Platy jaging

Jeg kjøpte fem platy for noen måneder siden. tre hunner og to hann. For en måned siden fikk de yngel, og kort tid senere døde den ene av de voksne. Jeg er ikke sikker på hvem som er hun og hvem som er han, men det burde uansett være igjen minst to hunner + to hann eller èn hann og tre hunner. Saken er, at siden den ene voksne døde, så har det vært en del dårlig stemning mellom to av de andre. De ser veldig forskjellige ut i fasong ( den ene mørkerød og slank, den andre orange med svarte flekker og fet) . Det er den mørkerøde ( tror den kalles mikkemus platy) , som hakker på den andre.
Den kan svømme ertende inntil, og gjøre små fremrykk som får den andre til å skvette unna. Andre ganger blir den jaget tvers over akvariet i full fart, og søker tilflukt helt til den andre kommer etter igjen. Jeg har funnet den gjemt inn i planter noen ganger. Tenkte kanskje det kunne være flørting, men de andre to får jo svømme uforstyrret. Er det noen som kan se hva dette skyldes eller om noe bør gjøres?
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Rønning
Reklame for plussmedlemskap