Bruk av pumpe under vannbytte

Hei,

Jeg har nå fått meg et 240 liters akvarium og forsøker å tenke litt smart rundt vannbytte.

Jeg bruker ekstern pumpe, og tenker at det bør være mulig å bruke denne til å pumpe ca 30% av vannet ut igjennom vinduet via en forlengelse av exit-slangen?

På samme måte burde det være mulig å bruke filterpumpen til å pumpe ca 60 liter tilbake igjen via en annen slange?

Noen som bruker filterpumpe eller vannpumpe/filterpumpe for å lette større vannskift?
Plussmedlem
Høres egentlig mer tungvint ut det der, enn slange inn-slange ut....

Jeg har noen ganger brukt en powerhead til å pumpe vann fra balje og over i karet, men ikke noe annet enn det..

Det enkleste er en vanlig hageslange til nærmste sluk og la hevertprinsippet sørge for uttappingen. Utstyrer du samme slange med et vaskemaskinbend i den ene enden så kan du la slangen gå så langt ut i bedet som det du skal tappe ned vann. Gardenakoblinger i den andre så kobler du den rett på vannkranen.
Litt usikker om jeg tolker spørsmålet riktig.

Jeg har et par kar som står nederst i en reol og der fungerer hevertprinsippet litt for dårlig, så der bruker jeg en slik: pumpe

Funker fint den, men den MÅ være nedsenket i vann/ha vann i huset. Den greier ikke å dra til seg vann/skape vacuum.
Jeg brukte Eheim Compact pumpe fra vanntønnen min (100 liters) og opp i akvariet ved oppfylling etter vannbytte. Ved uttapping av vann, brukte jeg bare tyngdekraften og hevert-metoden, lang slange fra akvariet og ut på badet, der slangen endte i sluket på gulvet under dusjen. Fungerer fint

Vær veldig forsiktig med å bruke pumpe i akvariet. Nysgjerrige fisk og det der, vet du:-/ Jeg brukte aldri pumpe oppi akvariet, var altfor mange nærgående fisk til det.

Her er innlegg fra en bruker her på AF som brukte pumpe ved uttapping av vann. En nysgjerrig kampfisk, og finneprakten var historie på brøkdelen av et sekund..!

FØR nærkontakt med pumpen
[External Image]

ETTER nærkontakt med pumpen
[External Image]
Geir Kristiansen
Det enkleste er en vanlig hageslange til nærmste sluk og la hevertprinsippet sørge for uttappingen. Utstyrer du samme slange med et vaskemaskinbend i den ene enden så kan du la slangen gå så langt ut i bedet som det du skal tappe ned vann. Gardenakoblinger i den andre så kobler du den rett på vannkranen.


Veldig enkelt og klassisk måte å bytte vann på.

Ser heller ikke noe problem med å benytte pumpe i akvariet. Bare å sette på en bit blåsvamp filter i innsugningen, og tilpasse størrelsen etter pumpa, så er dette problemet løst.

- Tore -
Kan anbefale AquaVac. Koster litt, men det er verdt hver eneste krone. Vannbytte blir til en lek.
Kjøp deg en slik: http://webzoo.net/default.pl?showProduct=2116&pageId=470
jeg har en lignende litt dyrere. Fungerer helt fantastisk. Gjør vannbytte til en lek!!!
Eg har selv vurdert å bruke pumpe ved tømming av karene, da heverteffekten fungerer dårlig i de nederste karene. Selv om eg stort sett holder L-maller som ikke er de mest ivrige etter å oppsøke pumpeinnsug kunne eg tenkt meg noe sikring. Det eg har tenkt litt på er å sette pumpa inni et gitterbur. Litt usikker på valg av materiale, men eg vet jo det for eksempel finnes gitterbeskyttelse til varmekolber. Så det bør ikke være umulig og finne noe passende.
Du burde prøve denne donald: http://webzoo.net/default.pl?showProduct=2116&pageId=470

ellers kan du jo prøve med blåfiltermatte som beskyttelse for at fisk ikke skal komme inn!

En slik pumpe kan også være et alternativ: http://www.clasohlson.com/no/Rule-360-12-V-lensepumpe/Pr315007000 `?
Bruker selv en Aquarium System MaxiJet sirkulasjonspumpe på 1000 l/t og har på medfølgende innsugsrist påmontert en blåsvamp bit. Da kan jeg raskt og effektif tappe kar enten det er nysgjerrig fisk eller masse reker i karet. Hevert fungerer greit det, men det tar tid på karene som står lavt.
Her var det mange bra tips å få! Jeg tror hevert vil fungere for meg med tanke på høyde på karet og sluk. Får man kjøpt overganger fra spring på feks kjøkken/bad og hageslange? Da har jeg i såfall en god løsning for både inn og ut tenker jeg.

Jeg bruker heverten med slamsuger som beskrevet i tråden her i 54 liters tanken til Sønnen min, fungerer supert. Der er det jo snakk om 10-15 liter i uka, så det er liksom ikke så mye jobb. Når det blir snakk om 60-70 liter må man finne en effektiv løsning
Jeg bruker denne løsningen fra Gardena sammen med et innsugsrør m/rist og 12/16mm Eheim slange. Funker veldig bra... Bruker denne for påfyll og kobler på en sirkulasjonspumpe når 300 literen skal tømmes raskt og gale…
Jeg trenger en slags motor oppi karet som suger vannet ut og til slangen, og videre ut vinduet. Vil nok ikke få hevert effekt for karmen er nesten like høy som karet er.

Hva slags mottor kan jeg da bruke?

om jeg da putter blåsvamp i enden så skader vel ingen fisker seg heller .
Hva med en slik pumpe: http://www.clasohlson.com/no/Rule-360-12-V-lensepumpe/Pr315007000 ? eller så linket jeg til en slik tidligere i posten: http://webzoo.net/default.pl?showProduct=2116&pageId=470 (fungerer helt fantastisk)
da kobler man den bare på slangen, tar den ned i vannet, og setter i strømmen og så går det av seg selv ?
Plussmedlem
sessan
Vil nok ikke få hevert effekt for karmen er nesten like høy som karet er.


Det er ikke høyden på karmen som avgjør dette, men hvor langt slangen henger ned utenfor vinduet....
Jeg har ikke slik, men regler med at det stemmer. Du tar lensepumpen ned i akvariet, kobler slange til den, plasserer slangen i avløp og starter pumpen.

Igjen: anbefaler deg virkelig å vurdere
dette produktet det gjør vannbytte og slamsuging til en lek.

Ellers burde du lese innlegget ovenfor. milo har et veldig godt poeng
Jeg syns hevert/slamsuger og to 15L bøtter med helletut fungerer utmerket. Da er heverten i bruk hele tiden. Syns dette med pumpe til ett kar høres litt slitsomt ut, men forstår dem som har flere hundre liter å bytte på, samt kar i reol.

Jeg har 7 kar, fra 18 - 250L, og for å unngå lange armer tar jeg gjerne vannbyttene over to dager. Nå når rutinen er innarbeidet, går det unna i en fei Nå skal det også sies at jeg har karene i stua, så det er kort vei til vasken på kjøkkenet.

Det blir spennende å høre hvordan din erfaring med pumpe blir.
Tilfeldig bekjentskap
© Graham Ramsay
Reklame for plussmedlemskap