Hva slags fisk først?

I et 100 l kar vurderer jeg å ha følgende fisk:

2 ancistrus
2 palettciklider
En liten gruppe platy eller guppy ( 1 hann og 2 hunner feks)
En liten stim neontetra (7-8?)

Hva slags fisk anbefaler dere å sette inn først? Hvor lenge bør det gå til man setter i neste? Tenkte kanskje ciklidene bør føres inn sist?

Ancistrusene bør tilføres sist. Det er ikke alger i karet i starten, så du kan godt vente 2 måneder minst, så de har tilgang på mat døgnet rundt.

Rekkefølgen på de andre artene er ikke viktig, men dersom du ikke har tilgang på filterguffe bør du ta det gradvis, måle for forgiftninger, og ellers ofte bytte vann.
I boka Akvariet av Peter Stadelmann anbefales algespisere som feks Flying Fox eller antennemaller (Ancistrus?) først, likeså gjør dyrebutikken... Er det rart man blir forvirret?!?
@Donald: Jeg fikk alger etter 2 uker i mitt nyoppstartede kar. No har det gått 1 mnd og glasset + planter er dekket i brunalger. Har lyset på i 12 timer hver dag.
Dersom karet ikke skulle være dekket av alger, er det ikke verre enn å hive en bit med squash eller noe annet grønt ned i vannet. Ancistrusene burde uansett ha et litt "variert" kosthold.

Rekkefølgen er ikke så viktig, det viktigste er at filteret har bygget opp en bakteriekoloni som kan ta seg av avfallstoffene fra fiskene.

Tror jeg hadde gjort det slik:
Jeg hadde iallefall begynt med Guppy og Ancistrus.
Spelly
Ancistrusene burde uansett ha et litt "variert" kosthold.

Helt enig. De bør få malletabletter fast og grønt innimellom. Akkurat squasch er ikke så bra, da det er lite næring i det. Salat og erter er bedre valg.

Det selges uhorvelige mengder Ancistrus, og en av grunnene til det er at denne hardføre fisken sulter ihjel i karene våre. En av grunnene til det igjen er at karene ikke er etablerte nok til at de får jevn og nok mattilgang.
Jeg startet med guppy og to ancistrus. Da tenkte jeg ikke så mye over mattilgang, men hvis du forer mye med tabletter og salat, burde det ikke være noe problem.
Neontetra og levendefødere som platy og guppy har forskjellige krav til vannverdier, og er derfor ikke egnet til samme kar.

Mål pH, GH og KH i ditt kar og velg fisker ut fra det. Tester kan du kjøpe, eller ta med en vannprøve til dyrebutikken, de kan som regel teste vannet for deg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap