Pumpe og filter

Hei, skal ha dette akvariumet: http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=123456921&prodid=20651

Og lurte på at det sto innebygd pumpesystem, hadde tenkt og få reker men da trenger jeg ett luftfilter, hva er pumpe og filter, hvordan skal jeg gjøre det?
I rekekaret mitt har jeg en vanlig innvendig pumpe og varmekolbe. Skal i disse dager bytte til ei blåfiltermatte i stede for pumpe da jeg må plukke noen yngel da jeg ikke har det yngeltrygt rundt pumpa. så jeg finner stadig noen små på avveier som surrer inne i pumpa! Blåfiltermatta mi jeg kjøpte er fin og slipper ingen inn så da får de være der ute

Det holder lenge med en pumpe der det er rekesikkert så de ikke kommer inn i pumpa og ei varmekolbe. Nå er akvariet mitt som jeg snakker om her 90 liter da. Og lønner seg å kjøpe reker privat og ikke i butikk. jeg har også kjøpt fra Sverige og det var ingen dum ting, men kjøpe privat. Har lyst til en gang i tiden bestille fra akvariereker.no om jeg skal ha noe ekstra inn i karet mitt, men akkurat nå trenger jeg ikke noe nytt

Masse lykke til!
Hvordan
Hvordan skal jeg gjøre det med blåfiltermatte? jeg fant en plass de solgte det, men der måtte jeg klippe til og sånn.
Her er en løsning på hvordan man kan gjøre det.

Jeg gjorde det litt mindre avansert i stad. Pakket inn den delen av pumpa mi som ikke har filtermateriell (øverste toppen) og får innsug og utsug. La blåfiltermatta rundt hele, den var klippet til da. Brukte smykketråd (ikke sånn skarp, men sånn helt myk) og "sydde" det sammen. Litt for å slippe å lime kanter etc. En matte 50*50 holdt til to akvarier på henholdsvis 128 liter og 90 liter. Jeg har rester igjen, men tror ikke det er nok til at det holder til den pumpa i 72 literen, men det er mer enn nok til 10 literen min. Så det ble til 3 akvarier for meg selv om jeg bare har gjort to av dem. Har jeg flaks så kan det kanskje holde til enda et, men det trivler jeg sterkt på. Varmekolben har jeg holdt utenfor i begge to da. Var egentlig meninga å ta dem med inni, men fingre som er rammet av gikft bommet litt på klippinga så det bare ble sånn denne gangen. Ser egentlig veldig pent ut. Skal se om jeg kan få tatt noen bilde i dag eller i morgen.
Pst, jeg kjøpte min på webzoo og har ikke fonni det billigere noe annet sted. Betalte 100 kr for matta mi, men må jo klippe til da.
Var på webzoo jeg så ja, hadde vært flott med bilder
men, på det akvariumet jeg skulle kjøpe for jeg med pumpe, og det er på bildet. kan jeg ta ett filter rundt det? eller jeg ser på siden inntakene er ganske små så hadde reke yngler overlevd?
Fant ikke ut hvem filter som fulgte med det akvariet ditt, men antagelig et todelt et eller en ball (min ball fre eheim er tredelt). Det er sånne type filter jeg har nå, men jeg har tatt av den delen der det er filtermateriell så det bare sitter igjen toppen der det står motor og tuten der vannet renner ut. Herlig forklart *flau* Skal ta bilder av det som ligger igjen i bøtta som jeg ikke lenger bruker og evt også linke til produktbilder. Tror jeg kjøpte eheim pumpa også på webzoo. Og den andre aner jeg ikke hvem merke er men utformingssett så er det mye likt den dyre jeg kjøpte til 180 literen min.

Evt kan du jo kjøpte sirkulasjonspumper, men jeg har sett dette gjøre samme nytte så så lenge disse funker så er det greit. Den jeg har i 72 literen er det nok kanskje verre med så den må jeg nok belage meg på at snart sier takk for seg etter trofast tjeneste siden 2003!!
Pumpe
Fant denne pumpen http://webzoo.no/default.pl?showProduct=1085&pageId=318

ville denne passe til 55 litern med en blå filtermatte foran?
Ja det er en slik jeg har tenkt meg i 72 literen min når jeg skal bytte ut denne. Eller, jeg har sett på mange, men dette er en av dem aktuelle. Hva som blir kjøpt den dagen jeg kjøper tror jeg blir spennende

Fått tatt noen bilder her nå.

Bilde 1: Sånn så den ene pumpa mi ut, eller denne er jo større og litt mer moderne med luft også, men den er jo delt på samme måte. Frøkna måtte bli med på bildet ser du, men jeg krysse ut den delen jeg har tatt bort og bruker bare toppen

Bilde 2: Sånn ble det når jeg sydde igjen og laget hull til lufta.

Bilde 3: Sånn ser den ferdig sydd ut bakfra
I 128 literen mim har jeg guppyyngel og voksne og platy yngel og voksne + coryer og en malle. Jeg har denne pumpa der i utgangspuntet Eheim Aquaball 130 Jeg tok av de tre ringene som er under her også så bare toppen sitter i. Denne er det luftutblås på så jeg måtte lage plass til dette også.

Bilde 1; sånn ser det ut bakfra etter vi sydde det fast og lar det sitte i sugekoppen.

Bilde 2; Nærbilde av sammensyingen

Bilde 3; forfra i ferdig resultat.

Det jeg sydde med var en smykketråd som er myk og ikke kan skjæres på på noen måte. Har sydd det sammen som et vanlig syarbeid.

Det vil være lett å ta ut og evt gjøre rent uten at jeg må demontere det hele. Rekene klattrer på pumpa i 90 literen og koser seg med alt som setter seg fast der og nå kan jeg i alle fall slappe av med både rekeyngel, nyssgjerrige coryer i begge kar (håper på yngel etter hvert) og ikke minst all yngelen i 128 literen.

Har rett og slett brukt det jeg hadde for hånden av pumper og blåmatte og tråd ingen kan skade seg på. Den dagen pumpene må byttes blir det nok i Aquarium system MaxiJet str må tilpasses akvariene da. Men dette var et eksempel. For enkelthetsskyld får man også filterpatron til dem. Så det er jo en løsning om man ikke vil klippe til og få inn varmepumpe +++
Det ble bra, skal se litt på det og kjøpe en blå filtermatte, men hva skal jeg skifte på en sirkulassjonspumpe? er det noe filter, og må jeg rense blåmattefilteret?
Når blåfiltermatta er metta av rusk er det nok greit å forsiktig klemme ut litt ja, men jeg har hørt det er de som ikke gjør det annet enn rundt en gang i året, kanskje to så det er nok ikke ofte en har behovet for det. Tenkte å sette noe mose i en av mine etterhvert, men får ta litt tid. fint gjemmested.

Sirkulasjonspumpe trenger du bare et par slanger til så er det bare å montere og sette filter rundt. Vips, enkelt og greit. Og man slipper at pumpa går tett og må renses opp (asså, ikke renses totalt, men forsiktig vris opp i akvarievann) i hytt og pine. Den ene pumpa mi er nemlig sånn. De to nyeste er mye bedre og tåler mer, men jeg har to gammle pumper, ene i 90 literen så jeg er kjempe spent for fremover nå ja.
skal bestille pumpe og blåfiltermatte. takk for hjelpa
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap