Vannverdier for l-201

Har noen L-201 som går i et eget kar. Målte GH til 1 og KH til 2. pH ligger på 6,6-6,8 og temp. er 27,5 grader. Har god sirkulasjon og bytter ofte vann (annen hver dag) med temp på ca. 25 grader slik at tempen i karet går ned til ca.26 grader og sakte øker mot 27,5.

Snakket med en som driver en akvariebutikk i Bergen, og han mente jeg burde "buffe" GH'en til ca.6. Synes dette virker litt "generelt", så derfor spør jeg her om noen kan tipse meg om hvilke vannverdier jeg burde ha i dette karet for å "trigge til lek" (les: at de trives godt).

Det er spesielt GH og KH jeg lurer på...

L201, tilhører Hypancistrus , og er en Sør-Amerikansk malle-slekt fra Amazonas. Som kjent er det generelt svært bløtt vann i disse distriktene, med knapt målbar gh. Jeg ser derfor ingen grunn til å skulle heve gh i et akvarium med denne mallen, da de trives best i vann så likt som mulig det som finnes i deres naturlige leveområder.

Kh er mange steder ikke-eksisterende i Amazonas, men det er et enormt område på et digert kontinent, så noen eksakte verdier er ikke mulig å si. Men generelt er vannet i jungelen Amazonas altså bløtt (lav gh, omtrent null) og har lav kh og ph.

Jeg kjenner ikke til nøyaktig hva kh og gh er i elven(e) som Hypancistrusen din kommer fra. Jeg så at det engelske kallenavnet på L201 inneholder "Orinoco", som er et distrikt og en enormt lang elv, den er over to tusen km lang! Jeg er sikker på at målinger svinger noe alt etter hvor på denne strekningen man måler vannet, men generelt er det nok lavt som nevnt ovenfor. Bl.a. finnes Altum scalarer i Orinoco, og de anbefales det ph på mellom 4.5 (!) og 5.5.

Det er vanskelig å si eksakte anbefalte verdier for disse mallene i fangenskap siden området er så enormt. Du kan evt prøve og finne en fangst-artikkel eller reise-artikkel om det på nett. Vannverdiene kan også svinge en del mellom regn-tid og tørke-tid noen plasser, mens andre steder forblir de så godt som like.
Supert. Takker for et godt svar.

Skal undersøke litt nærmere ang. opphavsstedet. Men, som du sier, så er det store variasjoner i en så stor elv, samt variasjoner innen oppdrett.

Med så mye variasjon innen L-maller, virket det litt for "generelt" å si at GH skulle være så og så mye.

Gjelder nok for et normalt selskapskar.

Hva er det som egentlig skjer med fisken når GH er for høy eller lav? Er det like dødelig å ha feil verdi på GH som det er ved NO2 og slikt? Og evt. hvor store marginer er det på GH verdiene?
Det er nok vanskelig å finne eksakt lokasjon, men den lever i øvre del av Rio Orinoco. Ingo Seidel målte på en reise dit en konduktivitet på mindre enn 50 microSiemens, noe som gir en GH på tilnærmet 0. Det kan nok variere litt fra sted til sted, men det gir en viss pekepinn.

Jeg har drettet L260 og L270, og GH har vært 0 med begge. Å heve GH opp til 6 ser jeg ingen grunn til.

Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap