Ang oppstart og klart vann

Har lånt et 106 l Jebo akvarium som et prøveprosjekt før jeg eventuelt kjøper utstyr selv. Akvariet har vært i bruk tidligere, men det er ca 1 år siden. Det fulgte med en aquael unifilter 1000 uv, en fluval 2plus samt varmekolbe og lokk med lys.

Jeg er totalt grønn når det gjelder akvarium, men har forsøkt å lese en del og spurt folk.
Kjøpte to typer sand/grus, en grov grønnaktig akvariegrus og en finkornet ciklidesand på 1-1,5 mm og tenkte å kombinere disse. Skylte ( i mine øyne) veldig godt gjennom alt, brukte sil. Puttet sanda i akvariet og fylte det ca 1/3 opp med vann - greit å vite at det var tett før jeg fylte mer. Ventet så over natten i tro om at det ville være klart dagen etter. Den gang ei. Fikk tips om at jeg måtte fylle akvariet opp og sette på pumpa for å få det klart. Jeg fjernet en del av vannet som var ganske uklart og fylte på nytt, denne gangen så og si fullt.Satt igang aquael pumpa som både brummet og sprutet vann og så ut som om alt var supert. Utover dagen ble vannet rimelig klart og jeg puttet i en rot og en pynteting som også fulgte med, samt satt på varmekolben.
Dagen etterpå var vannet vesentlig mer tåkete og utover dagen ble det bare verre og verre. Jeg tenkte det kanskje var noe med pumpa, tok den ut og på svampdelen var det en del skit og rask så den fikk seg en god skylling. De hvite "stein"-rundingene i ene delen av pumpa var hvite når jeg startet den, men var blitt flekkete og skitne. Skylte disse også og satt pumpa på plass igjen. Etter et par timer var faktisk vannet enda mer tåkete.. Tenkte at pumpa må være ødelagt og fjernet den og satt på den lille fluval pumpa for å se om det skjedde noe, men etter at den har stått på over natten er vannet totalt ugjennomsiktig så den har i allefall ikke hatt noen effekt. Jeg prøvde også å fjerne rota i går kveld i tilfelle det er den som er møkkete.

Så... Noen som har noen teori om hva som er problemet? Er pumpene ødelagt eller er det grusen som er så dårlig skylt at det ikke er mulig for pumpene å rense vannet?

Jeg har nå tømt hele akvariet igjen, kun grusen som ligger igjen der og lurer på om det har noen hensikt å fylle akvariet igjen uten å sette i gang noen pumper siden jeg ikke får tak i ny før i morgen?
Bor litt kronglete til så jeg hadde håpet å kunne kjøpt noen planter når jeg skal til dyrebutikken igjen, ettersom den er halvtimes kjøring unna, men er det mulig hvis jeg ikke har hatt pumpe på i vannet før mandag?
Min erfaring er at det tar flere dager før ett helt nyoppsatt akvarie blir klart. .bare ha tålmodighet, så vil det nok klare opp etterhvert. Hvis sand er skylt, rot skrubbet og gnugget godt på så er det ikke mere å gjøre enn å vente. Røtter kan gi misfarge i vannet om de ikke er kokte, men det blir ikke grått. .mere gult/brunt vann..
Dessuten har du hatt i ciklidesand som garantert inneholder kalk. kalk gir grått vann. Det som sikkert har skjedd er at kalken løser seg opp nå og gir litt grums.. ha tålmodighet, så vil ting bedre seg om en dag eller to
Ok.
Så det er ikke nødvendigvis noe galt med pumpene? Tenkte i forhold til at vannet ble verre og verre. Det er ikke brunt eller gult, men helt tåkete og grått.
Jeg er ingen ekspert. men jeg vil tippe det er kalken som løser seg opp litt og litt. .men denne vil etterhvert legge seg sånn at vannet blir klart.. Har selv endel kalksteiner i vannet her, og første gangen jeg satt de ned så vannet helt grusomt ut i par, tre dager før det ble helt klart
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap