Snegler har oppstått i karet

Vi kjøpte en rot med plante på i butikken. Da så vi at det fulgte med en snegle av et slag litt etter at vi kom hjem. Vi tenkte ikke så mye på det, men nå ser vi at det har kommet en 6-7 små snegler til. Er dette noe vi må bekymre oss over og eventuelt gjøre noe med? Eller er det ikke noe farlig med snegler her og der?
Noen hadde kommet inn i filret sist vannbytte...
Finnes det noen fisk som spiser de? Eller er det middel man må bruke mot de?

Takker for svar og tips
Men om du får tatt ett bilde så kan de som har litt peil evt si deg hva slags snegle du har fått.

Men det høres veldig ut som det er pestsnegle dere har fått. Noen elsker dem, mens andre det helt motsatte
Selv liker jeg dem så absolutt ikke da dem formerer seg værre enn kaniner og fikk selv dette "problemet" så i store karet fikk jeg tak i noen indiske kloreker og vips så ble alle borte. I 20l så skaffet jeg meg Asiatisk jegersnegle. Disse formerer seg kun 1 og 1 så de er lette å ha kontroll på samt at de spiser pestsneglene.
Fikk en anelse at det kanskje var noe sånt... Vi skal i zoo butikken i morgen så skal forrhøre meg litt der også... Trur det blir noen slike større snegler som ikke formerer seg så fort... Eller reker.... For skal sette opp et lite mini kar snart så kan jeg flytte de små rekene over i det senere
Kloreker trenger kar fra 50 og oppover, så de må nok i tilfellet bo i karet permanent. Da er nok jegersnegler bedre. Ganske fine er de også.
Du kan kjøpe et par jegersnegler. De er veldig fine og spiser andre snegler, og vil derfor holde bestanden nede.
TheNameSara
... Vi skal i zoo butikken i morgen så skal forrhøre meg litt der også... Trur det blir noen slike større snegler som ikke formerer seg så fort...

Bare ikke la zoobutikken prakke på deg sneglegift! Det må du ikke finne på å bruke.

Det er bedre å få bukt med snegleinvasjonen på naturlig vis, dvs å sette inn en annen snegle som spiser de pestsneglene som formerer seg så altfor hurtig. Og hvis jegersneglene dine formerer seg, noe som skjer sakte, kan du tjene penger på å selge dem da folk gjerne betaler noen kroner pr stykk (14-16 kr selges de for på annonsedelen av forumet her)
Så der har du både pestsnegle-kontroll, en mulig inntektskilde og en pen snegle å se på i akvariet på en gang.
Tusen takk for svar

Ja, jeg leste litt om de klorerekene og de passet ikke inn i hovedkaret mitt på 54 liter av mange forskjellige grunner... det at de tar små stimfisk som sover ved bakken osv også likte ikke jeg helt...
Det lille 19 liters karet blir nok kanskje bare til yngel så skal ikke putte klorereker i det...
Men greit å vite... så takker for info...

Ja, det skal jeg ikke gjøre... det å ta å medisinere karet unødvendig med kjemikalier hvis jeg kan unngå det...

Det ble to slike asiatiske jegersnegler som vi kjøpte på mandag... Anatome Helena...


Leste litt av den artikkelen om pestsnegler og regner vel mer eller mindre med at det var det som fulgte med planta fra butikken... så håper vi får bukt med det nå... De store sneglene anatome helena var jo veldig vakre så ble de)
Jegersnegle
Jeg hadde det samme problemet. Er ikke sikker på hvor sneglene kom fra, men først var det èn, og innen et par uker var både vegger, planter og røtter dekket med dem. De fløyt til og med rundt i vannoverflata i hopetall, det var nesten ikke til å tro hvor fort det gikk. Så kjøpte jeg inn èn jegersnegle ( 30 kr). Jeg kjøpte bare èn, siden disse også visstnok formerer seg. Jeg var likevel skeptisk, siden det var flere hundre av dem og bare èn av denne, og den virket i tillegg treg og makelig. Men litt etter litt ble det færre av dem. Jeg tror det tok 1 måned eller to før alle sammen var borte. Jeg hadde håpet å se den "jakte", men den er som sagt veldig treg. Uansett gjorde den rent bord, og jeg kan virkelig anbefale en slik til alle med snegleproblemer. Nå har jeg imidlertid et annet problem; den har vært så glupsk at den har tømt sitt eget matfat, og jeg har ikke hjerte til å kvitte meg med den så flink som den har vært. Så nå blir det vel å kjøpe snegler til den etterhvert. Andre ser kanskje ikke det samme dillemmaet, men jegersneglen gjør hvertfall jobben sin
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap