Nytt akvarie

Hei

Sysler med planer om å bytte ut mitt Juwel på 110 liter med ett på 180 eller 240 liter.

Når det gjelder igangkjøring av det nye, kan en da bruke noe fra det gamle for å få miljø der raskt? Tenker f.eks et par filterputer (eller hva det heter), planter eller røtter osv. Hva med å ta noe av vannet fra det gamle over i det nye?

Kunne vært greit med noen synspunkter og tips der

Ståle
Det aller viktigste du tar med deg over i det nye, er den innkjørte filterinnmaten fra det gamle. De må stå i drift i det gamle filteret inntil du er klar til å flytte over, ellers dør filterbakteriene du trenger. Du kan altså ikke ta ut filterinnmaten flere dager før. Den må stå i drift og gjennomstrømmes med vann. Dagen du bytter over kan du nok ta det i en bøtte akvarievann, det tåler bakteriene noen timer. Rør litt rundt i bøtta i blant for å sirkulere vannet, eller sett en brusestein med luftpumpe koblet til bøtta for sikkerhets skyld.

Det vil også befinne seg en del nyttebakterier på inventaret øvrig i karet, som planter, steiner, og grus/sand. Ta med alt over i det nye karet! Alle monner drar
Bunnlaget (sand, grus) må du nok vaske og skylle, da flyttingen får opp all grumset fra bunnen. Spyles i bøtter i dusjen. Men ikke bruk for varmt eller iskaldt vann, spyl med temperert vann, så dreper du ikke nyttige bakterier.

For å lette overgangen til det nye karet for fiskene dine, ta med så mye vann fra det gamle karet som mulig, så går overgangen for fiskene litt lettere. Men husk at vannet i seg selv er ikke noe spesielt nyttig når det gjelder bekjempelse av nitritt osv, for vannet inneholder ingen av de nyttige bakteriene der. De befinner seg hovedsaklig i filter (og som nevnt, noe på inventaret).

Hei

Var slett ikke meningen å være så uhøflig, men jeg glemte helt å takke for det gode svaret. Så...tusen takk for et utfyllende og godt svar! Fikk i grunnen vite akkurat det jeg lurte på
Tilfeldig bekjentskap
© Willy Kulseth
Reklame for plussmedlemskap