Hvem har ribbet kampfisken ?
Kjøpte en kampfisk hann og dagen etter var den ribbet for ALT av finner.
Hvem er syndebukken?
Regner med at det er pallettene eller hunn kampfiskene ??
Vel..
Akvariet er på 200 liter. 2 dager i forveien kjøpe jeg 4 hunn kampfisker
har hatt 4 hunn og 1 hann sammen før, men kjøpte hann før hunnene.
Har 2 palletter som er par, de er ett år gamle fra mitt eget oppdrett, for å si det sånn, og jeg observerte at de la noe få egg i en kokos i forveien. men observert også at det likevel var veldig rolige tilstander i mitt akvarie tross dette og pallettparet (de er ganske små) jagde vekk stort sett kun sine egne små søsken her og eller så svømte sverdragerne, mollyene keisertetraene, siamesiske algespiserne + slørhalesebraene..Ja i det hele tatt så virket det ikke veldig stress at de skulle legge egg og observerte kun noe få yngel etter dem etterpå (finner dem ikke nå men regner på de blir passet på de er så små ..
Hvem er det her som har vært og ribbet hann kampfisken ? har 2 akvarier så har hann kampfisken isolert i medisis pga fikk beskjed om å gjøre det for at det ikke skulle gå infeksjon i sårene og etter noen få dager har finner begynt og vokse og den er pigg.
Hvem er syndebukken?
Regner med at det er pallettene eller hunn kampfiskene ??
Vel..
Akvariet er på 200 liter. 2 dager i forveien kjøpe jeg 4 hunn kampfisker
har hatt 4 hunn og 1 hann sammen før, men kjøpte hann før hunnene.
Har 2 palletter som er par, de er ett år gamle fra mitt eget oppdrett, for å si det sånn, og jeg observerte at de la noe få egg i en kokos i forveien. men observert også at det likevel var veldig rolige tilstander i mitt akvarie tross dette og pallettparet (de er ganske små) jagde vekk stort sett kun sine egne små søsken her og eller så svømte sverdragerne, mollyene keisertetraene, siamesiske algespiserne + slørhalesebraene..Ja i det hele tatt så virket det ikke veldig stress at de skulle legge egg og observerte kun noe få yngel etter dem etterpå (finner dem ikke nå men regner på de blir passet på de er så små ..
Hvem er det her som har vært og ribbet hann kampfisken ? har 2 akvarier så har hann kampfisken isolert i medisis pga fikk beskjed om å gjøre det for at det ikke skulle gå infeksjon i sårene og etter noen få dager har finner begynt og vokse og den er pigg.
Postet 08.11.12 kl 10:55
Postet 08.11.12 kl 12:44
Postet 08.11.12 kl 12:54
'tanteJeg holder en knapp på hunn-kampfiskene.
Hunn kampfiskene fikk jeg 2 dager før hann. har blandet før, men da hadde jeg hann lenge før jeg kjøpte 4 hunner og det var ingen problem... - en ung mann i en dyrebutikk sa da jeg ringte og lurte at om hunnkampfiskene var der før kunne de bli fiendtlig overfor en ny hann .... ---- men det var bare snakk om 1-2 dager i forskjell her.
De holdt seg litt i bakgrunnen før de ble mer frigjorte litt etterpå, det er vel bare 1 uke siden jeg kjøpte dem ca. dessuten er 2 av dem rosa og søte og uskyldige, men hvem vet hva de finner på tross ..... da jeg kom hjem og lette etter hannene så ble jeg litt sjokka over at den var ribbet for finner og en hunn observerte jeg var litt truende, men fikk den stakkars hannen rask opp derifra og satte den i det andre akvariet, før jeg isolerte med medisin.
Postet 08.11.12 kl 12:59
Endret: 08.11.12 kl 13:13
andreas-tjernJeg gjetter palett-paret. De kan være veldig aggressive når de passer egg og yngel, og kampfiskene utgjør også nok en reell trussel mot avkommet deres. Kampfisker svømmer ikke så veldig fort, særlig ikke hanner med slørhale, og kan derfor ha vanskelig for å flykte.
Tenkte på det og, men så var de at jeg syns det har vært rolige tilstander i akvariet tross at de la egg. det var bare de små palett-søskene som var mest truende overfor palett paret sine egg så dermed var det dem pallett paret jaget vekk, de er ikke så store fordi tydeligvis så vokser pallettene etter behov. ett år etter er søskene knøttsmå. hadde en stk alene oppi det andre akvariet og den vokste nokså raskt plutselig ift at de rett og slett ikke vokser når det er flere der sammen.
har også sett at palette paret ikke ser på fx siamesiske algespisere som trussel selv om de er veldig være kokosnøttene, så kunne liksom ikke forstå hvorfor de skulle angripe en stakkars sakte-svømmende kampfisk, når de ikke har angrepet hunn kampfisk eller noen andre ... Men øyeblikkelig da jeg satte hann kampfisken akvariet så gjemte den seg. Neste dag var den også bortevekk. men så at den gjemte seg bak en rot bak i akvariet. var hjemme den dagen og fremdeles var ikke kampfisken i sikte. Dro ut en tur en times tid eller to og da jeg kom hjem fant jeg den ribbet.
Postet 08.11.12 kl 13:05
Endret: 08.11.12 kl 13:09
Jeg gjetter på hunn-kampfiskene. En eller flere av de kan vise seg å være aggressiv mot hannen. Av og til er nemlig hunnene vel så aggressive som hannene har fått rykte på seg for å være (mot andre hanner). Det dukker opp en skikkelig grinebiter i blant. Noen hunner er så fredelige som bare det, og man kan fint ha hatt vellykket kobling i samme kar tidligere.
Jeg leser at snegle-Heidi her inne har hunner sammen med kampfiskene sine og har hatt det i årevis med hell, og det er bra, men det funker altså ikke alltid. En og annen hunn er aggressiv.
Jeg leser at snegle-Heidi her inne har hunner sammen med kampfiskene sine og har hatt det i årevis med hell, og det er bra, men det funker altså ikke alltid. En og annen hunn er aggressiv.
Postet 08.11.12 kl 13:24
Endret: 08.11.12 kl 13:25
mona oJeg gjetter på hunn-kampfiskene. En eller flere av de kan vise seg å være aggressiv mot hannen. [I]Av og til [/I]er nemlig hunnene vel så aggressive som hannene har fått rykte på seg for å være (mot andre hanner). Det dukker opp en skikkelig grinebiter i blant. Noen hunner er så fredelige som bare det, og man kan fint ha hatt vellykket kobling i samme kar tidligere. Jeg leser at snegle-Heidi her inne har hunner sammen med kampfiskene sine og har hatt det i årevis med hell, og det er bra, men det funker altså ikke alltid. En og annen hunn er aggressiv.
OK jeg har altså hatt 4 hunner og 1 hann tidligere. Det var NULL problem. Men da hadde jeg hatt hannen en stund før hunnene ankom akvariet - og en på dyrebutikken mente i etterkant at hunnene ble territoriale dersom hannen kom i etterkant, så det kan jo være det .....
når det gjelder pallettene , har selv blitt bitt av aggresiv pallett ciklider for ett år siden da de hadde yngel og skvatt alle gangene ikke forat det var vondt selvsagt, men for at det var uventet at de skulle angripe mine småfingre hehehe så skvatt til himmels hver gang ... :-O de ciklidene er døde nå, det er deres etterkommere jeg har nå å gjøre med, og de er ganske små, selv om de er kjønnsmodne.
Postet 08.11.12 kl 13:39
Endret: 08.11.12 kl 13:40
Det kan selvfølgelig være palettciklidene også, det vet vi jo ikke med sikkerhet her vi sitter på et forum og ikke engang kan se fiskene dine.
Men med tanke på det gemyttet enkelte hunnkampfisker kan oppvise ved synet av en innpåsliten hanne, så synes jeg i tillegg det var påfallende at episoden skjedde så kort tid etter at hunner og hannen ble plassert i samme akvarium. Tilfeldig...eller ikke? Vet ikke, men jeg fikk altså en feeling av at det var en nebbete og grinete hunnkampfisk som ikke likte hannen.
Eller... det kan være at du har tatt feil og at en av "hunnene" dine faktisk er en hann i forkledning!
Med mindre du har sett territoriell leks-atferd hos palettciklidene den siste tiden, og at de har et ungekull/egg å passe og plutselig da fikk nok av kampfiskhannen?
Men med tanke på det gemyttet enkelte hunnkampfisker kan oppvise ved synet av en innpåsliten hanne, så synes jeg i tillegg det var påfallende at episoden skjedde så kort tid etter at hunner og hannen ble plassert i samme akvarium. Tilfeldig...eller ikke? Vet ikke, men jeg fikk altså en feeling av at det var en nebbete og grinete hunnkampfisk som ikke likte hannen.
Eller... det kan være at du har tatt feil og at en av "hunnene" dine faktisk er en hann i forkledning!
Med mindre du har sett territoriell leks-atferd hos palettciklidene den siste tiden, og at de har et ungekull/egg å passe og plutselig da fikk nok av kampfiskhannen?
Postet 08.11.12 kl 13:51
Endret: 08.11.12 kl 13:52
mona oEller... det kan være at du har tatt feil og at en av "hunnene" dine faktisk er en hann i forkledning! Med mindre du har sett territoriell leks-atferd hos palettciklidene den siste tiden, og at de har et ungekull/egg å passe og plutselig da fikk nok av kampfiskhannen?
Kjøpte de i fra samme akvariet de 4 hunnene i dyrebutikken så da må de ha plassert feil , ingen av dem har lange slør, slik som hannen har, kjøpte den også på samme sted som hunnene, og det var generelt mye likhet i fargene i dette partiet av hunn og hann dvs turkiseglinsende hunner og etpar tre rosa og rød+blå fargede hanner altså de var 2farget alle sammen av hannene blå kropp rødt slør med blått på slørtuppen, så dumt slørene forsvant men kanskje blir den slik igjen velvel .. tiden får vise ......
så noen få egg i kokosen da jeg vasket akvariet (skiftete vann, altså + slamsuging) litt etter var de vekk så tenkte de var spist --- helt til jeg tilfeldigvis så at de var flyttete heeelt ut av kokosen og hadde beveget seg mot motsatt side av akvariumet under sverdplantene og der så jeg 1 pallett og kanskje 3 yngel, men såååå knøttsmå at de var omtrent usynlige ... har ikke klart og få øye på den siden, men ser at pallettene er der nå og de er ikke agressive mot fx en bunnfisk som er i området, så tenker at de skjønner det er en som ikke spiser yngel.. altså de er passive men ser at de jager noen vekk, tross - de er rolige sånn i det hele tatt. men regner med det er et par småyngler der som de passer på.
I fjor var det sikkert 50 stk selv om at få overlevd mye pga at jeg måtte legge ned et akvarium om stund og det ble litt rot og sånn .. og i en badestamp for en god stund... :-O
mulig det ikke var så lurt av meg og løfte opp kokos kanskje de ikke fant de hulene trygge lenger siden de flyttet helt ut etter at eggene var klekket ?
Postet 08.11.12 kl 14:07
Endret: 08.11.12 kl 14:28
Jeg hadde en kampfiskhann og to hunner som levde fredelig sammen lenge. Så døde hannen, og jeg kjøpte en ny og satte inn. Tenkte ikke en gang på at det var noe problem. De to damene brukte nøyaktig 1 minutt på å rive av den nye mannen alt han hadde av slør. Det var særlig den ene hunnen som var aggressiv, men den andre var ikke mye bedre. Det er noe av det styggeste jeg har sett!
Postet 08.11.12 kl 14:45
tanteJeg hadde en kampfiskhann og to hunner som levde fredelig sammen lenge. Så døde hannen, og jeg kjøpte en ny og satte inn. Tenkte ikke en gang på at det var noe problem. De to damene brukte nøyaktig 1 minutt på å rive av den nye mannen alt han hadde av slør. Det var særlig den ene hunnen som var aggressiv, men den andre var ikke mye bedre. Det er noe av det styggeste jeg har sett!
wow kjedelig, men det kan det jo være som har skjedd min da. ETT minutt de var raskt ..! :-O ALT var borte av slør og den hang bare oppned en stund etterpå, trodde den ville dø, men isolasjon og medisin og mat hjalp raskt
Tenkte heller ikke på at det skulle være noe problem, selv om jeg kom på etterpå at ei dame i en dyrebutikk hadde sagt det tidligere engang at det kunne være at de ikke gikk sammen.
Postet 08.11.12 kl 14:47
Endret: 08.11.12 kl 14:51
Postet 08.11.12 kl 14:51
SissimorHunner kan være veldig aggressive ja, individer dette, så aldri noen fasit. Plakat-hanner selges ofte som hunner, og det kan bli stygt...
Hva er Plakat-hanner ?
De i dyrebutikken må vel vite om det er hunn eller hann de selger .... disse jeg har, har normalt med slør, slik de forrige 4 hunnene jeg hadde .. de 4 hunnene jeg har nå angriper ikke hverandre så da må det være hunner.
Postet 08.11.12 kl 14:53
Endret: 08.11.12 kl 14:55
Postet 08.11.12 kl 14:59
SissimorPlakat-hanner har korte finner, og er dermed nesten like hunnene. Plakat er den opprinnelige formen for kampfisk, alle de andre variantene er menneskeskapte. Nei, butikkene vet veldig ofte ikke hva de selger...
ok men de jeg har kan ikke være det for da ville de angripe hverandre iallefall ... og det gjør de ikke i det hele tatt. tviler på at det snek seg inn 1 hann blandt alle hunnene i det akvariet jeg kjøpte disse ... litt usannsynlig. Og hadde det vært mer enn 1 hann så hadde det jo vært i slåsskamp allerede i butikken.
Postet 08.11.12 kl 15:09
Endret: 08.11.12 kl 15:12
Postet 08.11.12 kl 15:15
galaxyok men de jeg har kan ikke være det for da ville de angripe hverandre iallefall ... og det gjør de ikke i det hele tatt. tviler på at det snek seg inn 1 hann blandt alle hunnene i det akvariet jeg kjøpte disse ... litt usannsynlig. Og hadde det vært mer enn 1 hann så hadde det jo vært i slåsskamp allerede i butikken.
Du vet jo ikke om de ansatte i butikken har vært og fisket ut døde fisk i det kampfisk-karet hver dag siden kampfiskene kom? De er kanskje flinke til å plukke ut døde fisk fort, før kunder ser dem?
Dette ville i så fall ikke være første gang folk kommer hjem fra butikken med noe de tror er en hunn, men som viser seg å være en hann. Det skjer.
Postet 08.11.12 kl 15:15
Observerer at hannen har mindre kropp enn alle de 4 hunnene også. Så det først når alt av slør var vekk at den faktisk var mindre og ble litt overrasket over hvor liten den egentlig var ... . har hannen normalt mindre kropp enn hunnene ?
har hatt disse bare en uke, ser at det er nok en rosa som er litt pågående.
Pallettene er veldig rolige her, de jager bare vekk sine egne palletter (søsken) stort sett, om jeg kan si de jager i det hele tatt.. for DET gjør de ikke , som sagt , rolig tilstand blandt pallettene.. det var derfor jeg syns det var merkelig om det var dem.
har hatt disse bare en uke, ser at det er nok en rosa som er litt pågående.
Pallettene er veldig rolige her, de jager bare vekk sine egne palletter (søsken) stort sett, om jeg kan si de jager i det hele tatt.. for DET gjør de ikke , som sagt , rolig tilstand blandt pallettene.. det var derfor jeg syns det var merkelig om det var dem.
Postet 08.11.12 kl 15:24
Endret: 08.11.12 kl 15:28
Str på kropper tror jeg er hipp som happ. Jeg har en hu som er større enn den ene hannene jeg har og jeg har en hu som er mindre.
Noe alle hunene har er en hvit tapp under buken. Noen er lettere å se enn andre.
Om du poster bilde av dem her så tror jeg det er lettere for folk som har peil til å hjelpe deg
Noe alle hunene har er en hvit tapp under buken. Noen er lettere å se enn andre.
Om du poster bilde av dem her så tror jeg det er lettere for folk som har peil til å hjelpe deg
Postet 08.11.12 kl 15:47
Postet 08.11.12 kl 21:27