Koraller i 120 l. ?

Hei!
Er det noen som er gode på koraller her? Jeg har surfet litt rundt på nett å lest på koraller som kan passe i et 120 liters akvarium.

Jeg holder på å sette opp mitt første saltvannskar og har lyst på koraller. Dette kommer ikke til å skje med en gang, jeg kommer IKKE til å starte med koraller. Korallene vil i såfall introduseres etterhvert om jeg har kommet i gang å bestemmer meg for noe mer.

Jeg har lyst på et par klovnefisker, kanskje et par damsels og kanskje en haukefisk. Også kunne jeg tenke meg kanskje en korall eller to etterhvert, noe klovnefiskene liker leke i. Har sett på "Rose tip bubblecoral" aka Entacmaea Quadricolor. Jeg har lest at den "brenner", både koraller å fisk som ikke er "anemonefisk", kan være jeg tar feil, men i såfall - vil jeg få problemer da med kombinasjonen av fiskene ovenfor?

Jeg har også lest at de er ganske hardføre å greie å ha med å gjøre.
Er dette noe for meg? Er det noe mer jeg burde vite?
Tar imot alle svar med stor takk!
Inaktiv bruker
Hei, god å høre et flere hiver seg på saltvann, koraller i 120l, kan jo være noen knapper, skiver eller noen flotte og fredlige mykiser, Entacmaea Quadricolor er en anemone, har selv en grønn en i 130l den kan bli stor, anemoner vandrer en del og kan ødelegge hele oppsettet om de går i pumpen. Det du bør tenke på først er å få god sirkulasjon, god skumming og når du velger LS (levende stein) så har du minimum 10% og litt fra forskjellige plasser.
Takk for svar!

Ja, jeg har lest at det kan ende fatalt om en anemone setter seg fast i sirkulasjonen.. Å er klar over at de flytter litt på seg.
Er det en grei nybegynner anemone? Er det noe jeg bør vite om den?

Jeg vet også at noen kan bli store å at "armene" kan være bobblete eller ikke, å at det kan variere fra anemone til anemone.
Inaktiv bruker
Tja, det står i den svenske akvarieboka mi at det er den enkleste anemona. Er ikke så sikker på at det stemmer, synes den virker dum, min har plasert seg ved hoved mykisen og har snart krøpet rundt den. Heidi Ingdal har vell to stk om jeg ikke husker feil.
Da jeg kjøpte den var den som en tikroning i størelse og kosta 700kr nå er den som en pingpong ball. hadde jeg fortsatt bodd i Trondheim kunne du fått avleggere av meg, har både skiver og mykis avleggere.
Åh, synd du flyttet.. Føler det kanskje er tryggere å kjøpe slikt av private enn dyrebutikker, enkelte plasser er bare ute etter penger..

Burde jeg kjøpe levende stein fra forskjellige butikker? Dette ble mye spørsmål, men jeg aner ikke hvor mye 10% av 120 liter er å hvor mange kilo stein jeg skal ha.. Har foressten strøket på alle matteprøvene dette skoleåret, så jeg har problemer med å regne ut det jeg skal ha, hehe..
Inaktiv bruker
Ja, vi snakker om å flytte tilbake.

10% av 120 er 12. ja, om du kjøper litt på tam lade, litt privat og kanskje litt fra den dyrebutikken på solsiden, husker ikke om de hadde saltvann.
Nei de har de ikke, men de har saltvann på tiller torget! 12 kg?
Inaktiv bruker
Ja, tror de har på tiller, bare pass på at saltverdien er stabil før du har i steinene. ja, minimum 12kg ls, så har du i eventuell sand senere.
Super! Tusen takk for hjelpen!

Vann, stein, sand å så kommer den derre prosessen med agleblomstringen, å så fisk.. Rett ?
Inaktiv bruker
Jupp, utstyr du trenger, godt lys, skummer og god sirkulasjon, så må du tenke på om du vil ha sump, som kan være det beste, da ser du ikke annet enn overrenninga og sirkulasjon. Du bør kjøpe skikkelig testsett, som måler, ph, gh, ca, fosfat, ph4, po4. Saltvann er dyrt, men når du ser resultatet og får i de første dyrene så bare, ja, du kommer til å skjønne hva jeg mener.
Hvorfor ikke ha en Hammerkorall i stedenfor Anemone ?
Klovnene pleier å like seg godt i disse også og du slipper å uroe deg for at den skal gå i pumpen.
Inaktiv bruker
Så må du ha saltmåler.
Sølvi Gullaksen
Hvorfor ikke ha en Hammerkorall i stedenfor Anemone ? Klovnene pleier å like seg godt i disse også og du slipper å uroe deg for at den skal gå i pumpen.

Jeg skal sjekke det ut, jeg tar imot alle tips jeg får!

Spock - Jeg har, selvfølgelig akariummet - Skummer (men jeg må kjøpe ny, for liten.. :c) - saltmåler + temperatur måler - korallsand (jeg tror jeg må ha litt mer.. ) - etter jul kommer vel reversert osmose anlegg å powerhead i hus !

Jeg vet og kan alt jeg skal ha å hvordan jeg bruker det og setter det opp, BORTSETT fra skummeren. Det har vært et problem hele veien å jeg har fortsatt ikke funnet konkret svar på det. Jeg har tenkt en del på sump, men jeg finner lite info på nett å bor et stykke unna både tiller å lade... Så jeg kan ikke bare stikke innom etter skolen spørre ;p
Jeg trenger å vite hva jeg må ha av deler og utstyr og hvordan jeg setter det opp og bruker det. Resten kan jeg, men uten skummer og sump, kommer man ikke i mål.. I hvertfall ikke jeg, hehe..
Inaktiv bruker
Er ganske rettfram med sump, man kan lage overrenning uten å bore, da må du bruke rør, så må du ha en pumpe i sumpen som sender det filtrerte vannet tilake i karet, om du melder deg inn i saltvannsgruppa på fb så er det mange trøndere der som garantert hjelper deg.
Det behøver ikke være vanskelig i det hele tatt å få korallene til å leve hvis du holder deg til mykkoraller. Men kunsten er å få dem fine og da trenger du mykkoraller å trene på. Kjøp et par stk. Si at det i butikken ser veldig flott ut og du får lyst til å få det slik selv. Du kjøper en som de sier er lett og når du kommer hjem så er den ikke på langt nær så fin. Men husk at korallen dør ikke hvis verdier er stabile. Med tiden blir du flikere og en dag blir de flotte. Men du må trene på forholdet mangnesium og kalsium spesiellt. Særlig magnesium. Korallene lider ikke. Men å få dem til å vokse seg større og bli flotte kan være en kunst. Den kunsten lærer du aldri hvis du ikke kjøper noen koraller og trener. Men husk en ting: Du må ha mykkoraller.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap