Hvilken sirkulasjonspumpe?

Holder på med å sette opp tre nye mallekar på 160liter. Har ordnet med kraftige utvendige filtere som tar seg av den biologiske filtreringen, men trenger sirkulasjonspumper som får litt fart på vannet. Har også luftpumper som sørger for litt oksygen til alle karene.
Spørsmålet er om jeg skal velge en sirkulasjonspumpe som tilfører oksygen i tillegg til dette? Erfaringer?

Har sett på disse.

En som tilfører luft:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32145290

Og en uten:
http://dahlsdyrerike.no/index.php/ferskvann/akvarieteknikk/power/29/boyu-wm-101-wavemaker-turbinpumpe-detaljer
Det blir nesten en smakssak hva man velger og personlig har jeg ofte begge deler, mens andre kanskje vil påstå at ekstra oksygentilførsel ikke er nødvendig

Det er mange sirkulasjonspumper som er vanskelige å få stilt slik at de pisker opp vannoverflaten, og da er det kjekt å sette på en slange som gjør at pumpen tilfører oksygen i vannet. Min erfaring med slike sirkulasjonspumper er at de dessverre går forholdsvis fort tette, og tilførsel av oksygen avtar. Da fungerer en luftpumpe med brusestein som ekstrasikring av oksygentilførsel.

BOYU sine sirkulasjonspumper har jeg dårlig erfaring med, og de er langt fra mine favoritter. Wavemaker-pumper har jeg ikke testet ennå, men har hørt at de er effektive.
Jeg har veldig god med WaveMakers av denne typen: http://bit.ly/Zciufe

Disse får du rimelig på eBay, så lenge du kjøper 220-240v/50 hz så er det bare å bruke adapter til norsk plugg eller klippe av og skru på norsk kontakt.

Har disse i alt fra 2000 l/t til 4000 l/t og de gir en mindre "hard sirkulasjon" enn de som kun gir deg en kraftig stråle. Disse går heller ikke så fort tett som en vanlig PowerHead...
Eivind H
......men trenger sirkulasjonspumper som får litt fart på vannet. Har også luftpumper som sørger for litt oksygen til alle karene. Spørsmålet er om jeg skal velge en sirkulasjonspumpe som tilfører oksygen i tillegg til dette? Erfaringer?

Hvis du ordner utblåsningsrøret på filteret slik at det rører og bølger godt i overflaten, skal du ikke behøve luftpumper. Det er i vannoverflaten at gassutvekslingen mellom luft og vann skjer, CO2 luftes ut og O2 (oksygen) inn der vannflaten er i bevegelse. Luftbobler som slippes ut for eksempel nede ved bunnen har derfor ikke noe å si. Det er når de når overflaten og sprekker der, og dermed gjør at vannspeilet beveger seg, at vannet opptar noe oksygen av det.

Eheim pleier å være pålitelig. Her finner du Eheim sirkulasjonspumper. Jeg har brukt f.eks. Eheim Compact til vannbytter i flere år, og de går som en klokke. Eheim bruker å stå for kvalitet.
Takk for alle innspill! Da blir det 3 slike wavemakere fra ebay som Lars linket til, og så gjør jeg som Mona sier og setter utblåset fra det utvendige filteret slik at det bølger i overflaten
I mallekarene med utvendige filtre kjører eg Sunsun wavemakere med magnetfeste. I tillegg har eg store brusesteiner. Selv ved teknisk svikt på en pumpe føler eg meg helt trygg på at fiskene vil klare seg godt.

Hva du trenger av sirkulasjon og oksygen avhenger av hvilke L-maller du holder. Det er store forskjeller i kravene de stiller.

Aquarium systems Newjet er sirkulasjonspumper eg liker godt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap