Led lys til min 850l


Hei

Jeg ønsker og bytte ut min gamle lystopp med en ny med LED lys, men problemet mitt er at jeg ikke vet så mye om LED og lurer derfor på om det er noen her inne som kan hjelpe meg?

Jeg er på jakt etter forslag til hvilken type LED jeg bør velge og hvor man kan få kjøpt de. Helst ønsker jeg en slik som henger fra taket.
Om noen har link ol. til en helt komplett lyskilde som kan henge over karet så hadde det vært helt supert.

Er det noe man bør holde seg vekke fra og noe som er bra når det kommer il LED?

Karet mitt er 200*60*70 (l*b*d)
Så du vil kjøpe en komplett lystopp? Ikke lage noe selv? Bare så jeg ikke missforstår deg.
Er planen at dette skal være et rent plantekar eller 'vanlig' akvarium? Tenker på lysmengden du er på jakt etter.
Ja aller helst vil jeg kjøpe en komplett lystopp da dette må gjennom estetikk sensur fra min samboer

Men om det er bedre og lage så kan jeg til nøds gjøre det og
Du lager lett en selv som er penere enn noe du får kjøpt
Hvordan? Og hvor bestiller jeg led pærer?
Hvis planen er å ha noe gresslignende/bakkeplanter, så trenger du litt over middels sterkt lys siden karet ditt er ganske dypt.

F.eks noe slikt kanskje: http://makersled.com/

Det som er verdt å tenke på er at LED holder utrolig lenge. Du slipper å bytte lysrør, tennere og reflektorer. Investeringen koster litt men man tar igjen i lengden, samt at watt/strømforbruk-ratioen er penere på LED enn vanlig lystoffrør.
Planen er ikke og ha gressliknene planter på bunnen men "normale" planter.

Den linken fikk jeg ikke opp på jobb, skal sjekke den ut når jeg kommer hjem, men er det komplett lystopp eller hjemmelaget?

Her er en link til en tråd jeg startet om ombygging av lysrørlamper til LED:

Står litt om hvordan både jeg og Torbjørn har gjort det, og hvor vi har kjøpt sakene.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap