Tetratec xe 700 og vannmengde

je fylte karet påå til pynte listen.da jeg slo på pumpen så naturligvis forsvinner et par liter igjennom pumpen hele tiden så nå er det en glip mellom pynte listen og hvor vannet stopper.

kan jeg fylle på mer vann siden en del av vannet er til alle tider i pumpen?? eller er ikke det smart````???
Ja, det er bare å fylle opp igjen Normalt går jo pumpene under vannskift, så både kar og pumpe skal være fyllt opp.
ja ok takk...

kan man justere hvor kraftig den skal pumpe uy vannet i karet?? i så fall,hvor skrur jeg? hehe
Donald
Normalt går jo pumpene under vannskift, så både kar og pumpe skal være fyllt opp.


Det er ikke normalen for alle. Mine har alltid blitt slått av under vannskift, for å unngå at vannspruten står og masse søl.
mona o
Det er ikke normalen for alle. Mine har alltid blitt slått av under vannskift

Normalen betyr at det ikke gjelder alle ;p

Innvendige pumper senker eg ned for at de ikke skal gå tørre. Hvis det ikke er mulig å senke dem blir de slått av. Utvendige filtre, iberegnet Eheim 2080, har eg aldri slått av grunnet vannskift, da de leverer såpass lite at sprut ikke er et problem hos meg.


Vikki Hagevik
kan man justere hvor kraftig den skal pumpe ut vannet i karet?

Nei, denne kan man ikke justere styrken på. Kranene på slangene bør ikke brukes til regulering. Det du eventuelt kan gjøre for å få ned "kraften" er å montere et strålerør på utblåset. Til skitnere filteret blir til mindre vil det levere også.





I følge handboken punkt 10 på dette filteret kan man justere mengden ved å stenge krana på UT slangen delvis. Dette gir pumpa mer motstand og kan derfor medføre mer støy fra motoren. Rørsettet til disse pumpene har en propp i enden av røret vannet kommer ut av, og på de tetratec pumpene jeg har har denne hatt en tendens til å løsne og falle ned i karet. Derved kommer det nesten ikke vann gjennem hullene i røret siden vannet velger veien med minst motstand. En måte å utnytte dette på er å ha en propp med hull som slipper ut noe vann så trykket i røret reduseres. Større huller i røret vil også reduserer strømmen men opprettholde mengden som pumpes gjennom filteret.
Jeg har 10 utvendige filtre i bruk og justerer aldri mengde vann hverken ut eller inn på noen av dem. Tetratec har jeg 3 stk av, og også 4 AM-Top med kraner på koblingene. Kranene bruker jeg kun når jeg skal rense filteret.

"The water flow can be adjusted when required, for example
when feeding fish."

Jeg tolker dette slik at det ikke menes en permanent nedjustering, men som en midlertidig løsning. Men jeg vet ikke om min tolkning er den rette.

Utvendige filtre kan selvsagt alle strupes på utslangen, selv om man på enkelte da må montere kranen selv. Men som Hans sier vil pumpa da jobbe hardere, og det er ikke gunstig med tanke på levetid, tror jeg.



Hans E
Større huller i røret vil også reduserer strømmen men opprettholde mengden som pumpes gjennom filteret.

Dette er et godt tips, og jeg har selv god erfaring med det
nei jeg er ikke interesert i å "kvele" den, jeg vil ha STERKERE strømming... men vet ikke om slik den er nå er alt den gir fra seg eller om det er noe jeg kan skru på slik at vannet som kommer ut røret blir kraftigere....



ps... skal det avlange røret med alle hullene hvor vannet kommer ut i akvariet stå undfer eller over vann ???
Vil du ha sterkere strøm i karet bør du ha et større filter, eller du kan sette inn en sirkulasjonspumpe i tillegg.

Strålerøret bør stå slik at det skaper krusninger i vannoverflaten.
større filter skal være unødvendig når den er på 160-260 L og karet mitt er på 160...
bare jeg som lurte om det var mulig, siden jeg trodde det ville bli sterk strømming i vannet med slik stor pumpe... hehehe



ok så det må være krusing ja...... riiiiiiiktg, (surkle lyden er litt irriterende da meeen...) hehe

it is what it is
Når produsenten sier 100-250 liter kan du trygt gå for det minste de oppgir. Jeg har selv samme filtre i 110-litere, og likevel har jeg 2 utvendige filtre pr. kar.
Har du surklelyd har du vel satt utstrømningsrøret over vannflaten. Setter du det litt under med hullene pekende noe oppover får du bevegelse i vannflaten uten at det lager lyder.
Hans E
Har du surklelyd har du vel satt utstrømningsrøret over vannflaten. Setter du det litt under med hullene pekende noe oppover får du bevegelse i vannflaten uten at det lager lyder.


ooooooooh takk for kjempe tips.. takk takk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap