Akvarie, pumpe osv ?

Jeg har kjøpt meg akvarium an noen som ikke hadde plass eller interesse av det.
Det er lite, 20-40 liter ca.
Har et problem, har en pumpe med plast rør til. Det er veldig langt rør, ca 1 m. er det meningen og ha den utenfor eller inni akvariet ?
Hadde fisk for 3 år siden, da var det bare og gjøre rent og ha riktig tempratur også tok vi bare fiskene i. Men nå har det blitt ganske avansert.
Var og spurte på en butikk, men de bare pakket på. Så endte med og komme ut med pH pulver greier, energi mat og masse annet rare greier.
Har hatt kampfisk før sammen med 10 andre raser. Men kan guppy og kampfisk gå sammen ? Begge har sterke farger og er spesielle og se på. Det er det jeg liker.
Tror det holder med en kampfisk i akvariet, hvis det er 20 liter.
Guppy og kampfisk går dårlig sammen. Spesielt i ett så lite akvarie. Selv synes jeg 20 liter er for lite for kampfisk. Da passer det bedre med Endlers Guppy.
Iris Steen
Det er lite, 20-40 liter ca. Har et problem, har en pumpe med plast rør til. Det er veldig langt rør, ca 1 m. er det meningen og ha den utenfor eller inni akvariet ?

Hvis du kunne måle akvariet ditt, hvor mange cm det er i lengde, bredde og høyde, så kan du oppgi det her. Da kan du få regnet ut hvor stort (eller lite) akvariet ditt faktisk er. Uansett er ikke 20-40 liter særlig mye, det er ikke plass til mange fisk i det, kun noen veldig få.

Ang. pumpen med det røret...Ta et bilde av det og legg ut her. Da er det lettere for folk på forumet her og si hva det er og skjønne hva du mener. Det røret mistenker jeg for å være en luftslange...? Lurer ellers på hva slags filterpumpe du har, merke og modell, og om den har kapasitet nok til å filtrere vannet i akvariet du har. En vanlig feil er nemlig å kjøpe for liten filterpumpe.

Står det noe merkelapp på filterpumpen din? Evt kan du legge ut bilde, så kan det hende noen kjenner igjen merket og str.

Iris Steen
........ Men nå har det blitt ganske avansert.

Det har ikke blitt avansert nå, det har vært det samme i mange år. Et akvarium er et biologisk miljø i miniatyr, og biologien forandrer seg aldri.
Men det er kanskje bare du som ikke har satt deg noe særlig inn i det før nå..? Det er viktig å sette seg inn i sakene hvis man først skal skaffe seg levende dyr, synes jeg. Det er det minste man kan gjøre når man påtar seg ansvaret for levende vesen.


Iris Steen
........Har hatt kampfisk før sammen med 10 andre raser. Men kan guppy og kampfisk gå sammen ? Begge har sterke farger og er spesielle og se på. Det er det jeg liker.

10 andre arter i tillegg til kampfisk i et så lite akvarium....!?? Huff, det hørtes altfor mye ut.

Det er vanskelig å gi deg noen konkrete råd om fiskebesetning så lenge du ikke vet noe som helst om akvariets konkrete størrelse og heller ikke hva vannverdiene er i området der du bor? Ph i kranvannet, hva er det for eksempel? Ph (og tildels gh) er avgjørende for fiskers trivsel. Noen arter liker det ene, andre noe annet.
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap