Hvor ofte slamsuge grusen?

hvor ofte burde man gjøre dette ??
Jeg pleier å slamsuge sammen med vannbytter.
Jeg gjorde det nesten aldri. Jeg rotet aldri rundt i bunnlaget. Kanskje, hvis det lå en haug med planterusk et sted tok jeg kanskje og sugde det bort i forbindelse med vannbytter, men jeg gravde ikke rundt nedi bunnlaget, kun det som lå oppå. Ellers tok filteret seg av det meste. Fordelen med sand fremfor grus er at ikke skitten faller nedimellom kornene i bunnlaget, men heller blir sugd opp av filteret.
Inaktiv bruker
Jeg så en veldig intresang video på Youtube, der ble det anbefalt å rote litt i bunnlaget, ikke der som planter og pynt er, det var hvist for å ungå "Gammelkar syndrom". Så jeg prøver å rote litt i sanden når jeg slamsyger. Var hvist også viktig å ikke ta alt med en gang om man ikke hadde gjort det før, med fare for at det kunne oppstå ammoniakk og nitritt fra døde plante rester og avføring. Sier ikke at dette er noe man MÅ gjøre, bare at jeg gjør det sånn.
(Noen andre som har hørt om det er forskjell akkurat her fra fersk og saltvann?)

Nå er dette i salt vann, glemte å si det i ste. :P

<embed src="http://www.youtube.com/v/q_3w9UvYIek?version=3&;hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Eg er enig med Mona. Sand som substrat har mange fordeler også når det gjelder renhold. Etter lang tids drift (kanskje 3 år) føler eg likevel at det trengs en totalrenovering av sanden, da det naturlig nok vil begraves endel avfall på sikt. Om det er nødvendig er en annen sak, men det er nå min mening.

I karene mine med grus slammer eg av og til, og det er overraskende mye "dritt" som skjules i grusen. Mye snadder for plantene, men jevnlig slamming vil eg fortsette med.
Inaktiv bruker
Må bare slenge inn ett spørsmål: Hvordan blir det når man har fisk/"innbyggere" som graver mye, vil det ikke da bli mer naturlig snuing av sanden/Grusen?
Som alt i et akvarium er også bunnlaget med på å sørge for den biologiske balansen, jeg innbiller meg at om man bruker grus som bunnlag vil dette øke "filterkapasiteten" til akvariet vesentlig kontra å bruke sand, grunnet større overflate?
Helt enig, Joakim. Det vil være mye større areal for filterbakterier på grus enn sand, etter hva eg vet.
Det kan man sikkert diskutere, (som nesten alt annet her .

Om man tenker seg kornene i både grus og sand som tilnærmet runde, vil et stort rundt korn ha et større volum i forhold til overflaten enn et lite. Eller for å si det motsatt, små korn har større overflate i forhold til volum enn store korn. Ergo bør finkornet sandbunn ha større overflate enn grusbunn. Er vel også delvis derfor sandfilter har nettopp - sand, i tillegg til at det skal mindre strømming til for å få den til å "flyte" i filterbeholderen.

På den annen side vil det kanskje være større vannutveksling i gruslaget enn i sanden og derved mer effektiv filtrering i grus. Summa summarum kommer det kanskje ut på ett.

Det som er temmelig sikkert, er at for hyppig slamsuging fjerner både mat for bunnlevende fisk og nyttige bakterier.
Inaktiv bruker
Blir det fordi filterbakteriene kommer seg "inn" i grusen og at sand kan bli for tett?
Bakterier er så små at de kommer til overalt, også i finkonet sand. Problemet, kanskje, blir mindre vannbevegelse i fin sand enn i grus. Jeg vet imidlertid ikke om det er særlig vannbevegelse i bunnlaget i det hele tatt, om det er sand eller grus, så lenge man ikke har bunnfilter, som Støre bruker i mange av (alle?) sine kar.
Inaktiv bruker
aha, jeg bruker kun grus i Saltvannskarene. Men der er det jo ganske anderledes, mange bugs å dyr som bor der.
Ellers går det bare i sand, men palettene snur sanden hele tiden. :P Då det børi teorien ikke ha all verden å si om man har grus eller sand så lenge man ikke har bunnfilter?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap