Vannbytte i discus kar

Hei.
Jeg har et par med Discus i en 300 liter og lurer på, hvor ofte bør jeg bytte vann og hvor mye vann bør jeg bytte ?

Akvariet er 300 liter, jeg mater dem to ganger til dagen, om morgenen med Discus bits og om kvelden med oksehjerte og artemia, nesten alle restene blir spist opp av de andre fiskene i karet. Discusene er begge 15 centimeter. Jeg har en eheim pumpe som holder 600 liter. Håper dette var nok informasjon.

Mvh Akvariefan.
Jeg bytter nå på mine en gang i uka, men det du skal gjøre er å teste nitrat og bytte slik at verdien ikke stiger noe særlig over ca 15-20. Det avgjr hvor ofte du trenger å bytte. Med masse planter og fine forhold hadde jeg en gang et oppsett der jeg byttet bare en gang i måneden og det gikk aldeles utmerket. Men nå, etter oppsett av nytt kar for ca 2 mnd siden må jeg bytte en gang i uka.
Hei!

Når jeg hadde Discuser så byttet jeg ca 1/3 av vannet annenhver dag.
Men dette er en del år siden, så vet ikke om det er det beste nå i disse tider
Takk for svar
Er det farlig om jeg bruker vann rett fra springen ?
Bør jeg gjøre noe med vannet før det kommer i karet ?
Ser ikke faren med å bruke vann derifra

Jeg fyllte opp en dunk med vann fra spingen, testet vannet og justerte det til slik det skulle være.
Tappet alltid kaldt vann. Hadde noia for å få kobber i vannet om jeg skulle tappe varmt vann
Ok. Tusen takk for svar
Akvariefan
Hei. Jeg har et par med Discus i en 300 liter og lurer på, hvor ofte bør jeg bytte vann og hvor mye vann bør jeg bytte ? Akvariet er 300 liter, jeg mater dem to ganger til dagen, om morgenen med Discus bits og om kvelden med oksehjerte og artemia, nesten alle restene blir spist opp av de andre fiskene i karet. Discusene er begge 15 centimeter. Jeg har en eheim pumpe som holder 600 liter. Håper dette var nok informasjon. Mvh Akvariefan.

Heisann! Hvis du har tid kan du godt mate dem 4 ganger om dagen. Jeg pleier og mate dem til faste tidspunkt, de lærer seg fort til vaner og kommer når det er mat tid. Hoveddelen av foret bør være oksehjerte, anbefaler deg og lage det til selv så sparer du masse penger og får bedre kvalitet på foret. Hvor mye du bør bytte vann varierer ut i fra hva andre fisk du har. Jeg har bla. en gibbiceps som griser mye og bytter derfor 40-50% to ganger i uken. Husk og slamsug og vær nøye på nitrit tester.

Ps. Det kan være en fordel og finne ut hvor discusene dine kommer fra. Hvis det f.eks er asiatisk opprinnelse på oppdretter bør du lese deg opp på sykdommer discus kan få da det er sannsynlig at du vil oppdage noen snart. Greit og være forberedt
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap