Kan jeg ha noen ciclider i et halvt år +/- ?

Hei! Jeg har et 54L akvarie med 8 C. Trilineatus, en liten ancistrus og en kampfisk, men har lyst på et par med ciclider (gjerne Palett). Jeg vil gjerne ha de mens de er små, slik at de har greit med plass frem til jeg skal kjøpe et større kar på 110-125L i løpet av 2013. Er dette mulig, eller vil det bli trangt om plassen selv når de er små?
Anbefaler deg å ikke kjøpe fisken før karet er på plass (og innkjørt).

Det er litt i samme gate som å ikke selge skinnet før bjørnen er skutt. Fristende, ja. Lurt? All erfaring sier nei.
Jeg har hatt karet i et halvt år, så det er godt innkjørt og stabilt, men jeg har ingen erfaring med ciclider så derfor spør jeg her.
Det Kampfisk nok mente, var at du ikke burde kjøpe ciklider før det nye karet er ferdig innkjørt.

Jeg ville hørt på ham...
Ja, det var det nye akvariet som du enda ikke har, som jeg siktet til.

Riktignok kan palettciklider gå i 60 liter, men jeg vet ikke hvordan det går å ha dem sammen med kampfisk når det blir så trangt som det.

Begge artene er territorielle, så jeg ville ikke tatt sjansen.
Aha. Alle fiskene skal over i det nye karet når jeg kjøper det, så det må innkjøres først uansett. Det jeg er redd for er at de vil plage coryene, da de er så søte og uskyldige.
Alle territorielle dvergciklider vil jage vettet av coryer, særlig når de har egg/yngler, ikke fordi de er søte, men fordi de ikke har noe begrep om å holde seg vekk fra ciklidenes territorie.
Har dere noen forslag på fisk som kan passe i stedet for ciclider?
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap