Nøkkelhullciklide har lagt egg

Oppdaget i går at nøkkelhullciklide paret mitt voktet på et blad. Det jeg lurer på, er om jeg bør ta bladet opp i et annet kar, eller vente til eggene er klekket og prøve å få yngel i et annet kar. Har en del store fisk i karet. 260 L.Håper noen kan svare meg på dette. hadde vært kjekt å få frem noen yngel. Begge foreldrene vokter veldig.
Bare en praktisk opplysning, det er ikke Nøkkelhullciklider som er på bilde, Ciklider er vanligvis flinke til å passe på yngelen sin.
may-lill
Oppdaget i går at nøkkelhullciklide paret mitt voktet på et blad.


Bare nevner at det ser ikke ut som du har nøkkelhullciklide Det er kanskje heller noe sånt som denne arten du har kanskje, uten at jeg er sikker.

may-lill
Det jeg lurer på, er om jeg bør ta bladet opp i et annet kar, eller vente til eggene er klekket og prøve å få yngel i et annet kar. Har en del store fisk i karet. 260 L.Håper noen kan svare meg på dette. hadde vært kjekt å få frem noen yngel. Begge foreldrene vokter veldig.

Det beste er å la foreldrene sørge for å passe på selv en stund. Men det er ganske nyttesløst å få tak i yngelsvermen når den først er klekket, så om du skal, er det beste å flytte hele planten nå, med eggene på, (dra den opp med rota) over til det nye akvariet, og flytte foreldrene etter. Fyll det nye akvariet med vann fra hovedakvariet, så går flyttingen kjapt og enkelt

Hva slags akvarier (str) har du å tilby yngelen å vokse opp i ? Hvor stort?
Du ser sikkert selv at det er en hel del egg på bladene der, så det krever litt plass og få opp hele kullet. Det nytter ikke med en 20 liter, liksom.
Dette er Aequidens sp. jenaro herrera, de får store kull og er dyktige yngelpassere så det kommer nok til å gå hardest utover de andre fiskene i starten, men det tar tid før disse blir for store til å bli spist...så mesteparten blir nok spist de neste to ukene vil jeg tro. Med gode vannbytte rutiner kan man lett få opp et slikt kull i en 30l plastbakke med yngelsikker filtrering - men det krever mye arbeid... Men de vil bare bli 1-1.5 cm her da de trenger større kar for å kunne vokse videre på en sunn og fornuftig måte.
Har et 80 l som jeg kan flytte eggene til i kveld. Der er det ingen andre fisker. Tar vann fra det akvariet som de er i nå. Bør jeg ta med foreldre.
Spørsmålet er om du har et eget innkjørt filter til denne 80 literen. Det hjelper ikke ta vann fra hovedakvariet, det er det innkjørte filteret som hjelper deg å holde vannet rent og fritt for giftstoffer som nitritt og ammoniakk. Yngelen dør som fluer hvis du ikke har rent nok vann og skikkelig, innkjørt filter..
Filteret er innkjørt. Nå har jeg flyttet eggene over i det andre karet. Det har forsvunnet litt egg utover dagen. Men det er 60-80 egg igjenn. Dette blir litt spennende å se . Hva skal jeg fore de med.
Gjerne mikroorm i starten og deretter nyklekket artemia eller avskallet artemia. Erter en stund kan du avansere med f.eks whiteworms som er bra yngelfor for store ciklider... Send meg en Mail om du trenger noe av dette. Har alt dette liggende...
Tusen takk for svar. Våknet opp nå , og nesten alle eggene er hvite. Er ikke det rart etter 2,5 dag. Er ennu igjen ca10 eggsom ikke er hvite. så jeg krysser fingrene
Er nesten alltid noen egg som blir hvite og hvis foreldrene er flink å nappe de ut så sprer jo muggen seg ikke... Men har de først begynt nå så er det nok ikke lenge til neste gang de forsøker seg. Disse er ikke veldig kravstore, mens lekstrigging for dem er to 30% vannbytter i uken og mye frossentfôr...
Ca 40 50 yngel ble det. De svømmer nå rundt i beste vellgående. Men nå har det samme paret lagt enn igjenn . Bare 11 dager siden sist.
Er litt usikker om jeg skal flytte eggene slik jeg gjorde sist eller om de skal få prøve å ha de oppe i det store akvariet.
I dag har jeg laget meg klekkeri, for å klekke frem artemiar. Det blir spennende.
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap