Akvariumpumpe !!

Hei, jeg har en akvariepumpe som bråker så mye at jeg nesten ikke klarer å sove... Hva er gale ? Jeg har vasket den og filterene er helt rene



Takk for svar
Inaktiv bruker
Har du vasket filtersvampene??

Du må vaske impelleren, ikke svampene.
Ja, jeg har vasket svampene hvordan vasker jeg imprellene ? Og hvordan kommer jeg inn til dem ?
Inaktiv bruker
Håvard Bø
Ja, jeg har vasket svampene hvordan vasker jeg imprellene ? Og hvordan kommer jeg inn til dem ?
da må du starte innkjøringen så godt som på nytt.
Du åpnerpumpehuset for å vaske impelleren. Har samme selv i 30l ta av det lille lokket under pumpehuset og dra ut propellen.
Håvard Bø
Ja, jeg har vasket svampene hvordan vasker jeg imprellene ? Og hvordan kommer jeg inn til dem ?


Bare lurer på hvordan du vasket dette. Har du tatt ut alt og vasket under springen? Da er det stor sannsynlighet for at du har tatt bort de gode filterbakteriene og må ha en ny filter innkjøring. Du skal ALDRI vaske alt. Dersom filter trenger å renses så tar du ut filter media og skylder i en bøtte med akvarievann. Så setter du det på plass igjen.

En annen ting er at du renser kun en ting av gangen. En gang filter vatt, neste gang andre ting i filteret.

Nå når du har vasket svampene så må du ta daglige vann skift og følg nøye med på vannverdiene. Du må måle om du får nitritt.

Dette lærer en dessverre den harde veien, ved å gjøre slike feil. Jeg har selv gjort omtrent samme feil da jeg begynte med akvarie. Skiftet da alt filtermedia, og fikk kjempe nitritt hopp. All fisk døde.

Men lykke til og håper det går bra med fiskene du har.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap