- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Praktbotia,l-maller og skiferhuler?
Praktbotia,l-maller og skiferhuler?
Har reddet en praktbotia idag ifra miserable levevilkår,men dukker kansje opp ett "lite problem her.
Har to akvarier.
i Begge to har jeg tenkt og prøve meg på oppdrett av L-maller.
Det vil jo si at skiferhuler er på plass.
Kan dette bli ett problem for botian i så måte at den svømmer inn og ikke kommer ut igjen,eller går dette greit?
Har lest at trange huler er ett problem,men er det noen som har litt andre erfaringer kansje?
Botian er jo morsom fisk,og skal jeg ha denne må den jo få noen artsfrender isåfall.
Fått inntrykk av at den er en snill fisk,men går den greit sammen med L- maller med evn yngel?
Har to akvarier.
i Begge to har jeg tenkt og prøve meg på oppdrett av L-maller.
Det vil jo si at skiferhuler er på plass.
Kan dette bli ett problem for botian i så måte at den svømmer inn og ikke kommer ut igjen,eller går dette greit?
Har lest at trange huler er ett problem,men er det noen som har litt andre erfaringer kansje?
Botian er jo morsom fisk,og skal jeg ha denne må den jo få noen artsfrender isåfall.
Fått inntrykk av at den er en snill fisk,men går den greit sammen med L- maller med evn yngel?
Postet 26.11.12 kl 22:22
Det er utrolig hvor trange skjulesteder praktbotia oppsøker, så de kan sette seg fast, ja. Men det er ikke akkurat vanlig
Problemet er heller at de stadig vekk oppsøker mallehuler, og dermed "ødelegger" for mallene. Hos meg var dette et kjempeproblem. Det hjelper ikke å sette nedi egne huler til botiaene; om 5 minutter velger de en ny.
En løsning er selvsagt å velge såpass store botiaer at de ikke kommer inn i mallehulene. Praktbotia kan ta yngel/småfisk, men eg har ikke opplevd det selv.
Praktbotiaen bør du kvitte deg med. Ikke bare grunnet mallene, men den vil heller ikke trives uten flere artsfrender.
Problemet er heller at de stadig vekk oppsøker mallehuler, og dermed "ødelegger" for mallene. Hos meg var dette et kjempeproblem. Det hjelper ikke å sette nedi egne huler til botiaene; om 5 minutter velger de en ny.
En løsning er selvsagt å velge såpass store botiaer at de ikke kommer inn i mallehulene. Praktbotia kan ta yngel/småfisk, men eg har ikke opplevd det selv.
Praktbotiaen bør du kvitte deg med. Ikke bare grunnet mallene, men den vil heller ikke trives uten flere artsfrender.
Postet 26.11.12 kl 22:46
Postet 26.11.12 kl 22:58
Postet 26.11.12 kl 23:00
Postet 26.11.12 kl 23:01
Endret: 26.11.12 kl 23:03
Postet 26.11.12 kl 23:02
Postet 26.11.12 kl 23:13
Hans JohansenHar nok sett de i den størrelsen Mona, synes det va for jæ... se slik fisk i par hundre liter akvarie.
Uff ja,det tror jeg på.
Var ikke så moro og se på denne heller på 8-9cm i ett 50 liters kar med steinbunn og flakfor som eneste for.
etter ett par timer med usikkerhet ved ankomst ser den ut som den storkoser seg i akvariet på 250 liter her.
Lar ikke planen om L-malle yngel gå i grus for en søt botia,men tipper på at den kan bli husvarm før jeg skaffer den nytt hjem.
L-mallene er langt ifra klare for og lage yngel ennå.
Men er det noen der ute som har mulighet og lyst til og gi den ett godt hjem så si ifra.
Kan få med 10 neontetra på kjøpet
Postet 26.11.12 kl 23:30
Les denne artikkelen om hold av botia på Loaches.com, og legg spesielt merke til de bildene nedover siden av Emma Turners ENORME praktbotiaer, hvor den ene er tjue år gammel på det ene bildet. Du snakker.... det er fisken, det. Nå er det noen år siden jeg leste det, men jeg mener den største av dem alle het Magde. Man antok det var en hunn, men ingen vet. Hun bodde i en tusen liters tank hjemme hos Emma Turner i England, sammen med andre store artsfrender. Dessverre er Magde død, av det man tror var alderdom rundt 21 år gammel.
Postet 26.11.12 kl 23:38
Endret: 26.11.12 kl 23:43
mona o[URLBLOCK1] på Loaches.com, og legg spesielt merke til de bildene nedover siden av Emma Turners [URLBLOCK2], hvor den ene er tjue år gammel på det ene bildet. Du snakker.... det er fisken, det. Nå er det noen år siden jeg leste det, men jeg mener den største av dem alle het Magde. Man antok det var en hunn, men ingen vet. Hun bodde i en tusen liters tank hjemme hos Emma Turner i England, sammen med andre store artsfrender. Dessverre er Magde død, av det man tror var alderdom rundt 21 år gammel.
Takk for link
Postet 27.11.12 kl 00:00
Postet 27.11.12 kl 00:24
Postet 27.11.12 kl 00:40