Min fiskesuppe :)


Hei, da prøver jeg meg på en personlig tråd, litt om meg selv først kanskje. Jeg er en voksen dame på 51 år, har hatt akvarie før, det første fikk jeg i gave av mine foreldre, jeg valgte ett akvarie istedet for å komfirmere meg . Men nå har jeg hatt ett opphold på nesten 20, før lidenskapen igjen tok overhånd.

I dag har jeg kar på 60l, 180l og mitt nyinnkjøpte 260.

I tillegg har jeg en dam i hagen på 2000 liter, der jeg har 5 flotte koi, for tiden er de plassert i vinterlagring i kjelleren.

Har hatt svært lite oppstart problemer med karene mine, lite frafall, det eneste jeg sliter voldsomt med og ikke helt skjønner hvorfor er mine ancistrus, der har frafallet dessverre vært stort til tider.

I 60 literen har jeg Neontetra, corydoras Adolfoi, corydoras Trilineatus og en kampfisk hanne med to damer, har også en type ancitrus/pleco som jeg faktisk ikke ser så mye og ikke vet hva det er heller, det ser nesten ut som den har vinger i stedet for finner.

180 liter min er dessverre ett totalt kaos av fisk, i begynnelsen klarte jeg slett ikke å bestemme meg for hva jeg skulle ha, og solgte en 110 liter, måtte flytte de jeg hadde der over i 180, og kaoset er komplett , . Der går det noen Praktbotia, sammen med corydoras er de mine favoritter. Det største problemet er de to ciklide artene jeg har, to veldig fruktbare par. Sajica og Elfenbenciklider. Begge parene har nå lagt egg, Sajica har akkurat sluppet ut sine minst 60 små og tror Elfenben ciklidene også snart slipper sine ut av hulen, man kan jo bare tenke seg hva slags revir hevding som forgår i det karet for tiden. Har ikke mye tro på at noen av yngelen overlever dessverre. Er masse potensielle matvrak i det akvarie, bla noen Odessa barber og en Scalare, og den verste av dem alle, en knurremalle, hehe noen som vil ha en knurremalle forresten

Så over til nye karet da, sitter og ser bort på det mens jeg skriver , synes det er så utrolig vakkert, det synes jeg alle mine kar er. Og plager mine omgivelser hele tiden med å mase om det, og å snakke fisk hele dagen, de jeg jobber med låser meg nok snart inne på ett eget rom. Jobber i barnehage og har faktisk klart å overtale sjefen til å kjøpe et akvarie der også, så der har jeg gående ett 120 liter , til stor glede for meg og barna.

Det var det karet ja, hehe, klarer ikke helt å bestemme meg her heller, men vet at iallefall ett av ciklideparene må flytte samt Praktbotiaene. Har også lyst til å skaffe meg en gjeng Siamesiske algeetere.

Dette ble en lang begynnelse, men skal prøve å beherske meg litt neste gang, om det er mulig å beherske seg i det hele tatt når lidenskapen så totalt tar overhånd.
Hei, og velkommen! Karene dine er riktig flotte, syns jeg

Det var en salig blanding, ja, og det minner meg om mitt eget komplette kaos, som jeg fikk ryddet opp i for en tid siden.

Håper ikke Corydorasene dine går sammen med disse revirhevdende ciklidene i 180 literen din, for sånt skjønner de seg ikke på. (det var litt vrient å forstå om de går sammen og / eller er favorittfisk sammen med botia.)

Hyggelig å titte innom en helt fersk tråd!
Nei da coryene mine går i ett kar for seg selv, og har glade barter. Det er en salig blanding ja, og som det ser ut nå forblir det sånn en stund, nå har både Sajica og elfenbenciklidene klekket all yngel. Ikke bra , det er ikke fredelig i karet for tiden. Og som ståa er nå, får jeg heller ikke rokket om på fiskene, kan jo ikke flytte foreldrene når barna er så små, og ikke vil jeg forstyrre mer enn nødvendig i karet heller. Det er nok kaos med myldrene av småtasser.

Jeg sitter med nesa nesten inne i karet om dagen og sjekker temperamentet der. Det er faktisk så jeg klør i fingrene for å få flyttet bråkebøttene, men det er ene og alene min skyld hele greia.

Jeg synes det ser veldig fint ut med alle de røttene i bilde nr 2. Hvordan har du festet de?
Det er faktisk en bakgrunn kjøpt på Tam Alna, fikk en helt uventet effekt. Selve bakgrunnen er sort, med de mangroove røttene som henger ned og det er steiner i bunn. Pga av akvarie mitt er buet i front blir det hele skikkelig effektfullt. Det ser faktisk ut som om røttene henger ned i akvarie. Når jeg ser det sånn halvveis fra siden her jeg sitter i sofaen, ser det ut som om røttene snor seg rundt i hele akvarie.
Da er det flyttet inn en del nye leieboere i min 260 liter ? Jeg lot det stå i noen uker, før jeg tilførte filterguffe fra det andre akvarie. Jeg har noen røtter og stein jeg har plukket selv. Har festet anubis planter i den ene roten så det ser ut som blader på ett tre. Og det ser ut som innbyggerne trives i sitt nye hjem. Skal etterhvert flytte over mine praktbotia, men jeg avventer litt til.

bilde 1 - 3 scalarene
Inaktiv bruker
Hei, er helt ny og finner ikke ut hvordan man starter en tråd som dette, finner det ingen steder. Jeg bare kommer midt inne i en tråd men jeg lurer.
Inaktiv bruker
Fine akvarier forresten
Klikk øverst på siden der hvor det står "forum" og så personlig tråd, tror det var sånn jeg gjorde det. Takk
Bilde 1 Regnbueciklide
Bilde 2 siamesisk algeeter
Bilde 3 en sjenert knurremalle , helt umulig å få bilde av hehe
Bilde 1 er av en L-malle jeg ikke vet navnet på, så hvis noen vet blir jeg glad

Bilde 2 og 3 er av en "dragoon" ble det fortalt meg her på forumet
Har aldri sett en slik L-malle, men den var jo utrolig fin!
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap