Fisk til innkjøring?

finnes det noen fisker som kan hjelpe meg med innkjørings perioden?
Ja, men det er ikke snillt mot fiskene å bruke dem på den måten, det er skadelig for dem. Det finnes flere bedre måter å gjøre det på.
Aqua1
Ja, men det er ikke snillt mot fiskene å bruke dem på den måten, det er skadelig for dem. Det finnes flere bedre måter å gjøre det på.

jeg mente noen fisker eller no annet dyr som tåler det
Nei man skal ikke sette fisk i uinnkjørt kar. Men derimot kan man heller få filterguffe fra andre akvarister og på den måten få fortgang i prosessen. Ellers finnes det mange gode tråder her om oppstart av nye akvarier. Masse lykke til med en herlig hoppby som man aldri kan bli lei. Eller, jeg har blitt lei visse typer fisk, men ikke selve hobbyen
Tvillingmamma80
Nei man skal ikke sette fisk i uinnkjørt kar. Men derimot kan man heller få filterguffe fra andre akvarister og på den måten få fortgang i prosessen. Ellers finnes det mange gode tråder her om oppstart av nye akvarier. Masse lykke til med en herlig hoppby som man aldri kan bli lei. Eller, jeg har blitt lei visse typer fisk, men ikke selve hobbyen ;)

hva er filterguffe?
Filterguffe er gode bakterier som befinner seg inne i filteret. Om du har innebygd filter og skal ha ut filterguffa tar du litt akvarievann i ei bøtte el.l. og krøster filtersvampene i dette. Da får du ut filterguffa. Veldig enkelt og greit. Har du utvendig filter fungerer det på en litt annen møte ved å "tømme" dette for filterguffe. Så du kan på en måte si at det er alt det som filteret trekker til seg som blir til en filterguffe.

Jeg kickstarta et akvarium jeg har etter at jeg slet med nitritten. Tok filterguffe fra to av karene mine og hadde oppi dette. Og dagen etter var nitritten helt fin.

Jeg har også restartet et akvarium med pumpe som ikke har gått på en stund og da brukt filterguffe for å få fortgang i prosessen. Og så klart sjekket jevnt med vannverdier.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap