Kh sank og ph økte

Etter hva jeg har forstått så skal ph og kh ha noe med hverandre å gjøre. Synker PH'n så skal KH'n også synke...
Men ikke hos meg, for 3 dager siden viste KH 4 og PH 6.4 idag lå KH på 3 og PH 6.6 hva får KH'n til å forandre seg helt plutselig og har det noe å si?
Ingen andre av vannverdiene har forandret seg og alt har vært stabilt lenge og spiller det noen rolle hvilke verdi KH ligger på så lenge så lenge alt annet er fint?

Ellers har jeg ikke tilført noe nytt i akvariumet eller byttet for.
KH kan synke når amoniakk omdannes i syklusen (forbruk)

MEN disse verdier er sikkert ok.

Ikke byttet for, men har du foret mere ?
Nå måler jeg ikke mengden, men tar sånn ca like mye hver dag :P
Forer bare 1 gang om dagen og en halv malle tablet extra på kvelden til L129 og L-134.
Var ikke hjemme igår kveld så dem fikk ikke tabletten på kvelden.. Kan det ha noe å si da?
Det tror jeg ikke har noe å si.

Har du en del planter i karet og god bevegelse i vannet.

Mener å ha lest at om Co2 er helt utluftet av vannet, og det er en del planter der så kan dette skje.

Dette hadde vært int. om noen som har fakta om dette kunne fortelle konkret da jeg er meget nysjerrige på dette selv.
Nå syntes jeg ikke dette var di helt store svingningene.
Min erfaring er fra utedam og her har jeg erfart at Kh - ph svinger litt fra morgen til kveld . Dette mener jeg skyldes sollys, så kanske disse svigningene skyldes en måling når lyset har stått på i mange timer og den andre like etter lyset har stått av igjenom natten ?
Nå står akvarium slik at det ikke får noe sol lys på seg.
Som sagt så syns jeg det var merkelig at den hadde forandret seg nedover da ph'n økte med 0.2.
Sant at det ikke er mye svingning, men ble bare veldig nysgjerrig og er jaggu ikke sikker på om KH har noe å si da alt annet er fint.

Rolf H: Umm har en drøss med planter, både planter som vokser hurtig , sakte samt flyteplanter. Tror jeg har utenom flyteplantene.. 17 planter (6 forskjellige typer)
Tror ikke trådstarter heller var direkte bekymret.

men derimot så hadde hun hørt at ph følger kh

dette fikk hun ikke til å stemme..

Cathy Nei det er ikke farlig En gradering om dag ved korrigering gjør ikke noe heller.
fra Kh 7 feks til Kh 4 på 3 dager er så vidt jeg vet heller ikke farlig (så lenge det er innenfor det fisken skal ha)
mål på morgenen.

Da har ikke lyset stått på og plantene har vilt.

se hva du får da

Vet ikke om du har mulighet til å reduser bevegelsen i vannflaten uten at det går utover fisken.
Eneste er evt å sette på en strømpe for å få mindre strøm.. Har innebygd Juwel sitt, bioflow 3.
bryter den vannflaten da ?

Om ikke så er det nok greit (vil ikke si noe som kan bli feil)
Jupp den bryter overflaten.
Det er nok ikke noe farlig.

men plantene liker ikke for mye luft i vannet (Co2 forsvinner)
Selve endringen av KH er heller ikke krise

Vurder det.

Men jeg ser ikke noen grunn til å bryte vannflaten så lenge det er bevegelse og du ikke gjør det for å tilføre oksygen eller fjerne proteinhinne.

Min mening

Mål KH i morgen tidlig *S*
Jeg fikk proteinhinne på 63l så derfor valgte jeg å ha utblåsingen skulle bryte overflaten på alle akvariumene. Det er lenge siden jeg fixa det så det skal ikke ha noen betydning. Har lest at folk har forskjellige KH verdier og vet at det ikke har noen betydning for fiskene, men var mer nysgjerrig på hvorfor den plutselig sank med 1 da ph'n hadde økt med 0.2.
Håper noen andre kunne ha bekreftet om plantene kan senke KH i ditt tilfelle.

Plantene Trives??

PS ett bilde av hele karet hadde vært toppers.
Er ikke hjemme akkurat nå, men plantene trives. De hurtigvoksene må trimmes hver uke. Eneste jeg føyer til plantene er jern og det gjør jeg annen hver uke ettersom de tydeligvis bruker enormt av dette.

PS: skal sjekke om jeg har ett bilde liggende på laptop'n her..
Fant ett bilde her av sånn det ser ut nå. Er litt dårlig kvalitet men men

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap