke slike verdier vannet har.

Du får rimeligere tester hos www.akvamanias eller www. webzoo. De selger også refill etter at den første flasken (10 ml) er brukt opp. Det blir mye billigere.

Lykke til. Går dette bra, vil nok også du gjerne ha et større kar for å kunne se hvordan fiskene bedre kan utfolde seg.
Platy og slørsverddrage er det du har der.
Tilfeldig bekjentskap
© Norman Behr
Reklame for plussmedlemskap