Apistogramma cacatuoides kjønn ?

Hei.

Kjøpte 3 st Apistogramma cacatuoides en måned tilbake. Jeg har alltid trodd att den med oransje farger var en hann. Men nå har de lagt egg og det er hannen som passer på de trodde hunnen gjorde det he he. Fikk beskjed att de var viltfanget så de var ikke så fargerike. legger ved bilder så kanskje dere kan se også =)
Tror hannene har lengre/spissere finner enn hunnene, ser du noen forskjell på det?
For meg ser iallefall bilde nummer 2 ut som en han. Du kan sammenligne med hannen jeg hadde tidligere som er avbildet i basen her. Husker desverre ikke lokasjonen på de jeg hadde. På bildet ditt er ikke halefinnen veldig tydelig, men antar den har noen røde flekker/felt i øvre del av den. Synes det er veldig merkelig om jeg skjønner deg rett, at det er hannen som passer eggene?

Har selv 16 arter apistogramma og har aldri tidligere opplevd dette, at det er hannen som passer egg. Har opplevd at hannen har overtatt pass av yngel, men ikke egg. Sier ikke at det ikke kan skje, men dette hører nok med til sjeldenheten
hei du sier du har tre stk. Men kun bilder av to.

Bilde 1 er det litt vanskelig å se, men jeg synes ikke jeg kan se noe mørk markering på
buk finna. Den er heller ikke særlig "gul" som huene bruker å være under egg og yngelpleie.

bilde 2. synes jeg som de andre har nevnt lang bukfinne som er typisk for hanner av Apistogramma cacatuoides.

Hvordan ser fisk nummer tre ut?

Bilde av halefinnen hadde også hjulpet til å finne kjønnet på diskene.
Takker for svar. Hvis den på bilde 2 er en han så er alt som det skal var ganske sikker på att den på bilde 1 var en en han på grunn av fargene men der tok jeg vist feil =). så hunnen passer på eggene =). Fisk nr 3 er litt lik den på bilde 2 men mye mindre Så jeg må nok ta den ut hvis det viser seg det er en han også. Bilde 1 er litt gammelt da jeg ikke får tatt bilde da hun er i hula hele tiden =)
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Magne Asbjørnsen
Reklame for plussmedlemskap