Sneglespisere og antall

Har et 55 l akvarium, med 6 guppyer, 3 corydoras og 3 mollyer. Hvor mange flere fisk tåler akvariet - om noen? Må legge til at det er godt beplantet.

Jeg har også 2 eplesnegler, og - til tross for grundig skylling av plantene - en haug med pest?snegler. Om nå akvariet tåler flere fisk, finnes det sneglespisere som kan passe i et så lite akvarie?

På forhånd takk
Plussmedlem
Jeg ville heller gått for jegersnegler. De formerer seg fort, er pene å se på og effektive til å spise pestsnegler (og andre snegler).

Bare husk på at eplesneglene også vil bli spist, så disse må nok ut.
Tusen takk!

Da får jeg se om "akvariesjappa" mi har jegersnegler
Plussmedlem
Gjør det. Det er jo ikke så sikkert de har det inne, da, men det går jo an å bestille hos for eksempel Dahls Dyrerike? De har jegersnegle inne, det står på listen dems.
Inaktiv bruker
1 Coryer er stimfisk, de bør gå minst 5 ilag og da blir 55L for lite (Med mindre det er pygmeer)
2 Cory krever helt forskjellig vannverdi i forhold til guppy å molly.

Jegersnegler tar ikke fullvokste eplesnegler, men den plukker veldig lett med seg de minste.
Renée
Om nå akvariet tåler flere fisk, finnes det sneglespisere som kan passe i et så lite akvarie?

Jeg synes akvariet ditt ser fullpakket ut allerede, pga alle levendeføderne. Ville derfor ikke anbefale deg å sette inn enda flere i et såpass lite kar.
Dersom du ikke hadde hatt eplesneglene, kunne du hatt dekorative jegersnegler til å ta seg av pestsneglene, men det går ikke pga eplene. De blir også "overfalt"av jegersneglene dessverre, da jegeren ikke skiller på pyntesnegler og pestsnegler.

Men har du tenkt på at pestsneglene faktisk ikke er så ille? De gjør jo faktisk en nyttig jobb i akvariet, siden de spiser både rester av fiskefôr og alger. De er med på å holde akvariet rent. Så lenge du slamsuger ut overskuddet av pestsnegler en gang i blant i forbindelse med vannbytter, så burde du klare og holde antallet nede til et levelig nivå. Et akvarium helt 100% fritt for pestsnegler greide aldri jeg, men jeg lærte meg å leve med og godta pestsneglene. Jeg bare tok en luftslange og slamsugde dem ut, en etter en, sånn ca en gang i uka. Det holdt antallet godt nede.

Ekstremt mye pestsnegler kan tyde på overfôring, verdt å huske på (man vet vel selv best om man har en tendens til å være litt i rauseste laget)
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap