Arcadia freshwater - lysrør t8

Er de bra ? Kjøpte dem på webzoo, han mente at powerglo ikke var bra, jeg hadde fra før, og han solgte ikke av dem.

Så disse skaffet jeg ca i vår/sommer. Men syns ikke at det virker som om plantene spirer og gror spesielt godt ... Har nærling i vannet...
Hvilken fargekode har lysrøret? Hvilken type bunn har du? Mengde lys kan også ha innvirkning på vekst, i og med noen planter krever ganske mye lys mens andre typer ikke vil ha like mye.
koden er 7500 K CRI class 1A. Kan ikke se at det står noen andre koder. Bunnen er sandfarget, beige.
Etter hva jeg kan lese meg frem til, anbefales ikke "Fresh Water" røret alene, men i kombinasjon med [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=158000+*+158001+*+158002+*+158003+*+158004+*+158005+*+158006+*+158007&t=temartic_e&userid=0BKqsDp0r2IwoBzkzdvjjnc7OFtOrYr08Ng]et annet rør[/URL] for best resultat. Dette fordi "Fresh Water" røret har sine lystopper i det grønne spekteret, og planter kan ikke bruke det grønne lyset.

"The Arcadia Freshwater fluorescent tube was particularly developed, in order to combine a singular, particularly created color temperature of 7500 Kelvin, which experiences its peak values in the green part of the spectrum, with one expressed high light performance. The tube offers also a outstanding color reproduction and stresses the natural colours of fish and plants. In the fresh water aquarium the combination of Arcadia original Tropical and Freshwater is recommended. This combination accented not only the red and blue tones with the correct peak values for photosynthesis, but emphasizes also the green tones of plants and leads to good visibility and excellent color reproduction."
[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=158010+*+158011+*+158012+*+158013+*+158014+*+158015+*+158016+*+158017+*+158018&t=temartic_e&userid=0BKqsDp0r2IwoBzkzdvjjnc7OFtOrYr08Ng]fra Aquaristikshop[/URL]
mona o
Etter hva jeg kan lese meg frem til, anbefales ikke "Fresh Water" røret alene, men i kombinasjon med [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=158000+*+158001+*+158002+*+158003+*+158004+*+158005+*+158006+*+158007&t=temartic_e&userid=0BKqsDp0r2IwoBzkzdvjjnc7OFtOrYr08Ng]et annet rør[/URL] for best resultat. Dette fordi "Fresh Water" røret har sine lystopper i det grønne spekteret, og planter kan ikke bruke det grønne lyset. "The Arcadia Freshwater fluorescent tube was particularly developed, in order to combine a singular, particularly created color temperature of 7500 Kelvin, which experiences its peak values in the green part of the spectrum, with one expressed high light performance. The tube offers also a outstanding color reproduction and stresses the natural colours of fish and plants. In the fresh water aquarium the combination of Arcadia original Tropical and Freshwater is recommended. This combination accented not only the red and blue tones with the correct peak values for photosynthesis, but emphasizes also the green tones of plants and leads to good visibility and excellent color reproduction." [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=158010+*+158011+*+158012+*+158013+*+158014+*+158015+*+158016+*+158017+*+158018&t=temartic_e&userid=0BKqsDp0r2IwoBzkzdvjjnc7OFtOrYr08Ng]fra Aquaristikshop[/URL]

Har ikke så mye peiling på dette, men kunne det være lurt og ha en POWER GLO som lysrør nr 2 ? Har et liggende som jeg ikke brukte så veldig lenge (vet de virker i ett år) Eller er det noen andre lysrør som er bra, men ikke så dyre som kan bestilles ? Han på webzoo mente at "alle butikker selger power glo og tror det er best, men at det ikke er det" ... ikke vet jeg om denne påstanden holder stikk.. Den freshwater jeg kjøpte var like dyr på webshop som power glo er i butikk, så tenkte den var bra ...

De sa på tam alna at akvarier trivdes best med det kalde spekteret blått lilla osv .... men har ikke så peil på lysrør .. greit om de ikke er så dyre siden de må skiftes ofte så hvor bestille et godt lysrør ??
mona o
Dette fordi "Fresh Water" røret har sine lystopper i det grønne spekteret, og planter kan ikke bruke det grønne lyset.

Det er ikke helt korrekt, men planter kan ikke bruke grønt lys like effektivt som f.eks blått og rødt.
mona o
Dette fordi "Fresh Water" røret har sine lystopper i det grønne spekteret, og planter kan ikke bruke det grønne lyset.

Kontorstol
Det er ikke helt korrekt, men planter kan ikke bruke grønt lys like effektivt som f.eks blått og rødt. :-)

Det er sånn jeg har oppfattet det jeg har lest om temaet. Jeg skulle vel skrevet "kan knapt bruke" og ikke "kan ikke bruke".

Planter reflekterer tilbake, om ikke alt, så absolutt mesteparten, av det grønne lyset. De kan ikke bruke det i noen særlig grad. Gir du akvarieplantene kun lysrør som er i den grønne delen av spekteret, "sulter" de på lys de kan nyttiggjøre seg, og planten enten visner over tid eller vokser nesten ikke. Det varierer litt mtp hvilke lyskrav den enkelte plantearten har.

Skumleste litt i denne universitetsartikkelen her
Planter absorberer lysbølger av alle farger unntatt grønn, står det, som plantebladene reflekterer tilbake og blir sett av våre øyne.

"The color of the pigment comes from the wavelengths of light reflected (in other words, those not absorbed). Chlorophyll, the green pigment common to all photosynthetic cells, absorbs all wavelengths of visible light except green, which it reflects to be detected by our eyes. Black pigments absorb all of the wavelengths that strike them. White pigments/lighter colors reflect all or almost all of the energy striking them."

"Chlorophyll a absorbs its energy from the Violet-Blue and Reddish orange-Red wavelengths, and little from the intermediate (Green-Yellow-Orange) wavelengths."

Uansett om plantene kan absorbere "litt" eller "ingenting" av det grønne lyset, Arcadia Fresh Water lysrøret er ikke det beste for plantenes del, det bør være minst et annet lysrør ved siden av. Jeg synes det lysrøret passer best i kar med mest stein og røtter og ikke så mye planter. Min erfaring er at det gir svak og dårlig plantevekst. Har endt med at jeg har byttet det ut med noe annet for å få fart på plantene.

Nå finnes det mange flere pigmenter i planter enn klorofyll, og alle absorberer ulike deler av spekteret, for eksempel har vi xantofyll og karoten som blant annet absorberer grønt lys. Det er helt riktig at klororfyll reflekterer grønt lys, og siden det er mest klorofyll i bladene overskygger de lyset som blir reflektert av de andre pigmentene. Et eksempel på dette ser vi godt om høsten når bryter ned klorofyllet i bladene slik at den grønne fargen forsvinner og lyset fra de andre pigmentene kommer frem. Selv om grønt lys er det minst nyttige med tanke på klorofyllet blir det feil å si at "litt" eller "ingenting" blir absorbert.
Henter opp denne tråden igjen.
Kan noen tipse meg konkret om T8 lysrår med ca 90 cm lengde som gir bra plantevekst? Og hvor de evt kan kjøpes og evt ikke er så dyre der heller. Litt skuffet over at Webzoo anbefalte Freshwater siden de ikke er bra, så var de jo like dyre der som i powerglo i en vanlig butikkk ... men har jo etterhvert lært meg at man aldri kan satse og stole på selgere av slike produkter.

Så akkurat nå har jeg en Freshwater og et Powerglo.
Jeg har et Freshwater og et Powerglo og det er ikke noe galt med planteveksten hos meg. Jeg vil heller si at den er plagsom god.
Zacken
Jeg har et Freshwater og et Powerglo og det er ikke noe galt med planteveksten hos meg. Jeg vil heller si at den er plagsom god.

Er det den vanlig eller Topical du har ?
Opprinnelig hadde jeg ett freshwater og ett tropical. Men tropical røret gikk i stykker og da kjøpte jeg et powerglo istedefor fordi det var det jeg kunne få tak i... Var fornøyd med ett freshwater og tropical også. Det er nok litt "skarpere" lys i power glo dog. Arcadia tropical er jo litt rosa men det funker fint sammen med freshwater. Fine farger på planter og fisk og god vekst.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap