Scalare i 325liter

Hei.
Jeg har eit 325 lliter selskapskar som jeg har lyst til å ha flere fisk i. I fra før er det 4 palettciklider,4 SAE, 2 perlegurami, 3 sølvhai den største ca 10cm og 6 flotte gule eplesnegler. På sikt så skal sølvhaiene ut pga størrelse,men det jeg lurer på om det ville gå bra med scalarer sammen med de andre oppi der. Jeg har aldri hatt scalare før. Hvor mange bør jeg kjøpe dersom dette kan gå bra? PH 7,5 GH 8-9. Jeg ser for meg att store flotte scalarer på sikt vil bli eit fint blikkfang. På forhånd takk for svar.

Mvh Simms
har sjølv skalar, og de kan va lidt territorrieller, men om du kjøper opdrettsfisk så e de lidt snillere enn VF. Skalar kan ha problemer om der e "finnenapperfisker" i tanken og jeg e usikker på om dine fisker e det, men sjølv har jeg 6-10 SMÅ skalarere i ei 310l, det e lidt mange, men har sett ei "rule of thumb" på 1skalar/60L..
jeg trur at du kan skaffe et par små skalarer, la de vokse lidt og når du ser at de begynner bli territorrielle så kan du velge ut parren (svømmer ofte sammen) og selge av resten...
VF skalar liker lidt surt og mykt vann, men opdrettskalar fungerer greit med de vannverdierna du har (har i alle fall hos meg), finns ei annen risiko...skalar har mye personligher...og etter ei stund har du tømt tanken på annet og så har du kun skalar
Simms
PH 7,5 GH 8-9. Jeg ser for meg att store flotte scalarer på sikt vil bli eit fint blikkfang.

Du har kanskje litt høy gh-verdi for scalarer. De stammer fra Sør-Amerika, og vil i utgangspunktet ha så lav gh som mulig og ph fra 7 og noe nedover. Gh 8-9 er ganske høyt til å være norsk kranvann, så jeg antar du driver og tilsetter noen mineralsalter eller noe gh+ pulver fra zoobutikken? Ser du har snegler i akvariet og antar det er for deres skyld du vil ha oppi gh-pulveret, men her må man nesten velge. Jeg synes ikke det er riktig at flertallet (fiskene) skal gå i feil gh på grunn av noen få snegler.

Du kan sikkert senke gh til 4 eller noe deromkring. Da får sneglene litt, og scalarene får mykere vann. De øvrige fiskene dine vil også ha mykt vann med lav gh.

Før du skaffe scalarer, ville jeg solgt unna de hyperaktive sølvhaiene. Et vanlig bomkjøp blant nybegynnere. De selger veldig godt pga navnet sitt antageligvis, alle nybegynnere liker fisk med ordet "hai" i seg, ser det ut til. Men de krever utrolig stor plass, så det er fornuftig av deg å ha tatt bestemmelsen og selge de . Kanskje du bør gjøre det før du får scalarene i hus? Scalarene liker egentlig best ro og fred rundt seg, og kan bli unødig stresset av overaktive fisk som sølvhaien. Pluss at du slipper å skremme opp de nye scalarene når du skal begynne innfanging av sølvhaiene om ikke lenge, dersom du venter med å kjøpe scalarer til sølvhaiene er ute.

Til en 325 liter, kan du nok starte med 6-8 scalarer, og så la dem vokse til. De vil nok begynne og yngle når de er kjønnsmodne, særlig hvis du har egnede eggleggingsplasser til dem. De liker flate og glatte eggleggingssteder, som bladene på en høy sverdplante. Jo høyere opp i karet bladene på planten går, jo bedre. Mine scalarer valgte alltid sverdplanteblad på de største sverdplantene, nær overflata.
Det som er synd med at scalarer begynner å yngle så raskt når de er kjønnsmodne, er at det da ser ut til at veksten deres stopper opp etter det. En hunn som har lagt egg vil nesten ikke vokse noe mer, sies det. Noe skjer når de begynner å formere seg, som gjør at veksten stopper så godt som opp. Tror noe av det samme gjelder discus også, så uvanlig er det ikke.
Takk for svar Mona o.
Beklager sen tilbakemelding. Siden det tok lang tid før noen svarte så tok jeg sjangsen på å kjøpe scalare,valget falt på 4 stk viltfanget ca 7cm.Når det gjelder sølvhaiene så ble de kjøpt av sønnen min som ville ha, som du riktig påpeker "haier" i søsterens kar,men det var ingen som spurte om hvor stort kar han skulle ha de i. Hva skulle vi da gjøre, jo vi måtte jo ta vare på fiskene, de var bare 3-4 cm på det tidspunktet,etter det så har sølvhaiene byttet kar ettehvert som de har vokst frem til idag og de er blitt 10-12cm. Ja, det er på grunn av sneglene att GH er såpass høy,men i fiskebasen står det att scalarer kan ha gh mellom 0-8 så difor fant jeg ut att det kunne gå, men dersom det beste er å ta ut sneglene for så å senke gh så gjør jeg det, og ja det er på tid å prøve å bli kvitt sølvhaiene. Hvor lang tid tror du scalarene vil bruke på å danne par? får håpe att ikke alle er samme kjønn. Det er nok av sverd planter i karet og temp på ca 28 grader. Jeg fikk anbefalt så høy temp. Under mating så ser jeg att perlegurami hannen er noe hissig av seg og jager bort scalarene,det er derimot ingen problem å gi scalarene nok mat det er bare å drysse flak for det ser ut som om guramiene foretrekker flak kontra granulat, men kan det by på problemer senere eller går desse to typen fisk ikke særlig godt ilag? Det er bare under mating att jeg kan observere krangling.
Mvh Simms
Gratulerer med en liten gruppe scalarer Det er flott fisk, og blir enda flottere jo større de blir. Men du er sikker på at de er viltfanget, ikke bare viltfarget...? Bare spør om det for jeg har sett andre her på forumet som har trodd at alle stripete scalarer er viltfanget

Det er riktig at det i fiskebasen står at scalarer kan ha gh opptil 8, men de foretrekker nok at det heller går i den laveste enden av den skalaen enn den høyeste. Men det skal nevnes at oppdretts-scalarer er hardføre fisk som tåler mye, og de kunne nok fint ha levd i gh 8 uten å krepere av det. Det er kanskje ikke optimalt bare i lengden etter min ringe mening.

Men nå som du har anskaffet deg viltfanget scalare, er det noe helt annet. Da er det mye viktigere å tilstrebe verdier så likt som mulig deres naturlige vannverdier i det fri. Surt og bløtt vann. Det vil si gh nærmest 0. Passer du på vannverdiene vil det gi deg større sjanser til å få dem til og trives og overleve. Til viltfangede scalarer ville jeg ikke tilsatt noe gh+ pulver overhodet, og fått ph et sted mellom 6 og 7. Kanskje nærmere 6 tallet om mulig..?

Takk skal du ha.
Mannen i fiskebutikken understreket att de er viltfanget , jeg ville ikke ha noe annet så jeg måtte stole på han. Grønnskjæret ved gjellene har de og de har en svak brunfarge fremst på ryggen, ikke så sterk brunfarge som på de i fiskebasen,men det er vel muligens noe som kommer med alderen? Når det gjelder de andre fiskene i karet, SAE 13 stk ca 5cm, 4 paletter ca5cm, eit perlegurami par ca 7cm og 6 halvvoksne ancistrus maller. Det står i basen att gh bør være fra 5 og oppover på desse artene, da blir spørsmålet om jeg bør ta de ut eller om de vil trivest i så lav gh som du anbefaler til scalarene.SAE gjør jo en glimrende jobb som algespiser så det er å foretrekke å ha de fortsatt. Men............. hva anbefaler du? Det er ikke alltid mulig å få både i pose og sekk. NB... det går jo an å satse på att scalarene formerer seg og da satse på ett rent scalarekar. Tror du att scalare yngel vil vokse opp i karet uten å måtte fø dem opp i eget kar først dersom det bare er scalarer der?

Mvh Simms
Jeg er ikke så veldig god på hvilke vannverdier de asiatiske og afrikanske fiskene skal ha, det går mer i sør-amerikanske her. Men jeg ville vel egentlig satset på at de viltfangede får imøtesett kravene sine, ettersom de oppdrettsfiskene er mer hardføre og godtar mer forskjellig i vannverdier.

Jeg lurer litt på det med gh fra 5 og oppver på de fiskene.... for jeg tenker litt på hvor f.eks. palettciklidene stammer fra i virkeligheten. De kommer fra afrikanske jungelområder, og de junglene er vel ganske like sør-amerikanske med tanke på vannet, pga alt nedfallsløvet og plantemateriale som gjør vannet surt. Nå har jeg ikke gjort noen research på paletter den seneste tiden da, men det er det jeg har fått med meg ang. dem. Men det høres ikke helt riktig ut at de skal ha særlig hardt vann, med tanke på opprinnelsesområdene deres...?

Guramier vet jeg ikke særlig mye om (hva slags områder de stammer fra og de faktiske vannverdiene i vannet der), annet enn at de er labyrintfisker og har et pusteorgan i hodet som gjør dem istand til å puste luft fra over overflaten. Dette pusteorganet har de utviklet gjennom evolusjon fordi de kommer fra stillestående og ofte myrlignende sumper og små vann i naturen i Asia, der vannet står nærmest stille og pga det har lavt oksygeninnhold. Denne typen vann (myrlignende områder osv) høres liksom ikke ut til å være typiske steder med hardt vann i, men...? Hva vet vel jeg

Personlig synes jeg det er merkelig om perlegurami skal ha hardere vann enn fisk fra de afrikanske innsjøene som Malawi og Tanganyika...! Det høres jo ut til å være helt bak mål. Så selv tror jeg ikke den biten av informasjonen om dem i fiskebasen er 100% korrekt, men jeg kan jo ta feil. Det er bare et resultat av at enkeltpersoner legger inn informasjon de har funnet på nett, og er stedet det har blitt hentet fra feil, så blir det jo feil her også. Noen nettsteder opererer ikke nødvendigvis med hva som er den ideelle vannverdien fisken skal ha og hva den er der de stammer fra, men oppgir mer "ok, denne arten kan tåle og holde ut det og det i gh - iallefall for en stund".
Men kanskje perlegurami tåler det meste og lever et like langt liv selv om de får fryktelig hardt vann å leve i? Eller motsatt?

Men! Verdt å vite: Hvis ingen personer har vært inne og manuelt lagt inn/registrert en gh-verdi på en fiskeart, så blir den stående med en rimelig skyhøy verdi som standard fra fiskebasens side - noe som selvfølgelig ikke stemmer.

REDIGERT:
På alle ferskvanns-fiskearter i Fishbase.org som jeg har sett, så står det oppgitt GH verdi 5-19 - uten hensyn til hvor de kommer fra, det står på alle. Dette stemmer naturligvis overhodet ikke, det står bare likt på alle. Istedenfor å la feltet være blankt, har de satt inn det. (på samme vis har de satt inn ph 5-8 tror jeg det var, på alle de tropiske ferskvannsfiskene jeg har slått opp på)
Dette er info som Akvaforum henter og automatisk legger inn i fiskebasen.

Derfor står det altså 5-19 i gh i vår Fiskebase på f.eks. perleguramien også, det er automatisk hentet fra en feil informasjon hos Fishbase. Perlegurami hos Fishbase.org.
Perlegurami hos SeriouslyFish. Dette er en nettside som pleier å ha god og riktig informasjon. Iallefall det jeg har lest og sett, jeg bruker den ofte når jeg vil sjekke opp fisk.
Der står det faktisk at perlegurami kan ha vann som er nærmest flytende betong, opptil 30 (!) i gh! Det var helt utrolig. Men den oppgitte gh-verdien starter på gh 2 da... som er veldig mykt vann.

Skal man dømme utifra den infoen, kan perleguramien altså leve i all slags gh nærmest Hardfør tøffing.
Tror du trygt kan droppe gh tilsetning i vannet til perleguramien, det er ikke noe den MÅ ha, men noe den kan tåle Jeg ville som nevnt over tatt mest hensyn til de mest sarte fiskene, som gjerne er viltfanget fisk, for å øke deres trivsel. Ellers kan du i verste fall risikere å miste dem, hvis de mistrives og blir syke pga helt feil vannverdier.
Ja jeg er enig med deg i dette. Jeg tror jeg vil følge dine råd og utover dette så vil jeg prøve å legge forholdene best mulig tilrette for de andre fiskene så langt det lar seg gjøre så får vi se om det blir eit større kar til scalarene ( 720 liter står på ønskelista uansett hvilken fiske art) eller om jeg selger unna de andre.Det står ikke om plassen men på hvor mye tid jeg vil bruke på hobbyen. Du svarte ikke på siste spørsmål i mitt forrige innlegg, hva tror du om det?

Mvh Simms
At scalareyngelen kan vokse opp i karet hvis det kun er den scalaregruppen der? Vanskelig å si. Andre scalarer (utenom leks-paret) er ikke spesielt "barnevennlige" og ser gjerne på yngel som snacks. Så det avhenger av om foreldreparet er flinke og årvåkne foreldre. Yngelflokken er gjerne surrete og vimsete og enser ikke farer, svømmer gladelig rett i mot andre fisk.
Du må jo fôre yngelen spesielt da, scalareyngel er ikke akkurat kjent for å greie seg på dårlig føde eller måtte tåle og sulte. De trenger mye mat, er grådige som bare det, og må fôres 3-5 ganger om dagen. Jeg tror jeg fôret mine 4 ganger daglig vanligvis, de første ukene. Og de spiser som de aldri har sett mat før, hver gang

Scalareyngel er ikke særlig flinke til å skjønne at "dødt fôr" som ikke beveger seg, er spiselig føde, og ofte nekter de plent å ta annen enn levendefôr. Så du bør kanskje belage deg på å klekke levende, nyklekt artemia til dem. Det er ikke vanskelig, det finnes en tråd her på forumet som forklarer alt i tekst og bilder. Skal se om jeg finner den for deg og linker til den.
Det beste er å være beredt med klekkeutstyr og artemiaegg, sånn at man kan klekke levendefôr til scalareyngelen. Ellers føles det utrolig tragisk å sitte og se på at et helt kull med yngel sulter ihjel fordi man ville satse på at de tok boksfôr. Jeg anbefaler levende, nyklekt artemia. Absolutt.
mona o
Det er ikke vanskelig, det finnes en tråd her på forumet som forklarer alt i tekst og bilder.

Her er tråden som viser hvordan man kan lage levendefôr hjemme
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap