Ciklidespørsmål og aggresiv algespiser?

Ok så etter sist tråd jeg postet så har jeg undersøkt mer angående blå delfinciklide. Jeg har både for lite akvarium og feil verdier i vannet for at de skal trives (i følge svar på min tidligere tråd).

Så jeg skal gi bort de 3 jeg har (1 han 2 hunner) til en venn med større akvarium som har bare malawi ciklider i det. Litt rart og morsomt at de har begynt med lek sånn helt uten videre nå, menmen har lovt dem bort uansett.

Jeg skal skaffe meg andre typer ciklider, 1 parr palettciklide og 1 parr sommerfuglciklider.

Det jeg lurer på er:

1 Må jeg ha sand eller går det bra med grusbunn?

2 Kan jeg ha planter? Blå delfinciklidene spiste opp alt av planter, gjør disse også det?

3 Har en vanlig 8cm fullvoksen algespiser av noe slag. Spurte i butikken om jeg kunne ha noe mer og de anbefalte sjokolademalle. Algespiseren er meget aggresiv og sjokolademallen ser ut som om den flasser i huden, er dette pga angrep eller vekst? Vil den trives? Vil det gå bra?

Alle svar settes stor pris på ^^
Du må ikke ha sand, men sand er stort sett et veldig bra valg for de fleste akvarier og fisker. Planter bør du absolutt ha, synes eg.

To dvergciklidepar i en 190-liter ville ikke eg holdt. Palettene vil nok gjøre livet surt for sommerfuglciklidene og eggene/yngelen deres. Sommerfuglciklider er dessuten åpne substratlekere, og passer derfor veldig dårlig sammen med Ancistrus (kanskje det du har?). Så eg ville valgt bort sommerfuglciklidene, og gått for paletter. Ancistrus og paletter har eg bare gode erfaringer med.

Sjokolademalle ville eg ikke hatt i karet, da de kan forsyne seg av små yngel om natten.
Takker for svar. Jeg har ikke tenkt å avle dem (selv om jeg har yngelakvarium dersom det trengs) jeg ser ikke helt poenget. Er ikke mange folk å selge til her jeg bor og da blir bare alt gitt bort til dyrebutikken. Skal selvfølgelig ta vare på evt. yngel men vil ikke unødvendig oppfordre det. Har ikke hjerte til noe annet enn å ta vare på dem om det legges egg som klekkes

Hun i dyrebutikken sa at sommerfugl og palett går helt fint sammen i mitt akvarium dersom jeg fyller bakre delen med planter. Hun har selv hatt ett par av begge (i 120 liters) og det går fint så lenge de ikke ypper seg på hverandre. Sommerfuglene vil holde seg i plantene mens palettene vil holde seg mer i forgrunnen der jeg har kokosnøtt og div huler.

Stoler på det hun sier siden hun ville nekte å selge meg med mindre jeg innredet akvariumet slik at de fikk hver sin plass å være. Hun nekter også å selge meg så lenge jeg har blå delfin siden hun påstår at alle malawiciklider er sinsykt aggresive av natur og burde bare bli holdt i malawikar. Når en selger ikke vil selge deg med mindre du har riktige forhold så må det jo være noe i det hun sier.

Spurte angående planter fordi, om ciklidene var som blå delfin og spiser masse planter så måtte jeg ha skaffet plastikk men da skaffer jeg skikkelige planter. Skal og vurdere å bytte til sand.

Ancistrus og sommerfugl er dårlig blanding altså? Kan du forklare på en litt mer forståelig måte for en som bare halveis forstår alle utrykkene folk bruke? =) Om det er noe i det så er det noen annen bånnfisk jeg kan skaffe istedenfor? Blir litt leit da denne er cirka 8 år gammel med stort fint skjegg :/

Og om sjokolademallen spiser yngel? Sikker på det? Hun i butikken sa at dersom de la egg og jeg lyste opp området med en bordlampe av noe slag om natten så ville foreldrene lett klare å forsvare yngelen mot mallen.
At sommerfuglciklidene vil holde seg blant plantene tyder vel bare på sterk mistrivsel? Sommerfuglciklider som trives er også mye fremme i det åpne.

Ancistrus elsker egg, og en målbevisst Ancistrus er dessverre nærmest umulig å stoppe. Enkelte gir seg ikke selv om de blir aldri så mye angrepet.

Sjokolademallen spiser yngel, ja, og det vil den gjøre lenge etter at du har slått av lyset. Store og små ciklider sover om natten; det gjør ikke sjokolademallen.

Det er så mange fine fiskekombinasjoner man kan holde sammen, så hvorfor velge de dårlige?

Nei den er grei det. Har bare blitt informert om noe annet. Er ikke snakk om at jeg VIL ha dårlige kombinasjoner men at jeg tror noe annet enn det som er sant fordi folk har fortalt meg noe annet. Da forsvinner både sjokolademallen og ancistrusen og kommer ikke til å ha sommerfuglciklider.

Men forslag til bånnfisk da? Siden jeg da ikke kommer til å ha noen. Og er det noen fine ciklider eller annen fargerik fisk som går sammen med palett?
Ancistrusen bør du beholde, synes eg.

En Peckoltiagruppe vil også passe. Ellers kan du sjekke ut grenmaller og Otocinclus.
Når det gjelder fisker i øvre vannsjikt er det masse fin stimfisk å velge blant

Eg ville ikke holdt andre ciklider sammen med palettene, men det er selvsagt opp til deg.
Norski
[B]Jeg har ikke tenkt å avle dem[/B] (selv om jeg har yngelakvarium dersom det trengs) jeg ser ikke helt poenget.

Norski
Har ikke hjerte til noe annet enn å ta vare på dem om det legges egg som klekkes :)

Norski
Hun i butikken sa at dersom de la egg og jeg lyste opp området med en bordlampe av noe slag om natten så ville foreldrene lett klare å forsvare yngelen mot mallen.

Dette var ganske selvmotsigende greier. Hvorfor skal du sette en lampe der om det er så at du ikke har tenkt å avle dem?
Du sier det motsatte i starten av innlegget ditt.

Grunnen til at du ikke bør holde to ciklidearter som de du nevnte sammen (sommerfuglciklider og palettciklider) er at disse to artene er veldig lette å få i lek. Uansett om man har tenkt det eller ikke.
De legger egg før du vet ordet av det, og da er løpet gjerne kjørt for det andre ciklideparet. Ciklider blir veldig territoriale under lek og egglegging og når de skal forsvare yngelen sin, enten du hadde tenkt det eller ei. De gjør som de vil, og de kjeppjager og banker opp andre som kommer for nær. Dette kan medføre døden for de andre fiskene, spesielt andre ciklider, som gjerne oppholder seg i samme akvarienivå. Sommerfuglciklidene dine kan altså dø av juling når palettciklidene legger egg. DERFOR anbefales det ikke å ha de to artene sammen i et såpass lite kar. De vil sikkert takle hverandre greit utenom parringstid, men så fort det kommer egg, da.... og egg kommer det før eller siden. Har knapt hørt om noen som ikke har fått yngel på paletter, de yngler jo støtt.

Jeg vil anbefale deg å gjøre om akvariet ditt og legge sandbunn i det. Har du tenkt å holde ciklider, er sandbunn nærmest et krav, mener jeg. Spesielt sør-amerikanske ciklider, som du nevner du har tenkt å holde (sommerfuglciklider), er glade i å sile sand. Så bytt til sand først som sist. Det er finere å se på også! Biltema selger sekker med superflott sand som egner seg til akvariebruk; varenr 175425 grovkornet, er varebetegnelsen. Den ER ikke grov, men de har en annen som er svært finkornet, og den skal du ikke ha i akvarium, da den er for finkornet.

Blå delfinciklide er en afrikansk ciklideart som hører hjemme i spesialakvarium med tilrettelagte vannverdier (veldig høy gh og ph på 8+). Godt at du har tenkt å kvitte deg med dem, for de passer overhodet ikke sammen med de to andre ciklideartene du nevner. Overhodet ikke! Palett- og sommerfuglciklide liker ph mellom 6 og 7 og bløtt vann (lav gh), altså det stikk motsatte av de blå delfinene.
Som sagt jeg kommer ikke til å ha sommerfugler men paletter. Eller omvendt, har ikje 100% bestemt meg enda. Dyrebutikken får inn om 1-2 uker så får bestemme meg når jeg drar for å hente.

Jeg skal høre om de har sand i dyrebutikken neste gang jeg er der. Må jeg bytte ut ALL grusen eller kan jeg fjerne mesteparten og legge sand oppå? Å få ut all grusen. hvert eneste grusbit, blir litt vanskelig :/

Sier ikke imot meg selv. Jeg har ikke lyst på yngel pga all jobben det blir. Men er klar over at det kan skje og har utstyr klart for å ta vare på dem. Tross alt noe levende, og blir for dumt å la dem dø pga latskap.
Inaktiv bruker
Dra på jula å kjøp sand, du får 25kg til 60-70kr.

Sommerfugler er ikke like gøy som paletter, da palettene jobber å graver litt, så har dem en het fantastisk gøyal personlighet som sommerfuglene ikke kan sammen ligne seg med. Eneste er vell at sommerfuglene er ikke like hissig som palettene under lek, men ciklide er ciklide.
Paletten er også fra Afika som delfinen og den tåler litt hardere å mer alkalisk vannverdi så de bør passe bedre sammen, selv om jeg aldri ville hatt dem sammen.
HELT forskjellige fisker.
Ok oppdatering. Har kjøpt sommerfuglciklider. Ancistrus og sjokolademalle er tilbake i dyrebutikken. Blå delfin står i en bøtte med pumpe og luftslange og håndkle over, de blir hentet i morgen av ei som har malawi kar.

Kjøpt noen planter også.

Så spørsmål, e det noen fargerik helst litt stor fisk som går pent sammen med sommerfuglciklider? Hva med Gurami går det bra?
Eg holdt perlegurami sammen med sommerfuglciklider, og det så harmonisk ut. Det var riktignok kortvarig, og det var ingen yngel i bildet, så eg vil ikke påstå noe.

Men personlig virker det for meg som en god kombinasjon
Rubingurami går bra det og tror du? =)

Skaffer meg gurami neste uke om de passer sammen siden jeg har bare småtetra og pansermaller igjen utenom sommerfuglciklide.

Var ganske trist å si hade til ancistrusen med den fine barten men må man så må man

Angrer ikje nå og har gjort ei dame veldig glad fordi hun får gratis blå delfinciklide som hun skal holde dem nesten alene i ett 375 liters akvarium og hun vil yngle de sier hun. Siden jeg allerede har sett tegn til ett par så får vi se hva som skjer

Evt. noen andre som kan bekrefte gurami sammen med sommerfugler? For jeg finner ingen spørsmål om det på google eller nett ellers

Takk for svar forresten blir bare helt revet med her hehehe nesten endelig ferdig med å finne en fin og god kombinasjon av fisk som jeg kan ha lenge ^^
Dverggurami holder seg gjerne langs bunnen, så den hadde eg vært veldig skeptisk til sammen med en substratleker som sommerfuglciklide.
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5225

denne er fredelig står det bare, går den bra da? Evt. hvor mange burde/kan jeg ha sammen med 4 sommerfuglciklider? (2 hunner 2 hanner) =)

Hva er egentlig forskjellen på denne og "mosaikgurami" som dem har i fiskebutikken her? Er det bare ett annet navn på den? Siden de er HELT like av utseende, størelse og oppførsel.

Jeg tipper mosaikgurami er det svenske navnet som står i bestillingslistene til butikken, f.eks. på listene til grossisten Imazo. Når jeg googler det navnet kommer det opp bilder av perleguramier.

Det norske navnet på den fisken er perlegurami og det burde butikken bruke for å unngå forvirring.
mona o
Jeg tipper mosaikgurami er det svenske navnet som står i bestillingslistene til butikken, f.eks. på listene til grossisten Imazo. Når jeg googler det navnet kommer det opp bilder av perleguramier. Det norske navnet på den fisken er perlegurami og det burde butikken bruke for å unngå forvirring.


Takker så meget for det.

Mye som har skjedd takket være det jeg har fått vite her. Byttet til sand, kvittet meg med algespiser og blå delfin og mallen. Også kjøpt noen planter som vokser til ganske fort til sommerfuglene

Alt er liksom klart men det mangler liksom litt fisk. Har 3 neon tetra, 3 skjørtetetra igjen fra 60 liters jeg hadde før, dem e vel 4-5 år gamle. Og 4 Pansermalle tror jeg det het, slike leopardmønstrete fredelige maller. Og 2 hunner og 2 hanner av sommerfuglciklider.

Etter mange nybegynnerfeil og mye læring så føler jeg at det nærmer seg ferdig tilstand. Vil bare ha litt større fisk i det, har jo bare pittesmå. Guramien er jo litt større så tenker jeg kjøper dem. Så ett siste spørsmål, må de gå i parr, i stim eller fler huer på en hann? Hvor mange burde jeg ha sammen med det jeg har?

Takk for all hjelp Føles deilig å være sikker på at akvariumet er fredelig.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap