Corydoras axelrodi :-)

Hei jeg lurte på noe mere info om corydoras axelrodi har fått 10 stk. Så jeg lurte på mere info om dem for eksempel hva de liker av mat og sånt
Det er en middels vanlig Corydoras-art, og den spiser det samme som alle andre Corydoras. De er såkalt omnivore, dvs deres kosthold er hovedsaklig insektbasert/kjøttbasert, men de får i seg litt alger når de roter gjennom algematten i akvariet på jakt etter microorganismer å spise.

En god basis å fôre Corydoras med, er egentlig vanlig flakfôr (sørg for at nok synker ned på bunnen til mallene også!) og fôrtabletter av f.eks. denne typen. Du kan også bruke dette diskusfôret til dem i blant, akkurat det liker de fleste Corydoras veldig godt av en eller annen grunn. Sikkert god smak på det, da det er laget for kresne diskus.
Så kan man spe på med frosne, røde mygglarver et par ganger i uken, det elsker de å få! (alle fiskene dine vil nok elske det) Frossentfôr er nok med på å øke trivselen flere hakk

NB!
Bruk enten en pinsett å holde mygglarvene i, eller ta på et par engangshansker. Det KAN være noen mennesker som reagerer allergisk på hemoglobinet (?) i de røde mygglarvene. Derfor best å være føre var å ta forhåndsregler. Jeg har ingen kjente allergier mot noe som helst, men jeg bruker likevel pinsett i håndteringen av røde mygglarver. Litt av hygienegrunner også, det er ikke så delikat å ta i Hehe!
Kan de spise artemia også jeg har stjernedanio sammen med axelrodi kan de også spise mygglarver og artemia
Det kan de spise, ja Ja til begge deler; Corydoras kan spise artemia også, og stjernedanio kan spise mygglarver også.
Er de lett å få i lek går det fint om jeg kan ha flere corydoras sammen med axelrodien
Lett og lett, jeg tror ikke de er av de vanskeligste artene å få i lek, nei, men heller ikke av de letteste som f.eks. C. aeneus er.
Dersom du går og håper på lek og oppdrett, er det lurt å ikke sette flere arter i samme kar. De leker lettest om de får være alene, i fred.
Corydoras krangler ikke med hverandre, så flere arter går fint sammen sånt sett, de trives med det. Men det er altså når det kommer til lek og egglegging at det er best å ha en art alene. Den andre arten utgjør en forstyrrelse som noen ganger kan virke negativt inn på lekslysten. Ikke alltid da, men det er et velkjent "sjekketriks" når det kommer til Corydoras å sette dem alene i arts-kar, for å fremme lekslysten.

Tenk også på at hvis noen leker i et Corydoras-kar, så er det ikke lurt å ha altfor mange sultne fisk rundt. Corydoras spiser mer enn gjerne egne egg og andres. Så hvis noen leker er det ikke lurt å ha enda en C-art oppi der, da de er eggrøvere.
Den er grei ville bare vite det da blir det bare axelrodi i akvariet mitt kanskje jeg bestiller flere av dem. Og takk for svaret jeg fikk av deg mona o
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap