Spørsmål om mat til fisk som spiser alger

Er usikker på hva jeg skal mate Ottoene og den prikkete Plecoen min med.

Har god erfaring med agurk til Ancistrus, men virker ikke som om Plecoen er spesielt glad i agurk. Den er heller ikke spesielt glad i lettkokt squash, som jeg har lest på nettet at den skal være glad i.

Forer generelt med algetabletter, som Plecoen spiser. Har noen siamesiske algeetere som også spiser disse algetablettene. Forsåvidt spiser alle fiskene jeg har algetabletter, bortsett fra Ottoene, som bare gnafser rundt på plantene.

Etterlyser grønnsaker som Plecoen kan like, og som Ottoene kan like, da jeg er bekymret for at de ikke klarer seg med bare å fortære algeveksten i akvariet. Plecoen begynner også å bli ganske voksen, og jeg synes den er litt småspist.
Hei hei. Har du prøvd med rå squash? Da kommer min med engang. Du kan og mate med hikari algetabeletter, har nylig kjøpt en pk og den blir veldig godt tatt i mot. Du kan også prøve deg med discus granulat, da kommer min med engang også. Evt. kan du jo prøve forskjellige typer frossent fôr. Har en type som heter africana mix? eller noe i den dur, plecoen koser seg med den.
Jeg kjøper sånne poser med frosne erter - de har vært forvellet først tror jeg - sånn type man bare kan steke/koke lett osv. Så tar jeg en eller to erter, pirker av skallet og renser de litt i kaldt vann (for at de ikke skal være så ihjelfrosne) Dette setter ottoene stor pris på, men jeg ser at de ikke bestandig spiser ertene før de har ligget et døgn. Kan være at de er litt for harde i starten.

Dette spiser sneglene mine også så jeg trenger ikke hente ut rester heller, ettersom det ikke blir rester. (og en liten ert ikke forurenser så mye vil jeg tro)

Rå squash liker ottoene mine også. Har hørt at man kan gi de spinatblad også, men at den helst skal være kokt litt først?
Frosne,tinte erter er alltid populært hos mine SAE og Ancistrus. Tar av skallet og moser dem mellom fingrene.Reker og eplesnegler liker det også veldig godt
Tangloppe
Er usikker på hva jeg skal mate Ottoene og den prikkete Plecoen min med. .......... Etterlyser grønnsaker som Plecoen kan like, og som Ottoene kan like, da jeg er bekymret for at de ikke klarer seg med bare å fortære algeveksten i akvariet.

Jeg hadde en gjeng viltfangede Otocinclus zebra i et akvarium. Til min overraskelse var de ikke spesielt gale etter grønnsaker, og agurken f.eks. kunne henge der urørt over natta. Det var enten alger eller malletabletter de ville ha, tydeligvis.

Det de kastet seg over, var JBL Novo Pleco, en type malletabletter. Jeg prøvde flere typer malletabletter, men det var den der de likte aller best, merkelig nok.
Du kan også prøve Tetra Plecomin, det ble også spist hos meg, om enn ikke like ivrig som JBL Pleco tablettene.

Du kan prøve og se om de vil ha salatblad (vaskes godt først). Det kan hende.
Takk for innspill. Har forsøkt med rå squash. Ancistrusene henter flytende agurk og forventet at Plecoen skulle gjøre det samme med squash, men neida. Festet squash til bunnen av akvariet med grillspyd, og den ble smakt på. Måtte imidlertid kaste den før den ble spist opp. Skal forsøke igjen. Erter har jeg ikke forsøkt annet enn til yngel. Mener å huske at de andre fiskene spiste moste erterester, men dette var før jeg hadde Ottoer i akvariet.

Forsøkte også med tomat, som sverddragerne spiste på, men ikke de andre fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Svenn Rune Seljeseth
Reklame for plussmedlemskap