Spørsmål om oppdrett av Palettciklide.

jeg har noen palletciklider som har født i dag og jeg lufte på om jeg skulle ta å putte ungene i fødekar eller skal moren og faren bare få passe på dem ? hvor lang tid går det sånn ca før ungene ikke er i spisefaren lenger? jeg har slørhale guppy, neontetra og indisk glassmalle
La de være. Foreldrene er flinke til å passe på ungene sine, det vil du se.
Hvor lang tid det tar før de er store nok til å ikke passe inn i gapet på de andre fiskene dine, avhenger litt av størrelsen på fiskene (f.eks. slørhalen har stor munn...) i karet, og hva slags fôr du gir fiskene dine (og dermed yngelen). Hvis yngelen må leve på flakfôr, vokser de som regel en del saktere enn om de får et variert og rikt kosthold med mye levendefôr som f.eks. artemia og mygglarver. Antar yngelen din ennå er såpass små at de må ha veldig smått yngelfôr.

Hvis du ikke føler deg riktig klar for å begynne egenproduksjon av levende yngelfôr ennå, kan du starte med det nest beste; avskallede artemia-egg. Det er utrolig næringsrikt, og yngelen vokser bra på det.
Siden eggene er frysetørket, så flyter de som kork, og du må derfor jobbe litt for å få det til å synke ned på bunnen der yngelen ferdes. Ta en liten klype av det mellom tommel- og pekefinger, senk under vann og gni hardt. Øv deg gjerne i en kopp vann eller noe først (for å unngå overfôring i karet), så ser du kjapt hvordan det gjøres. Ikke vanskelig egentlig.
Dette er godt for de andre fiskene dine også, så det gjør ingenting om det blir noe som flyter.

Du får kjøpt avskallede artemiaegg enten i zoobutikker med litt utvalg eller f.eks. her hos Aquamanias på nett. Så lenge du oppbevarer det tørt og fint, er det kjempelang holdbarhet på det fôret.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap