Overgang til 110 liter

Har nå endelig fått kjøpt meg en 110 l slik at både fisker og planter har litt mer å boltre seg på.

Men så ser jo karet rimelig tomt ut både for planter og fisk, så lurte på om noen har tips til hvilke fisker og planter jeg kan og burde fylle det opp med.

Det jeg har i dag er:
- 1 Kampfisk hanne
- 4 kampfisk hunner
- 5 Corydoras Junii

og 5 snegler.

Har en temp på vannet som ligger stabilt på 25 grader !

Alle tips tas imot med stoor takk da jeg er rimelig nybegynner på både "fiskesamensetninger" og planter
Mitt første forslag er å få tak i en rot som du kan ha i akvariet. Så kjøper du f.eks en Javabregne eller en Anubias som du fester på roten. Når du så har fått denne roten, så kan du kjøpe f.eks 2 algespisere. Enkleste å få ta i er Ancistrus oppdrettsvariant

Jeg er litt usikker på hvilke fisker som går sammen med kampfisk. For jeg har hørt at de ikke er så enkel mot andre fisker. Så det kan andre svare på.

Ville også anbefalt en liten stim med enten Tetra (f.eks Neon ) eller Rasbora. Men her må du bare leite litt for å se hvilke som har de samme behovene som kampfisken. Vet f.eks at Kardinaltetra skal ha mye lavere PH enn Kampfisk.
hei takk for svar.

Rot har jeg og javabregne er planlagt kjøpt når lønning kommer inn. Har flyttet de over fra 60 l til 110 l.

Har prøvd å holde meg litt unna tetra'ene da jeg har hatt det en gang før, men ingen av de levde lenge og de var utrolig kjedelig å ha i karet når jeg er vandt med fisker som "viser seg frem" litt mer. Har vurdert å prøve de en gang til, men skulle se om det var et annet alternativ først

Nei kampfisken er nok ikke så grei mot alle typer fisker, men har hørt at alle levendefødere skal kunne gå sammen med kampfisk i stort nok kar, med unntak av guppyene da de napper kampfiskene i finnene.
Noen som vet noe mer om denne påstanden fra hun i dyrebutikken ?

har fått erfare før at jeg ikke skal stole så mye på alle fiske sammensetningene jeg fåt tips om fra dyrebutikken, ikke alle der som har så mye peiling på fisk :P
Ellen Wilks
med unntak av guppyene da de napper kampfiskene i finnene.

Er vel helst kampfisken som napper guppyfinner.

Plantetips : I tillegg til Javabregner kan det være lurt med hurtigvoksende (flyte-)planter som kan ta unna en del av overskuddsnæringen( bl.a. Nitrat og Fosfat) og i tillegg gi gjemmesteder og mere dempet belysning.

Fisketips : Kileflekkrasbora og/eller Cherrybarbe.

Maii - Junii - Julii. Hehe.
Har en venninne som har fått erfart motsatt når det gjelder guppy og kampfisk :P Men det er egentlig det samme, har ikke store planer om at de skal dele kar uansett

hehe, ja. takk for svar
Corydorasene dine er nok Julii, og ikke Junii. Det er også vedlig sannsynlig at det er Corydoras Trilineatus, da 90% av Julii faktisk er Trilineatus.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap