Spørsmål om oppdrett av Sebraciklide

Hei , jeg kjøpte meg et par sebra ciklider , ho ene har lagt egg ? det er i et selskaps akvarie , hva skal jeg gjøre ? ta egga og legge de i en fødeboks eller ? hvor lang tig tar det før egga klekkes
Helst legg de i en yngelboks, men vær forsiktig! Når det gjelder hvor lang tid kan du bare søke i fiskebasen
Inaktiv bruker
La dem være, sebra ciklider formerer seg som mus om ikke værre, det blir til slutt en pest, er som ciklidenes guppy om du skjønner hva jeg mener. Uansett passer foreldrene på eggene og yngel.
Kim Johannessen
Hei , jeg kjøpte meg et par sebra ciklider , ho ene har lagt egg ? det er i et selskaps akvarie , hva skal jeg gjøre ? ta egga og legge de i en fødeboks eller ? hvor lang tig tar det før egga klekkes


Hva skal du gjøre med de hvis de klekker i yngelboksen da? Har du tenkt over det? Et kull ciklider får jo ikke plass i en yngelboks, de kan ikke vokse opp på en plass på størrelse med et par frimerker. Et kull sebraciklider krever masse plass å vokse opp på, et eget akvarium av god størrelse.

Har du ikke et eget yngelakvarium av skikkelig størrelse (fra 160 liter...), la eggene være og la dem bli spist. Du har da ikke plass! Denne cikliden kan bli opptil 15 cm og en yngel-skokk av denne arten trenger rom til å vokse.

Det er dessverre stor sjanse for at ciklideparet nå vil terrorisere de andre fiskene i akvariet mens de passer på eggene sine. Det er ulempen med sebraciklider. Som ciklider flest blir de territoriale når de yngler, og det gjør de ofte.
Enig om at dem formerer seg som mus, kanskje hakke verre enn det også. Jeg hadde mine i selskapskar og selv om noen blir borte så blir det som regel altfor mange alikevel Jeg hadde vel ca 100 unger først, men heldigvis gikk naturen sin gang og endte med 30 stk som vokste opp.
Disse artene er ikke lette å få solgt så jeg ga bort alle mine yngler de gangene de fikk unger, men ble etterhvert ganske lei av at de la egg i ett sett og de var super hissige mot andre fisker. Spesielt da eggene klekkes så pass på de andre fiskene dine også.

Så bare la dem være, foreldrene er utrolig flinke til å passe på.
Håper du har et annet kar en 60 literen du har bilde av på profilen din med en diiger pleco oppi??
Inaktiv bruker
Amen!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap