Trådalge?

Se bilde - https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/599592_284166858362084_1497933941_n.jpg

240 liter
2x39w
2 pumper

Ingen co2.

Tilsetter plantenæring flytende.

Hva får disse algene til å gro ?

Er løsningen å skrape alt vekk ? .. og pelle det vekk?

Legger inn bildet ditt for deg i tråden:

[External Image]
Gjerne si ifra hvis dere trenger mer info.
Det er ikke fra røttene til Anubiasen at de brune "trådene" kommer da?
Vanligvis ser man brunalger når lyset er dårlig. Er dette i enden av akvariet, litt unna direkte belysning fra rørene?

Har du prøvd å fjerne den "brune algen" manuelt ved å dra det ut med fingrene? Hva skjer etterpå, kommer det like fort tilbake igjen?
Min erfaring er at den typen alge ikke er særlig vanskelig av seg eller ikke problematisk å bli kvitt egentlig.

PS! Gjør et søk her på forumet og skriv "Brune alger" i søkefeltet, det gir treff på mange gode tråder fra tidligere om temaet. Du kan plukke opp mye nyttig info der.
Hei!

Denne er også på mosen min. Har fjernet.. men da ble det mer av dem og lengre.
Hvor lenge har akvariet vært i drift? Brune alger (den flate formen i alle fall) er gjerne en hyppig gjest i nyetablerte kar. Kommer den senere, kan det være lurt å sjekke belysningen og å sjekke vannet. Høyt innhold av nitrater kanskje?

Den brune buskete/trådete formen for alge du har er jeg litt usikker på, men siden den er brun så prøver jeg med forslag som gjelder for den flate, brune formen av algen.
Jeg skal gjøre et googlesøk for deg og se hva som dukker opp. Poster her etterpå.
Takk =) si ifra hvis du trenger flere bilder så kan jeg prøve.

Det ble startet for 2 uker siden, med en pumpa som har stått 6.

Kan sjekke nitrat innhold
Rettelse : no3 sjekken var visst tom! hehe.
Ekorn
Takk =) si ifra hvis du trenger flere bilder så kan jeg prøve. Det ble startet for 2 uker siden, med en pumpa som har stått 6. Kan sjekke nitrat innhold

Det er ingen vits å sjekke nitrat i et akvarium som bare har vært i drift i to uker, for du vil ikke finne noen

Startet for to uker siden, da har du svaret der I nystartede kar vil man nesten alltid se en forekomst av brune alger i en eller annen form. Så godt som alltid. Dette har med silikater å gjøre.
Problemet med brunalger er heldigvis nesten alltid midlertidig. Like fort som de kommer, fordufter de gjerne av seg selv. Dette skjer vanligvis innenfor ca 12 ukers drift, altså noen få mnd. Det er en periode du må gjennom bare.

Etterhvert som akvariet blir innkjørt og kommer i balanse, vil det bli mindre og mindre av brunalgene inntil de til slutt er borte.I mellomtiden kan du bare slamsuge dem ut, de brune "nøstene" du ser på bildet, og holde dem i sjakk på den måten. Ingen vits å sette i gang noen andre tiltak enn å ta tiden til hjelp, og evt litt fjerning om det blir for ille for deg å se på i mellomtiden

Lykke til.
Tusen takk =) Godt å vite..

Har et hvit trekk på den ene roten også. Noe som skulle forsvinne over tid ?
"En hvit trekk"? Hva er en trekk?
Jeg ser dessverre ikke hva slags alger det er, så det er vanskelig å si. Ser ut som en blanding av sopp og penselalger egentlig...? Andre får se etter og se om de ser bedre hva det kan være for alger.

[External Image]
Trodde det var sopp. Er en hvit hinne.
Det ser mer gråsvart ut? Er det sånne gråsvarte tuster som stikker opp, så er det penselalger. Det pågår akkurat en annen tråd her nå om hvordan man kan bli kvitt denne gjenstridige algen, som virker nesten umulig å bli kvitt med vanlige metoder.

ikke den. Den er litt misfarget pga jeg prøvde å skrape den vekk.. Skal prøve å få til no bilder senere.
Dette ser ut som noe jeg fikk på red moor røttene mine. Grå/hvitt lag. Har ingen peiling på alger eller hva dette var. Kjøpte to bittesmå SEA. De spiste bort alt på under ett døgn.
Karret på 60L hadde gått i ca 2 uker da dette kom.
10 ottos vil ikke ha det! :P
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap