Har kjøpt nytt akvarium trenger tips

hei! har kjøpt et 125l akvarium idag. men ser forskjellige tips fra hær og fra dyrebutikken. det var 2 damer som sa at jeg skulle bytte vann annen hver måned eller hver måned. syntes det hørtes rart ut. har altid tadd meg til og skifte 20% i uken. også sa dem at plantene kunne komme i alkvariumet når fiskene skulle i, skal ikke dem i før fiskene? også solgte dem meg aquasafe også noe som fikk mineraler og vitaminer i vannet
Er du sikker på at de ikke mente at akvariet skulle først stå til innkjøring i en måned eller to og at du ikke skulle skifte vann i mellomtiden? Det virker mer sannsynlig synes jeg.

Aqua Safe er det veldig mange som bruker og mange andre som ikke gjør det - delte meninger om det.

Plantene kan du ha i når du vil. Hvis du har dem oppi der med en gang så hjelper de faktisk på innkjøringen.
Aqua1
Er du sikker på at de ikke mente at akvariet skulle først stå til innkjøring i en måned eller to og at du ikke skulle skifte vann i mellomtiden? Det virker mer sannsynlig synes jeg. Aqua Safe er det veldig mange som bruker og mange andre som ikke gjør det - delte meninger om det. Plantene kan du ha i når du vil. Hvis du har dem oppi der med en gang så hjelper de faktisk på innkjøringen.
nope. hun sa at akvariumet skulle stå i en uke før jeg slapp fiskene i og skifte vannet en gang i måneden eller en gang annen hver gang
AquaSafe skal visstnok bare være nødvendig hvis man har veldig dårlig vannkvalitet, eller har veldig mye kobber i vannsystemet. Jeg tror egentlig ikke at du trenger det, men det skader nok ikke.
Nei, vent heller en måned før du setter dem i, og så bytter du 20-30% hver uke. Da er har du unngått de verste nybegynnertabbene(jeg har et like stort akvarium, og jeg bytter to bøtter=20l hver uke).
Aleksander Mathisen
hei! har kjøpt et 125l akvarium idag. men ser forskjellige tips fra hær og fra dyrebutikken.

Et splitter nytt akvarium trenger filterbakterier før man kan ha fisk i det, uten at giftstoffer som nitritt og ammoniakk blusser opp. Hadde du akvarium fra før....? Eller er dette ditt første? Har du et fra før, kan det speede opp prosessen for nr to litt, men jeg var ikke sikker på om jeg leste deg rett? Du pleier å bytte vann ukentlig skrev du, og det tyder jo på at du har et kar (eller fler) fra før?

Uansett, et akvariefilter må gjennom en innkjøringsperiode eller på annet vis få en koloni med filterbakterier i seg. Avhengig av om du har et akvarium fra før eller ikke, venter jeg med å utbrodere mer i forklaringen

Selv om det kan virke litt voldsomt mye lesning sånn med det samme, så vil jeg anbefale deg å lese denne tråden som heter "Hvorfor innkjøring og hva er det egentlig?". Utrolig lærerikt!
mona o
[QUOTE=Aleksander Mathisen]hei! har kjøpt et 125l akvarium idag. men ser forskjellige tips fra hær og fra dyrebutikken.

Et splitter nytt akvarium trenger filterbakterier før man kan ha fisk i det, uten at giftstoffer som nitritt og ammoniakk blusser opp. Hadde du akvarium fra før....? Eller er dette ditt første? Har du et fra før, kan det speede opp prosessen for nr to litt, men jeg var ikke sikker på om jeg leste deg rett? Du pleier å bytte vann ukentlig skrev du, og det tyder jo på at du har et kar (eller fler) fra før?

Uansett, et akvariefilter må gjennom en innkjøringsperiode eller på annet vis få en koloni med filterbakterier i seg. Avhengig av om du har et akvarium fra før eller ikke, venter jeg med å utbrodere mer i forklaringen

Selv om det kan virke litt voldsomt mye lesning sånn med det samme, så vil jeg anbefale deg å lese denne tråden som heter "Hvorfor innkjøring og hva er det egentlig?". Utrolig lærerikt! filterbakterie? hvordan får jeg dem?
mona o
[QUOTE=Aleksander Mathisen]hei! har kjøpt et 125l akvarium idag. men ser forskjellige tips fra hær og fra dyrebutikken.

Et splitter nytt akvarium trenger filterbakterier før man kan ha fisk i det, uten at giftstoffer som nitritt og ammoniakk blusser opp. Hadde du akvarium fra før....? Eller er dette ditt første? Har du et fra før, kan det speede opp prosessen for nr to litt, men jeg var ikke sikker på om jeg leste deg rett? Du pleier å bytte vann ukentlig skrev du, og det tyder jo på at du har et kar (eller fler) fra før?

Uansett, et akvariefilter må gjennom en innkjøringsperiode eller på annet vis få en koloni med filterbakterier i seg. Avhengig av om du har et akvarium fra før eller ikke, venter jeg med å utbrodere mer i forklaringen

Selv om det kan virke litt voldsomt mye lesning sånn med det samme, så vil jeg anbefale deg å lese denne tråden som heter "Hvorfor innkjøring og hva er det egentlig?". Utrolig lærerikt! hadde et akvarium for flere år siden. og da skiftet jeg vann hvær uke
Aleksander Mathisen
filterbakterie? hvordan får jeg dem?

Les om filterbakterier og hvor viktige de er + hvordan man får dem i linken jeg ga deg ovenfor Det lønner seg, du lærer masse av den tråden.
Plussmedlem
Filterbakteriene kommer av seg selv sånn etterhvert, det er det som er innkjøring.... Ved innkjøring dannes avfallsstoffer i vannet og som en konsekvens av det oppstår det visse bakterier som "spiser" og bryter ned disse avfallsstoffene... Derfor må karet stå en stund uten fisk slik at disse bakteriene kan blomstre opp og bryte ned avfallet...
Grunnen til at karet bør stå uten fisk er at før bakteriefloraen har vokst seg stor nok vil avfallsstoffene være giftige for fiskene.
Det er også derfor vi bytter vann, for å fjerne en del av disse stoffene og således hjelpe bakteriene med jobben....

Ble dette forståelig?
Inaktiv bruker
milo
Filterbakteriene kommer av seg selv sånn etterhvert, det er det som er innkjøring.... Ved innkjøring dannes avfallsstoffer i vannet og som en konsekvens av det oppstår det visse bakterier som "spiser" og bryter ned disse avfallsstoffene... Derfor må karet stå en stund uten fisk slik at disse bakteriene kan blomstre opp og bryte ned avfallet... Grunnen til at karet bør stå uten fisk er at før bakteriefloraen har vokst seg stor nok vil avfallsstoffene være giftige for fiskene. Det er også derfor vi bytter vann, for å fjerne en del av disse stoffene og således hjelpe bakteriene med jobben.... Ble dette forståelig?
Det skjer etter et par uker, men man må bytte vann uansett.
Inaktiv bruker
Vannbyte gjør man ikke under innkjøring. Bruk god tid å ikke stress, 4uker er et minimum, bedre å ta seg god tid enn å bli plaget senere.
Tolmodighet er nøkkelen med denne hobbyen, har du ikke det? Nei da bør man begynne med noe annet, fallskjerm, dykking eller lignende.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap