Corydoras dør ut for meg

Hei.
Har et 60 liters akvariet der jeg har hatt Corydoras sammen med litt andre fisker, men de dør stadig vekk for meg. I dag døde en som har vært med siden jeg startet opp i vår. Jeg hadde en runde med hvitprikk syken i høst, ellers syns jeg det har gått bra. Hva er det jeg gjør feil? Jeg vet jeg har grus og ikke sand, men der er grus med runde kanter, så det trodde jeg var greit. Har holdt meg tll de små typene, men vet ikke helt hvor mange jeg kan ha,. Kanskje burde jeg hatt flere, har hatt rundt 3 stykker. Bør jeg satse på en større gruppe?
Plussmedlem
Hvis du begynner med å oppgi vannverdiene blir det litt lettere. Særlig pH, og så må du nødt til å teste nitritt... hva slags og hvor mange fisk har du i akvariet ditt? Hva er temperaturen? Hva slags Corydoras er det/har du bilde?
Corydoras dør
Det står litt på profilen, tenkte det holdt at det stod der. Har oppdatert den litt nå med litt mer detaljer. Har ca 26 grader, to platy, tre sverddragere, fire guppy, tre zebrafisker og syv kardinaler. Hadde flere av sistnevnte, men de døde under hvitprikksyken jeg hadde. Måler bare med strips, vet at ikke det er det beste, men det er nå det jeg har gjort så langt.
Som Anders nevner, må man begynne en plass å nøste opp i problemene, og det første som alltid spørres etter er vannverdiene. Nitrat, nitritt, ph og temperatur. Først og fremst. Disse kan ofte gi svar på spørsmålene allerede der.

Hvis disse skulle vise seg å være ok, må man lete videre. Du kan ha fått syke fisk i utgangspunktet. En annen ting er at Corydoras trives dårlig på grus, selv om den er rundkornet. Grus er grus, de får ikke brukt bartene sine slik de er skapt til å gjøre uansett. Vurder å bytte til Biltema-sand!

Neste punkt som øker mistrivselen er antallet. Corydoras lever som oftest i svære grupper på kanskje hundrevis og tusenvis i naturen (unntak finnes selvsagt, men jeg tror ikke det er de du har kjøpt). Å plassere en eller to enslige Corydoras i et kar er altså ikke noe sjakktrekk, det er ikke optimalt for trivselen.

Det var to ting som gjør at Coryen mistrives. Legger man på litt feil vannverdier kanskje (?) så kan det være tungen på vektskåla som gjør at det tipper over og fisken dør. Kanskje var den svekket av sykdom også?

Før jeg råder deg til å kjøpe en gruppe på minst 6 Corydoras, så vil jeg anbefale at du bytter til sand i akvariet ditt. Ikke alle fisker trives med grus, men alle fisker trives med sand. Du kan altså ikke gå feil.

En sekk på 17 kg koster vel en 70 kr eller noe på Biltema. Du skal ha den med varenr som slutter på 25--grovkornet.
Plussmedlem
Du bør absolutt investere i noen ordentlige dråpetester! Det fåes kjøpt i dyrebutikk eller over nett, her på Webzoo er et kjempefint sted å bestille, for eksempel. Det nevnes jo i innlegget over hvilke som er aller viktigst.

Få deg dråpetester, så er du et skritt videre Dette bør du ha liggende uansett.
Jeg vet ikke så mye om Corydoras, men fordi de er så følsomme barter, må de ha sand.
Det er nok ikke så avgjørende å ha en stor gruppe, men det er nok lurt å ha en liten gruppe på 5-6 stykker. De er jo stimfisk, og da har de nok en spennende atferd i stim.
Plussmedlem
ÅshildV
Det er nok ikke så avgjørende å ha en stor gruppe, men det er nok lurt å ha en liten gruppe på 5-6 stykker. De er jo stimfisk, og da har de nok en spennende atferd i stim.


Det er kanskje ikke avgjørende der og da og det er nok ikke på grunn av liten gruppe de har falt fra, men likevel er det veldig viktig for Corydorasenes trivsel å leve i en gruppe. Det gjør de i naturen, og man kan merke stor forskjell på dem fra liten gruppe til stor gruppe.

Jeg vil absolutt si det sånn, at skal man ha Corydoras, bør man ha en gruppe på minst 6 helst
Fisk kan faktisk sykne bort og dø av mistrivsel, ingen tvil om den saken. Hvis det da er flere andre faktorer som bidrar til mistrivselen, så kan det å være alene når man er stimfisk være sterkt medvirkende faktor til fisken dør.
Håper jeg kan utvide med et flere kar etterhvert, da vil det nok bli mer aktuelt med dråpetester. Lettere å sette sand i nytt kar, enn å bytte eksisterende. Ja det går, og jeg har hatt en runde med alt ut av karet, og vil vente en stund til før de blir utsatt for dette på ny.
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap