- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Vannverdier under innkjøring
Vannverdier under innkjøring
Ca 2 uker ut i innkjøringen av et 100 l akvarium. Type naturell innkjøring uten dårlig tid, dvs har ikke brukt guffe eller salmiakk. Det er planter i akvariet.
Er helt grønn på dette med vannverdier, har selvsagt lest en del om det, men syns det er vanskelig å finne konkrete svar på om verdiene mine er ok så langt eller tyder på at jeg gjør ting feil.
Testet akvariet i går før første vannbytte siden jeg kjørte i gang karet, og i dag etter å ha byttet ca 20% av vannet. Verdiene var omtrent de samme. Jeg vet jeg har et dårlig testsett med strimmeltester, men vurderte det dithen at de må vel vise noe av betydning?!? Har sera quicktest, 5 tester i en.
I allefall ser det ut til at No3 ligger litt over 10, men ikke så høyt som 25.
No2 ligger på 0-1
GH >6
KH ca 3, mulig bittelitt over
pH 6,8
Ser dette normalt ut og er prosessen i gang eller gjør jeg noe feil?
Er helt grønn på dette med vannverdier, har selvsagt lest en del om det, men syns det er vanskelig å finne konkrete svar på om verdiene mine er ok så langt eller tyder på at jeg gjør ting feil.
Testet akvariet i går før første vannbytte siden jeg kjørte i gang karet, og i dag etter å ha byttet ca 20% av vannet. Verdiene var omtrent de samme. Jeg vet jeg har et dårlig testsett med strimmeltester, men vurderte det dithen at de må vel vise noe av betydning?!? Har sera quicktest, 5 tester i en.
I allefall ser det ut til at No3 ligger litt over 10, men ikke så høyt som 25.
No2 ligger på 0-1
GH >6
KH ca 3, mulig bittelitt over
pH 6,8
Ser dette normalt ut og er prosessen i gang eller gjør jeg noe feil?
Postet 26.11.12 kl 12:05
Jeg tror ikke du skal stole på de test-strimlene i det hele tatt. At de viser NO3 allerede nå, beviser jo at de ikke er til å stole på. Og viser de feil på den verdien, viser de gjerne feil på resten også.
NO3 (nitrat) er sluttproduktet etter innkjøringen, og dukker ikke opp før innkjøringsløpet er ferdig etter fire til fem uker. Altså når ammoniakk og nitritt har kjørt sitt løp ferdig.
Dersom det er bare to uker siden du startet denne innkjøringen, kan det ikke være nitrat i akvariet ditt ennå i det hele tatt. Test-stripsene viser altså feil, som det ofte skrives her på Akvaforum. Dessverre fortsetter folk å bruke penger på dem, da de lokkes av løfter om lettvindt bruk :-/
Jeg ville anbefale deg å kjøpe skikkelige dråpetester og bruke dem istedet. De resultatene er som regel mer presise. Aquamanias har rimelige og gode produkter til det.
NO3 (nitrat) er sluttproduktet etter innkjøringen, og dukker ikke opp før innkjøringsløpet er ferdig etter fire til fem uker. Altså når ammoniakk og nitritt har kjørt sitt løp ferdig.
Dersom det er bare to uker siden du startet denne innkjøringen, kan det ikke være nitrat i akvariet ditt ennå i det hele tatt. Test-stripsene viser altså feil, som det ofte skrives her på Akvaforum. Dessverre fortsetter folk å bruke penger på dem, da de lokkes av løfter om lettvindt bruk :-/
Jeg ville anbefale deg å kjøpe skikkelige dråpetester og bruke dem istedet. De resultatene er som regel mer presise. Aquamanias har rimelige og gode produkter til det.
Postet 26.11.12 kl 12:23
Er det mulig at du har bunnlag og/eller gjødning i vannet som gir nitrat-utslaget ? Som Mona sier, du skulle ikke hatt nitrat på dette tidspunktet. Men det er ikke riktig at nitrat kun viser seg når karet er "ferdig" innkjørt. Nitrat-verdiene vil begynne å vise seg lenge før karet er klart...men bestanden av NOBt-bakterier vil ikke være i stand til å ta unna all den nitritt som dannes før mye lenger ut i syklusen. (De formerer seg mye saktere enn NH4-bakteriene).
Postet 26.11.12 kl 13:14
Altså både karet, pumpa og rota har vært brukt tidligere, men det har stått tørt i allefall 6 mnd så tviler på noe fins der? Karet er skylt og vasket med kun rent vann, rota har også ligget i litt rent vann et døgn før den ble puttet i. Pumpa er skylt med rent vann.
Fikk Aquasafe samt to kapsler med noe som skulle kickstarte akvariet fra dyrebutikken, men pga at jeg brukte ciklidesand sammen med grovere grus i bunn måtte jeg skifte alt vannet dagen etter at jeg puttet i kapsler/aquasafe. Noe kan jo selvsagt ligge igjen i sanda om det kan ha noe utslag? Ellers har jo plantene vært der i halvannen uke og de var visstnok så maxgjødslet at jeg ikke måtte gjødsle dem på "evigheter". Jeg har ikke skiftet vann i det hele tatt før i dag, samt hatt lys konstant et par dager da vi var bortreist.
Kan noe av dette gi noen forklaring?
Fikk Aquasafe samt to kapsler med noe som skulle kickstarte akvariet fra dyrebutikken, men pga at jeg brukte ciklidesand sammen med grovere grus i bunn måtte jeg skifte alt vannet dagen etter at jeg puttet i kapsler/aquasafe. Noe kan jo selvsagt ligge igjen i sanda om det kan ha noe utslag? Ellers har jo plantene vært der i halvannen uke og de var visstnok så maxgjødslet at jeg ikke måtte gjødsle dem på "evigheter". Jeg har ikke skiftet vann i det hele tatt før i dag, samt hatt lys konstant et par dager da vi var bortreist.
Kan noe av dette gi noen forklaring?
Postet 26.11.12 kl 19:48
Endret: 26.11.12 kl 19:50
Vet ikke hva det er i ciklidesanden som gjorde at du måtte bytte vannet ?
Uansett vil nok litt av innholdet i kapslene fremdeles være i vannet, men det er uansett mystisk at du har NO3 så tidlig. Satte du planter med stor rotklump ?
Vil absolutt anbefale deg å kjøpe skikkelige tester, og sørge for at du også får testet for NH3. Det er et viktig mål for hvor karet er i utviklingen.
Uansett vil nok litt av innholdet i kapslene fremdeles være i vannet, men det er uansett mystisk at du har NO3 så tidlig. Satte du planter med stor rotklump ?
Vil absolutt anbefale deg å kjøpe skikkelige tester, og sørge for at du også får testet for NH3. Det er et viktig mål for hvor karet er i utviklingen.
Postet 26.11.12 kl 20:19
SilverShadedVet ikke hva det er i ciklidesanden som gjorde at du måtte bytte vannet ? Uansett vil nok litt av innholdet i kapslene fremdeles være i vannet, men det er uansett mystisk at du har NO3 så tidlig. Satte du planter med stor rotklump ? Vil absolutt anbefale deg å kjøpe skikkelige tester, og sørge for at du også får testet for NH3. Det er et viktig mål for hvor karet er i utviklingen.
Antagelig var det kalk i sanda, vannet ble helt grått og tåkete.
Jeg tok plantene løs fra "svampen" (det grønne de stod i) og satt de nedi med så mye røtter jeg fikk med.
Skjønner at jeg antagelig må investere i andre tester ja :/
Postet 26.11.12 kl 20:52
Når du får dråpetester i hus, kan du jo ta en NO3 test på kranvannet. Jeg målte merkbar nitrat i vannet i Rygge den vinteren/våren jeg satte opp mitt første akvarium. Årsaken var trolig avrenning fra landbruket i forbindelse med snøsmelting og kraftig tilrenning. Det har ikke vært helt tørt i høst, så kanskje noe kan ligge der.
Postet 26.11.12 kl 22:06
Postet 26.11.12 kl 22:38
Sant det som 530 er inne på. Jeg tok ikke med i beregningen at kranvannet kunne inneholde nitrat, noe det egentlig ikke skal, men det er jo en mulighet på denne årstiden. Mye nedbør eller overflatevann på jorda kan renne ned i drikkevannskildene og forurense litt.
Men dette får du egentlig bare sikre svar på når du tester med dråpetester. Det gir et mye mer presist bilde av vannets tilstand. Du får forresten kjøpt testene mye billigere på nett enn i vanlige zoobutikker, ofte halve prisen har jeg sett! Anbefaler f.eks. JBL tester fra Aquamanias.
Men dette får du egentlig bare sikre svar på når du tester med dråpetester. Det gir et mye mer presist bilde av vannets tilstand. Du får forresten kjøpt testene mye billigere på nett enn i vanlige zoobutikker, ofte halve prisen har jeg sett! Anbefaler f.eks. JBL tester fra Aquamanias.
Postet 27.11.12 kl 13:14
Vil bare kommentere der det nevnes at du måtte bytte pga ciclidesanden..
Jeg bruker ciclidesand i mitt akvarie på 250 liter.
Har aldri hatt det problemet du nevner.Jeg skylte sanden godt i ei bøtte 5-6 ganger til jeg syns vannet var rimelig klart og fint.
Var jobb ja,men aldri hatt tåkete vann.
Vet det er flere som bruker denne sanden og dem er da fornøyd med den.
Jeg bruker ciclidesand i mitt akvarie på 250 liter.
Har aldri hatt det problemet du nevner.Jeg skylte sanden godt i ei bøtte 5-6 ganger til jeg syns vannet var rimelig klart og fint.
Var jobb ja,men aldri hatt tåkete vann.
Vet det er flere som bruker denne sanden og dem er da fornøyd med den.
Postet 27.11.12 kl 13:42