Privat planteimport - tollregler
Jeg tenkte å kjøpe et par akvarieplanter på Ebay, noen jeg ikke har funnet i butikker her. Under bestillingsprosedyren kommer det opp en side som sier at visse land har restriksjoner på import av akvarieplanter, og jeg blir bedt om å sjekke reglene for dette i Norge.
Har noen kjøpt planter fra utlandet på nett og vet hvilke regler som gjelder?
Stephan
Har noen kjøpt planter fra utlandet på nett og vet hvilke regler som gjelder?
Stephan
Postet 14.11.12 kl 23:50
Endret: 14.11.12 kl 23:51
Postet 15.11.12 kl 00:28
Har kjøpt akvarieplanter på eBay en gang. Restriksjon gikk meg hus forbi (kremt....) Ingen stopp i tollen. Kom rett i postkassa.
Hadde jeg skulle bestilt en gang til ville jeg nok sjekket om det var restriksjoner. Det er jo ikke bra å importere planter i hytt-og-vær.
Tror det sto "plants" på min pakke også.
Hadde jeg skulle bestilt en gang til ville jeg nok sjekket om det var restriksjoner. Det er jo ikke bra å importere planter i hytt-og-vær.
Tror det sto "plants" på min pakke også.
Postet 15.11.12 kl 00:33
Endret: 15.11.12 kl 00:34
Jeg kontaktet mattilsynet da jeg skulle bestille planter fra Ebay og fikk beskjed om at man skal ha serfikat og plantene skal ha blitt kontrolert der nede før man fører dem inn i norge. Noe ingen av dem gjør. jeg tok sjansen og bestilte fra en som har blitt brukt av mange her inne. Plantene kom fine og friske, eneste ene mosen var helt råtten, noe jeg fikk en ny erstatning for.. Den også råtnet etter en uke så da ga jeg opp, men de andre er friske og fine enda.
Postet 15.11.12 kl 00:36
Postet 15.11.12 kl 10:38
^ kom meg i forkjøpet. Har også hørt at det er null problem så lenge det ikke er med jord. Spesifiserte du at det var akvarieplanter, og ikke potteplanter eller uteplanter? Regner med det er mye strengere mtp uteplanter som kan spre seg, enn med planter som bare sitter og koser seg neddi et akvarie
Har også kjøpt planter på Ebay og de har kommet igjennom uten problemer.
Har også kjøpt planter på Ebay og de har kommet igjennom uten problemer.
Postet 15.11.12 kl 12:31
Stephan SandemoseHar noen kjøpt planter fra utlandet på nett og vet hvilke regler som gjelder?
Jeg har prøvd, men det er noen år siden. Ca 2005 tipper jeg. Men det gikk dårlig i 2 av 3 tilfeller mht hvordan plantene så ut når de kom frem... Jeg prøvde på forskjellige årstider, men enten var det for kaldt eller så var det for varmt, så plantene enten frøys eller råtnet i posene. De må jo stoppes i tollen og deklareres/sjekkes, og det er den stoppen der når de må vente på tur i kø og dagene går, at plantene lett blir ødelagte.
De gangene jeg prøvde å kjøpe akvarieplanter med røtter og stilk (Echinodorus slekten) + noen stilkplanter, så var det fra Tyskland. Det gikk altså dårlig i to av tre forsøk. Stilkplantene var bare grøt når de kom frem...:-/
Etterpå i senere tid har jeg bestilt akvarie-mose helt fra Malaysia, og det har gått bra, men det er jo en helt annen plantetype igjen.
Plantene ble altså kontrolllert i tollen og videresendt til meg, de ble ikke stoppet. Altså er akvarieplanter lovlige å innføre. Har noe med at det ikke er jord på de.
Postet 15.11.12 kl 12:40
Endret: 15.11.12 kl 12:42
Postet 15.11.12 kl 12:46
Endret: 15.11.12 kl 12:47
Opphavslandet til plantene har vel litt og si for hvilke regler som gjelder? Det er strengere regler for innførsel av ting fra Asia enn Europa for eksempel, skulle jeg tro? Det gjelder iallefall forskjellige regler når det kommer til fiskefôr blant annet. Om det er lov å innføre eller ikke, da er det opphavslandet som teller.
Postet 15.11.12 kl 12:52
mona o[QUOTE=Stephan Sandemose] Har noen kjøpt planter fra utlandet på nett og vet hvilke regler som gjelder?
Etterpå i senere tid har jeg bestilt akvarie-mose helt fra Malaysia, og det har gått bra, men det er jo en helt annen plantetype igjen.
Plantene ble altså kontrolllert i tollen og videresendt til meg, de ble ikke stoppet. Altså er akvarieplanter lovlige å innføre.
Det lyder jo oppløftende. Det er nettopp akvariemose fra Malaysia jeg har tenkt på å bestille.
Stephan
Postet 15.11.12 kl 12:57
mona oOpphavslandet til plantene har vel litt og si for hvilke regler som gjelder? Det er strengere regler for innførsel av ting fra Asia enn Europa for eksempel, skulle jeg tro? Det gjelder iallefall forskjellige regler når det kommer til fiskefôr blant annet. Om det er lov å innføre eller ikke, da er det opphavslandet som teller.
Jeg fikk faktisk beskjed uansett hvor dem kom fra så skulle plantene ha serfikat på at de var friske. Og spurte da hva de mente med det. Om det holdt at jeg fikk sjekket dem eller hva. Fikk da svar at de skal ha jevnlig sjekk fra der de kommer fra. Noen jeg tviler noen som selger planter privat gjør.
Om dama jeg snakket med misforsto eller ikke hadde helt peil er en annen sak men som sagt.. det er jo bare å ringe dem igjen
Postet 15.11.12 kl 13:04
Er det fra Aquatic Magic du skal bestille på Ebay? Der har jeg fått sverdplanter, cryptocoryne, mose osv både om sommer og vinter. På vinter er det jo veldig risky men det har gått bra. Tror det var mose jeg bestilte om vinteren.
Husker ikke helt hvordan pakkene så ut, men de er jo en legitim butikk med friske, sunne planter. Vet ikke om de har noe stempel på pakkene sine som tilsier at det er friske planter uten parasitter og lus osv? Har ihvertfal aldri hatt problemer, selv om det står at plantene kommer langsveis ifra og at det er planter. De popper rett opp i postkassa mi med rimelig hurtig frakt
Husker ikke helt hvordan pakkene så ut, men de er jo en legitim butikk med friske, sunne planter. Vet ikke om de har noe stempel på pakkene sine som tilsier at det er friske planter uten parasitter og lus osv? Har ihvertfal aldri hatt problemer, selv om det står at plantene kommer langsveis ifra og at det er planter. De popper rett opp i postkassa mi med rimelig hurtig frakt
Postet 15.11.12 kl 13:19
Stephan SandemoseDet lyder jo oppløftende. Det er nettopp akvariemose fra Malaysia jeg har tenkt på å bestille.
Så bra Moser pleier å klare postgang helt fint og dagesvis i pose.
Bare ikke boblekonvolutten blir liggende utendørs i postkassen din nå om dagen, så burde det gå bra. Det er jo ganske kaldt vær her i landet nå.
Postet 15.11.12 kl 13:43
Var derfra jeg kjøpte fra Ettersom jeg ble anbefalt og lest masse anbefalinge, ja bortsett fra stjernemosen. Den har fått masse -.
Jeg fikk sstar-mose som erstatting og den var halvråtten da jeg fikk den og ble bare verre og verre så da gadd jeg ikke si noe. Men ellers har jeg bare positivt å si om dem. Jessica som jeg snakket med derfra sa at de ikke tok kontroller, men at plantene var friske og fine og siden alle her inne hadde positivt å si om dem tok jeg en sjans. Uansett er det jo veldig billig og er plantene ødelagte på noen måte så er det bare å kontakte dem så sender dem nye.
Ellers så har man jo mye fint her i Norge også til en billig penge. Spørs jo hva du skal ha, men både aquamanias.no og akvariekjellern.no har billige fine planter.
Jeg fikk sstar-mose som erstatting og den var halvråtten da jeg fikk den og ble bare verre og verre så da gadd jeg ikke si noe. Men ellers har jeg bare positivt å si om dem. Jessica som jeg snakket med derfra sa at de ikke tok kontroller, men at plantene var friske og fine og siden alle her inne hadde positivt å si om dem tok jeg en sjans. Uansett er det jo veldig billig og er plantene ødelagte på noen måte så er det bare å kontakte dem så sender dem nye.
Ellers så har man jo mye fint her i Norge også til en billig penge. Spørs jo hva du skal ha, men både aquamanias.no og akvariekjellern.no har billige fine planter.
Postet 15.11.12 kl 13:44
Postet 15.11.12 kl 13:49
Jeg kjøpte foresten vanlig javamose derifra. Da jeg fikk den så den ut som den var råtten, men det var ikke lange "tråder" av mose, det var på en måte en slags nedklipt "plen", store brune klatter nesten. Jeg ble først skuffet og trodde den var ødelagt eller at det ihvertfall ikke skulle kunne vokse noe fra dette, men nå er jo nesten en kvart av karet mitt bare mose - det er helt inni hampen så mye mose som kom ut av disse klattene :P
sverdplantene jeg kjøpte derifra derimot - huff, det må være en merkverdig sverdplante for de vokser så innmari sakte..virker nesten som den er inni en hvilefase.
sverdplantene jeg kjøpte derifra derimot - huff, det må være en merkverdig sverdplante for de vokser så innmari sakte..virker nesten som den er inni en hvilefase.
Postet 15.11.12 kl 15:22
Postet 15.11.12 kl 16:33