Kuhlii kar blir til.

Nå i høst kjøpte min kjæreste og jeg et ferskvannskar på 54 liter...
Det startet i grunn med at jeg så et bittelite kar på 20 liter til 250 kr som skulle selges på en facebook- markedsplass.... Dette kunne jo vært morro tenkte jeg...Da det bringte noen minner fra jeg var liten når vi hadde et lite akvarie... så da la jeg inn et bud og den ble min

Etter at vi hadde kjøpt dette karet så måtte vi få kjøpt varmepumpe, filter og lys til karet for å starte det opp. Jeg måtte jo også skaffe et lite bord...
Over alt hvor jeg tittet fantes det ikke noen bord som passet.
Enten var det for stort eller for lite...
Så til slutt ente vi opp på Tropehagen Zoo TAM ved Østfoldhallen i Fr.stad....
Da var det et så bra tilbud på et akvarie som hadde både bord, varmekolbe, filter og ja en slags oppstarts pakke... Så det ble dette karet på 54 med bord/skap...




Noe info om Karet:

Nyoppstartet kar.

Fisk:
Kuhlii
Svart Molly
Ancistrus

sand:
chinchillasand

Annet i karet:
-Indisk eikeblader .
( ketapang leaves fra Amy-Lim ebay... Anbefales http://stores.ebay.com/Amys-Ketapang-Inc).
-Indisk barke-rør.
( Indian Almond Catappa bark fra Amy-Lim... Anbefales http://www.ebay.com/itm/10g-TUBULAR-Indian-Almond-Catappa-Bark-antibacterial-baby-shrimp-fish-shelters-/380466608173?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item589593b82d).

-Keramikk potter for hjemmesteder.
-Flyteplanter og andre planter.
-Røtter.
-Stein for hjemmested til mallene.

Grader: 26.
Ph: mellom 6.8 og 7.
Gratulerer med nytt kar og ny hobby
Takker så mye) Veldig artig dette... er også ny her inne så prøver å finne ut av hvordan forumet her fungerer... Om det er noen så vet så gi gjerne et pip... når jeg nå skal legge ut flere innlegg i bloggen... skal jeg bare trykke på SVAR knappen hele tiden for å legge in nytt?..

det står dette øverst over bloggen her... men finner ikke noe alternativ på min side om å legge in et nytt innlegg...

Dette står det: NB! En tråd i dette forumet kan bare opprettes fra din profil.
Du trykker bare "svar"-knappen ja
Fortesettelse følger:
Takker så mye dere) Da blir det noen innlegg utover her ifra



Slik så det ut til å begynne med når vi fikk kjøpt in litt innredning...
Innkjøringprosessen:

som en nybegynner så fikk vi kjøpt en startpakke med
Nitridac Bacterial culture som jeg skulle ta en 7 dagers kur på for å kjøre inn det nye akvariummet... Den skulle jeg da altså ta 18 dråper per 10 liter vann vær dag i 7 dager og deretter 1 gang i måneden...

Og som ny akvarister og ivrige etter å starte opp så fikk vi også noen dager etterpå tips om å bruke Biostart fra Prodac isteden... De fortalte da at jeg kunne sette fisk i etter 2 døgn...
Det var en strøken spiseskje i min 54liters akvarium...

Dette ble jo da også gjort og vi droppet den første kuren med Nitridac Bacterial culture ...

I senere tid etter å ha lest meg enda mere frem så vil jeg nok prøve ut salmiakk metoden eller da bruke bånnslam og en del av det gamle filteret om jeg skal starte opp et nytt ett... Viktigere å bruke tid på innredning og lese seg opp på hva slags fisk som passer sammen.... Og ha en stabil Ph og verdier i vannet....


Startfasen og prikkesyken.
Under oppbyggingen av karet begynte vi med svarte 4 svarte Mollyer, 10 kuhliier, og 1 sewellia malle...

Da etter noen uker ville vi også ha noen hvite Mollyer og kjøpte 1 hanne og 3 hunner...
Men mens vi var da på zoobutikken så vi en flott dalmatiner molly også og kjøpte med den....

Men i ettertid så var ikke dette rent heldig... For vi fikk prikkesyken i karet og vi mistet desverre mange fisk selv om vi medisinerte med ichthyo medik...
Etter å ha lest og lest kom vi frem til at da vi var i butikken så tok ekspeditøren de fire hvite mollyene fra et kar med det type vannet oppe i en pose... Men det vi ikke viste var feil var at han tok jo dalmatiner Mollyen fra et helt annet kar og vann rett oppe i den samme posenuten tilvennings prosessen man bør gjøre...

Det gjorde slik at den dalmatiner Mollyen fikk sjokk og ikke fikk vent seg til vannets tempratur og ph på en ordentlig måte.... For når vi fikk de 4 hvite mollyene og dalmatineren endelig hjem i karet så oppførte den dalmatineren seg så rart...
Den svømte manisk opp og ned i et hjørnet og var helt vill... Det smittet dessverre mange av de andre også... Så noen dager etterpå så døde dessverre flere og flere...

Vi prøvde vannskifte og ichthyo medik medisin... Men flere strøk med...
Jeg har lest i ettertid det er veldig vanlig i et oppstartskar hvor ph'en kanskje ikke er stabil nok og hvis man romsterer og tilsetter for mange nye ting på en gang uten å slå av lyset og tilvende de sakte så kan det da utgjør at man kan få lett prikkesyken... Det var en kip læringskurve... Men har fått en del erfaring fra dette nå...



Oppbyggingen.
Etter så mye sykdom og dødsfall så hadde jeg lest meg opp enda mere en da før jeg startet opp... Og det var da en del om hvilket habitat som vi burde ha...
Jeg bekymret meg nemlig litt over kuhliiene som gjemte seg så mye... For jeg hadde jo sett en helt annen oppførsel på ålene når jeg så videosnutter på Youtube....

Etter mye research så ble det en helomvending i karet...
De fikk nå flere gjemmesteder også fikk de chinchillasand for å kunne filtrere i gjellene sine

Som jeg skrev innledningsvis om hva som var i karet
så har de fått indisk eikeblad og bark...
Dette var for gjemmesteder men også for å tilsette mineraler og vannet ble litt farget...
Og det var et positivt pluss da kuhliier trives i et mere dempet lys for å bli mere dagaktive og ikke bare hjemme seg slik de gjorde først i karet mitt....
Og husk jo flere de er jo mere trives de... så det blir nok mere innkjøp av disse...

Lyset måtte også senkes enda litt til... så da skaffet jeg flyteplanter som senket det enda mer... Dette er også bra om du får yngel fra Mollyer blant annet... Gode gjemmesteder er det... Men også etter å ha hatt dette litt nå så ser jeg at Mollyene stortrives med å kunne sove der og leke inni jungelen av grønt...

Stikkord for ting jeg snappet opp om for trivsel av kuhliier:
-dempet lys.
-mange gjemmesteder
(huler i stein og keramikk potter, barkerør, eikeblader,java mose).
-jo flere åler jo bedre trives de.
-Ph 6.2 - 7.0
-Sand så de får filtrert gjellene men også til å grave seg ned i som de elsker.

Eikeblader og barkerør får du kjøpt av Amy-Lim som anbefales på det varmeste...
Det står også mye informasjon hva det gir og tilsetter vannet...
http://www.ebay.com/itm/Amys-200-grams-Grade-C-INDIAN-ALMOND-KETAPANG-LEAVES-/380063044665?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item587d85d439

Flere medlemmer i karet ;)
Når ting hadde roet seg ned i karet så anskaffet vi oss da flere Mollyer (3 svarte hunner).
Det var jo litt trist å miste den vakre sewellia mallen .... Men da så måtte det noen nye nyttedyr til i akvariet... Det ble to små ivrige ancistrus maller ...

Det er artig å se hvor ivrige de små mallene er... Som lager så mye liv og røre i karet nå...

Noen andre gleder jeg også vil dele er at en av de svarte Mollyene er gravide...
Og det er jo veldig spennende for en ny akvarist... Mye jeg har prøvd å lese meg opp til nå... så dette skal bli spennende...
Ancistrus mallene.
Flere bilder av ancistrus mallene:

de er enda veldig små... men veldig ivrige etter å spise alger og "rydde opp".'
De går foresten veldig godt overens med kuhliiene...

Youtube video av fiskene som ivrig spiser squash.

I dag fikk de kokt squash på menyen...

Her ser du min store gravide Molly som jager unna de andre....
Black Beauty heter hun egentlig...
Men nå om dagen heller det litt mere over til Cruella Deville...

Det er også morro å se at kuhlii ålene har blitt mere tøffere ved matbordet...
Før så stakk de så fort unna når de andre fiskene kom...
De har jo vokst litt så det er nok noe med det også at de nå er tøffere

Flere videoer blir det nok;)
<embed src="https://www.youtube-nocookie.com/v/hBEEbSqRXPY?version=3&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Før de nye kuhliiene...
Før de nye kuhliiene ble satt inn var det en liten rens i karet dagen før og nye eikeblader ble satt inn... som de er så glade å leke og romstere i...






Kuhliien romsterer rundt i bladene før de nye ankommer.
<embed src="https://www.youtube-nocookie.com/v/1fpJlWIrhsI?version=3&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Ancistrus ;)
Fikk endelig tatt et litt mere klarere bilde av den ene malla
Nye pangio kuhli, 6 stk.

Jippi... ny ankommet i karet...

Har vært ekstra spent på å få nye Kuhlii åler...
Vi hadde da 2 fra før av og fikk kjøpt inn 6 nye nå fra Arild Zoo på sellbakk i Fredrikstad...

Ut ifra en nettside som jeg har lest opp om rasene og de forskjellige åler så synes jeg disse virker litt mere som det er en blanding av både Pangio kuhli og Pangio myersi....
Da noen av de er mye mere svarte med gule striper....
Gubben og jeg var innom Tropehagen zoo Tam ved Østfoldhallen også før vi dro til Arild og de var mye mere "ren-raset" i stripene på en måte...
Men valgte disse for de var litt mere spennende i mønstrene...
En av de har til og med mønster formet som hjerter... skal se om jeg får tatt bilde av det en dag å lagt ut


Link til kuhlii rasene.
Her kan dere se forskjellen på rasene av kuhliier...

hele 13 stk
Kuhlii med hjertemønster på ;)
Her er et litt vel dårlig bilde fra før de nye ålene ble satt i karet...
Fra posen altså.... Skal prøve å få tatt noen bedre bilder av den ene søte etterhvert
Et morsomt navn må jeg jo prøve å finne på...


akkurat nå så tar det noen dager før de blir rolige og ikke smetter inn i hjemmestedene... slik var det ihvertfall med de forrige... tok noen dager før de ble varme i trøya og ble vant til at noen sto ved karet...
Oppdatering av innhold i karet ;)
Da vi har fått in nye Kuhliier, snegler og stim så legger jeg igjen en liten liste om hva som er i karet...

5 Black Molly ( 4 hunner og en hanne)
2 Ancistrus
8 Dronning rasbora
8 Kuhliier ( 2 Pangio kuhlii og 6 blandings kuhliier)
2 Asiatiske jegersnegler = Anatome Helena

Filmsnutt av de nye dronningrasbora = trigonostigma espei
Her er de nye medlemmene i karet

De skaper mye liv i karet og har flott farge på seg... filmen gjør ikke helt justice for det da...

<embed src="https://www.youtube-nocookie.com/v/x49eWM6SzOg?version=3&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
19 liter
Skal starte opp et lite 19 liters kar nå snart og har gjort det rent...
Pumpen er satt inn i et annet større kar for å starte opp bakteriekoloniene i filteret...
Tips jeg fikk av et snilt medlem her inne

Jeg brukte svart veggfolie som egentlig er til bad så tenkte kanskje det gikk an å brukes til dette lille karet... får se hva det blir av designe... ikke helt sikker enda... Er jo på nybegynner stadie så det blir sikkert noe enkelt... men legger ved et bilde jeg synes var så utrolig flott ... Men kan desverre ikke så mye om vedlikehold av diverse enda... så får se...

Link til der hvor jeg hentet inspirasjons-bilde fra :
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap