Mer fisk. hva bør jeg velge

Trenger noen råd/tips til hvilken type fisk jeg kan ha sammen med de jeg har fra før... Jeg har et 110 liters kar som fra før inneholder 10 kobbertetra, 2 ancistrus og 2 dverg gurami. Jeg har veldig lyst på en fargerik fiskeart som går i toppskiktet, men er åpen for det meste... Noen tips...?
Hvordan temp og ph og gh har du i karet ditt? Må finne noe som går bra sammen med vannverdiene man har
Viss du vill ha en fargerik aktiv fisk, så kjøp palett ciklider men ville jeg anbefalt noe så er det min egen favoritt: Hoplosternum eller "bartefisk", veldig aktiv og plager ikke andre og den er veldig fin, og rengjør også bunnparitet i akvairet. Her er fisken: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5411

Enig med det tvillingmamma sier at du må finne fisker som passer dine verdier, men "bartefisken" tåler virkelige "drita" vannverdier
En stim med ildtetra kanskje? Flott og glinsende oransje.
For å være helt ærlig, så har jeg ikke målt noen av delene. Men jeg vet at jeg bør skaffe meg måleutstyr for dette, hvertfall før jeg skaffer meg et kar til...!Jeg startet karet for 7 uker siden og kjøpte kobbertetraene og ancistrusene ca 2 uker etter oppstart.. Det ser ut til å gå fint så langt..
"Bartefisken" blir jo stor og trenger rundt 200 liters kar og vil tro det kan bli ganske for smått med en 110 liter om man skal se fiskens beste over tid

Kobbertetraen er utrolig flott og kan du jo ha flere av. Ellers liker jeg også ildtetra, rødmunntetra kardinaltetra. Men igjen, du må se om dine vannverdier passer til disse og om det så klart er fisker du ønsker deg Ellers finnes det en del fine barber som kanskje skulle kunne passe. Som Gullbarber

Vite vannverdien er veldig veldig viktig. Spesielt i oppstart, men også senere underveis. Så noen dråpetester ville jeg raskest mulig ha investert i. Da vet du også hvordan fisk du kan ha der, om noe er galt etc.
Ja "bartefisken" tar litt plass men hadde 2 av den i en 55 liter og de trivdes men har flyttet de i min 240 liter de vokser ikke så fort har merket spesielt at vis du tar noe av glass, f.eks ett glassrør, så legger de egg og "sover" der.
Dersom du er koblet på vannverket i Trondheim, så har kranvannet gh4 og ph 7,4-7,6 (varierer litt har jeg sett). Røtter, stein og annet kan selvfølgelig gjøre at disse verdiene er annerledes i karet ditt...

Veldig greit å ha en del tester selv; som ph, NH3/4 og nitritt. De fleste butikkene kan teste dette for deg også...

Les deg godt opp på aktuelle arter i basen her før du kjøper inn nye fisk, så slipper du "tragedier"...
Oj, har dere så hardt vann i byen Trondheim altså? Som gh 4?
De kalker vet du Mona, for å berge gamle, rustne rør...

Mine dråpetester viser ihvertfall 4.
Du mener kh da, ikke gh vel? Jeg trodde iallefall at det er kh som øker når man kalker? Ren kalk eller noe egen miks de har som øker gh også, kanskje?

Men der lærte jeg noe nytt i dag da, at en stor by som Trondheim har økt gh i kranvannet ifht "standarden". Det var kjekt å vite
Da ble det handlet litt fisk, men ikke vantester. Butikken var utsolgt(!!) for den typen jeg trengte.... Men som sagt, noen fisk ble det. 5 tigerbarber, og 5 regnbuemolly.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap