Krise, fiskene dør og vannet er grumset. (side 2)

Elise Vegusdal
Dro på dyrebutikken i dag og fikk testet vannet, det som var galt var ph-verdien og litt for lite bruk av aqua safe. Fikk kjøpt meg en pH/KH pakke og håper på at den siste fisken overlever. :) Den som døde hadde antageligvis en sykdom fra før jeg kjøpte den . :(

Det blir litt vanskelig å hjelpe deg når du ikke følger rådene til de som svarer her.
Vanntester er noe du "MÅ" ha i hus.

De sa at Ph verdien var feil? Kan du utdype det? Opplyste du om hvilke fisk du hadde, hvis ikke har de ikke peiling på hva ph verdien burde være.
Du skriver at du har kjøpt ph/kh pakke, hva er dette? er det noe middel for å senke/heve ph? eller er det middel for å senke/heve ph + vanntest?

Før du begynner å heve/senke PH, er det viktig at du vet hvilke PH fiskene dine trenger. Sjekk dette ut fiskebasen på forumet. Dersom fiskene trenger ulike verdier, må du finne en verdi som passer for "alle" fiskene.

Du skriver at du fikk opplyst fra dyrebutikken at du hadde brukt litt for lite aqua safe??? Dette er også bare tull. Hvordan kom de frem til konklusjonen at du bruker for lite aqua safe forresten?

Grunnen til at du har trøbbel med akvariet er som jeg har sagt før(og mange andre): akvariet ditt er ikke innkjørt.

Må forresten si at jeg blir mer og mer sjokkert over hva de ansatte på dyrebutikkene sier.


her har du fått masse gode råd. Håper du kan utdype mer hva de sa i butikken og hva du kjpøte.

Så angående vanntester. Dette synes jeg faktisk er veldig viktig og også veldig interessant !.
Det vi må tenke på er at fiskene bor i det samme vannet som de bæsjer i. De skal puste der, spise der, og de kommer inne unna.

Ulike fisker har ulike behov. Noen vil ha surt vann, noen dør om de bor i surt vann. Noen vil ha høy PH , noen lav .... Noen høy temperatur, andre dør om temp er for høy. Slørhalegullfisker, liker faktisk lav temperatur ... Noen vil har skikkelig godt varmt vann ..

Det er viktig at de fiskene man setter sammen, har samme behov.

Så er spørsmålet - hvordan ER faktisk vannet i akvariet da? Eller vannet fra springen? Har man i springen bløtt vann, så kan det være vanskelig å få f.eks platy og guppi til å overleve og trives, fordi de vil ha hardt vann. Vil man ha neontetra, så vil de ha bløtt vann, og passer ikke sammen med de to andre.

Og så er det andre spørsmålet - hvor rent er vannet i karet? Det kan se rent og fint ut, men fiskene misstrives, og noen dør ..... hvis man da tester, så kan man få kraftige utslag, som kan vise typer forurensing, f.eks amoniakk, nitrat og nitrit. Dette kan skade fiskene, gjennom huden, gjellene ... og de kommer ikke unna.

jeg synes selv at for å være sikker på at vannet er optimalt for beboerne, må jeg sjekke iallefall en gang i uken, før vannbytte, for å se om de har griset vannet til, eller om det er andre ting å endre på.
Man kan med diverse grep øke eller senke ph, gh, kh .....
Kanskje abstrakt å forstå. Men jeg mener likevel at tester til akvariet er veldig viktig å ha.

Selv så har jeg bestillt på nettet , og det er billigere enn i butikken.
Jeg tester for amoniakk, nitrat, nitrit, Ph verdi, gh (hvor hardt eller bløtt) og kh. har i tillegg bestillt tester for jern og fosfor siden jeg sliter med planteveksten i ettav karene, og ønsker å se om det er noe galt med verdiene .

så, ta til deg rådene i tråden, skaff deg tester - det er viktig og det er gøy faktisk
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap