Hvor mange fisker?

Noen som kan anbefale om hvor mye fisker jeg skal ha i omtrent et akvarium på 125 - 300l? blir en del bakkegående fisker feks reker osv
Det kommer helt ann på hvilken art, filter størrelse osv.
Det er også en stor forskjell på akvarier på 125l og 300l. =)
Plussmedlem
Jeg regner med at du vil ha et vanlig selskapsakvarium med litt forskjellig. Som Coryentusiast må jeg jo anbefale en gruppe Corydoras på bunnen av akvariet. Da må du ha sand som bunnlag, men det er noe jeg uansett vil anbefale.

Det er utrolig stor forskjell på et akvarium på 125 og 300 liter, så det er vanskelig å svare deg på det spørsmålet her, også fordi du ikke nevner noe om hva du kunne tenke deg å holde, blant annet.

Du snakker om "en del bakkegående fisker", du ender nok opp med Corydoras som jeg allerede har snakket om. I akvarier fra 125-300 liter kan du ha ganske store og fine grupper, men det spørs jo også på hvor mye annet du vil ha av fisk.

Filtrering er en annen ting som er viktig, for å ikke å snakke om vannbytterutiner mm. Minst en gang i uken er gjerne anbefalt når det gjelder vannbytte. Og vannverdiene da; regner med at du tenker "normale" vannverdier og satse på fisk fra for eksempel Sør-Amerika? Det gir mange muligheter og er det de fleste ferske i hobbyen starter med.


Fortell litt mer, så blir det lettere å svare
Anders K
Jeg regner med at du vil ha et vanlig selskapsakvarium med litt forskjellig. Som Coryentusiast må jeg jo anbefale en gruppe Corydoras på bunnen av akvariet. Da må du ha sand som bunnlag, men det er noe jeg uansett vil anbefale. Det er utrolig stor forskjell på et akvarium på 125 og 300 liter, så det er vanskelig å svare deg på det spørsmålet her, også fordi du ikke nevner noe om hva du kunne tenke deg å holde, blant annet. Du snakker om "en del bakkegående fisker", du ender nok opp med Corydoras som jeg allerede har snakket om. I akvarier fra 125-300 liter kan du ha ganske store og fine grupper, men det spørs jo også på hvor mye annet du vil ha av fisk. Filtrering er en annen ting som er viktig, for å ikke å snakke om vannbytterutiner mm. Minst en gang i uken er gjerne anbefalt når det gjelder vannbytte. Og vannverdiene da; regner med at du tenker "normale" vannverdier og satse på fisk fra for eksempel Sør-Amerika? Det gir mange muligheter og er det de fleste ferske i hobbyen starter med. Fortell litt mer, så blir det lettere å svare :-)


hvordan skifter jeg vann? skal jeg ta og fylle en bøtte med vann fra akvariumet og ha en bøtte med vann i akvariumet igjenn?
Vann bytting..
hvor stor er karet ditt, og bytte vann , for det første må være regelmessig, jeg gjør en gang i uken og bytte jeg ca, mellom 30 og 40 %. det betyr at du må tappe vannet først og fylle etter på.
ved vannbytte kan du enten bruke slamsuger og tappe vannet i en bøtte. Med små akvarier er det helt kurant, ved større blir det mye bæring.

Kjøp deg en kranttilkopling, hos hagesenteret, evt biltema, en hageslange, og feks en hevertpumpe. Så kan du tappe karet rett ut, evt rett i sluket. Og fylle på igjen fra krana.
Inaktiv bruker
i et så stort akvarium kan du ha mange forsellige fisker eller veldig mange fisker. Du kan ha sån cirka 20- 50 fisker
Tror nok det er best å finne ut hvilke str du skal ha på akvariet først, det er stor forskjell på 125l og 300l.
Da du har funnet ut det så må du finne fiske arter som du liker og som passer sammen med tanke på str og vannverdier.

Og si 20-50 fisker kan bli veldig feil syns jeg. Enkelte fisker blir ganske store (selv om de passer til akvariumet og da ha 20stk av dem blir alt for mange). Så først finn ut str på akvariumet og da hvilke fisker du liker som passer
Johannes Ingvaldsen
i et så stort akvarium kan du ha mange forsellige fisker eller veldig mange fisker. Du kan ha sån cirka 20- 50 fisker


Blir det ikke litt vagt?
Han kan sikkert ha 100 neontetra. Poenget mitt er at hvor mange fisk, kommer heeeeeeeeelt an på hvilke fisk det er snakk om.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap